مدیریت صنعتی

مدیریت صنعتی

مدیریت صنعتی دوره 6 بهار 1393 شماره 1 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

طراحی نقشه استراتژی برای شرکت های تولیدی با استفاده از شاخص های مهم عملکرد کارت امتیازی متوازن و روش DEMATEL (مطالعه موردی: شرکت میهن)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: روش DEMATEL شاخص های کلیدی عملکرد کارت امتیاز متوازن نقشه استراتژی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 396 تعداد دانلود : 80
در این مقاله می خواهیم برای شرکت تولیدی، نقشه استراتژی طراحی کنیم. بدین منظور، درابتدا، کمیته متخصصان بر اساس چهار منظر کارت امتیازی متوازن مهم ترین شاخص های ارزیابی عملکرد (KPI) را انتخاب کرده اند. سپس، از روش DEMATEL برای تعیین نوع و شدت ارتباط بین شاخص های مهم عملکرد استفاده شده است که به طور عمده، بر متمایز ساختن شاخص های تأثیرگذار و تأثیرپذیر تمرکز می کند. به همین ترتیب، تأثیرگذارترین و نیز تأثیرپذیرترین منظرها مشخص می شوند. نتایج این پژوهش علاوه بر اینکه می تواند راهگشایی برای دیگر شرکت های تولیدی باشد، در توسعه نقشه استراتژی بر مبنای BSC مؤثر است و ترکیبی مناسب از دو روش به همراه روش DEMATEL ارائه می دهد که موجب بهبود برنامه ریزی و عملکرد شرکت های تولیدی می شود.
۲.

طراحی مدل رگرسیون خطی فازی به منظور پیش بینی انرژی بخش حمل و نقل: مطالعه موردی در ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: پیش بینی تقاضای انرژی بخش حمل و نقل رگرسیون خطی فازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 272 تعداد دانلود : 301
   در این مقاله، با استفاده از رگرسیون خطی فازی(FLR) و با در نظر گرفتن شاخص های اقتصادی و اجتماعی و حمل و نقل، تقاضای انرژی بخش حمل و نقل کشور طی سال های 1385 تا 1400 پیش بینی شده است. برای بررسی تأثیر شاخص های اقتصادی و اجتماعی در تقاضای انرژی بخش حمل و نقل، از داده های مربوط به تولید ناخالص داخلی، جمعیت و تعداد خودرو طی سال های 1372 تا 1384 استفاده شده است. در این تحقیق، مقدار انرژی بخش حمل و نقل، 628 میلیون بشکه معادل نفت خام در سال 1400 پیش بینی شده است. نتایج پیش بینی با این روش در مقایسه با روش رگرسیون چندمتغیره نشان دهنده خطای به مراتب کمتری است، به طوری که درصد میانگین قدرمطلق خطا از 33/12درصد به 72/5درصد کاهش یافته است.
۳.

شناسایی و اولویت بندی شاخص های مؤثر در مکان یابی بنادر خشک به منظور ارتقای عملکرد رقابتی خدمات بندری با استفاده از روش DEMATEL-ANP(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بندر خشک روش DANP عملکرد رقابتی خدمات بندری مکان یابی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 858 تعداد دانلود : 190
تاکنون در ایران تحقیقی در خصوص بررسی و معرفی الگوی مناسب مکان یابی برای بندر خشک، چه به طور کلی در سطح کشور و چه به طور موردی، انجام نگرفته است. ازاین رو، در این پژوهش برآنیم تا با رویکردی راهبردی، شاخص های مناسب مکان یابی بنادر خشک را استخراج کنیم. با توجه به کارکرد بنادر خشک، این شاخص ها باید به گونه ای انتخاب شوند که زمینه را برای ارتقای عملکرد رقابتی خدمات بندری فراهم آورند. بنابراین، در تعیین شاخص های مناسب برای مکان یابی بنادر خشک باید به نیازهای صاحبان بار و ذی نفعان صنعت حمل و نقل توجه شود. برای این منظور، از روش ترکیبی DEMATEL-ANP در شناسایی شاخص های مورد نظر از طریق تعیین تأثیرات متقابل و نیز اولویت بندی آنها استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که شبکه حمل و نقل، هزینه حمل نقل و نزدیکی به بازار و مناطق تولیدی به ترتیب اهمیت دارند. نتایج این تحقیق، به سیاست گذاران صنعت حمل و نقل در تدوین نقشه راه مناسب برای مکان یابی بنادر خشک در کشور کمک می کند.
۴.

ارزیابی فعالیت های تحقیق و توسعه در ایران: رویکرد تحلیل پوششی داده ها(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تاپسیس تحقیق و توسعه تحلیل پوششی داده ها کارایی نسبی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 128 تعداد دانلود : 929
امروزه توانمندی، توسعه و استقلال واقعی کشورها، به میزان زیادی به توانایی آن ها در تولید و انتشار علم مرتبط است. هدف از این پژوهش، ارزیابی کارایی نسبی عملکرد تحقیق و توسعه ایران در مقایسه با کشورهای منطقه با استفاده از سازوکار ترکیبی تحلیل پوششی داده ها و تاپسیس است. بدین منظور، فعالیت های تحقیق و توسعه چهارده کشور منطقه گردآوری شد. در این راستا برای ارزیابی کارایی نسبی این فعالیت ها از ورودی هایی چون، تعداد ثبت نام در رشته های علوم و مهندسی، تعداد محققان تحقیق و توسعه و هزینه تحقیق و توسعه استفاده شد و خروجی های آن نیز، تعداد مقاله های علمی و مهندسی، پتنت های دریافتی بین المللی و صادرات فناوری پیشرفته مد نظر قرار گرفت. برای محاسبه کارایی کشورها، با در نظر گرفتن تمام حالات ممکن، از 49 ترکیب مختلف ورودی ها و خروجی ها، استفاده شد و نتایج کارایی با روش DEA به دست آمد. در پایان از روش تاپسیس برای رتبه بندی کامل نتایج استفاده شد. نتایج رتبه بندی نشان می دهد که لبنان و قرقیزستان، به ترتیب بهترین عملکرد و ضعیف ترین عملکرد را در مجموع ترکیبات متفاوت ورودی ها و خروجی ها در بین کشورهای منتخب دارند. از نتایج قابل تأمل این پژوهش، جایگاه نامناسب بخش تحقیق و توسعه ایران در بین کشورهای منتخب است که در میان 14 کشور مطالعه شده، در رتبه سیزدهم قرار دارد.
۵.

تأثیر سرمایه اجتماعی در روابط خریدار-تأمین کننده در شرکت های تولیدی (مطالعه موردی: شرکت های استان قزوین)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تأمین کننده رضایت خریدار روابط خریدار-تأمین کننده سرمایه اجتماعی عملکرد خریدار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 525 تعداد دانلود : 253
هدف این تحقیق، بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی در روابط خریدار-تأمین کننده و عملکرد شرکت خریدار در شرکت های تولیدی استان قزوین است. فرضیه ها با استفاده از نمونه ای شامل 113 مدیر خرید و با روش حداقل مربعات جزئی تجزیه و تحلیل شده اند. یافته ها بیانگر تأثیر مثبت بُعد ارتباطی و ساختاری در ارتباطات خریدار و تأمین کننده بوده که رضایت و عملکرد شرکت خریدار را افزایش داده است، اما ارتباط معناداری بین بُعد شناختی و رضایت خریدار شناسایی نشده است. در میان شاخص ها، اعتماد، تعهد و وابستگی از بُعد ارتباطی، و همچنین شاخص های توسعه تأمین کننده، ارتباطات شبکه ای و ارزیابی تأمین کننده از بُعد ساختاری در رضایت خریدار تأثیر مثبت معناداری دارند. اما هیچ یک از دو شاخص بُعد شناختی تأثیر مثبت معناداری در رضایت خریدار ندارند. درنهایت، رضایت شرکت خریدار از ارتباط با تأمین کننده در عملکرد شرکت خریدار تأثیر مثبت دارد. نتایج این پژوهش مدیران زنجیره تأمین را در درک صحیح از تأثیرگذاری سرمایه اجتماعی در روابط خریدار-تأمین کننده به منظور تحکیم این روابط و بهبود عملکرد رهنمون می سازد.
۶.

ارائه روش حل دقیق برای بهبود پایایی سیستم های k ازn در مسئله تخصیص مازاد با انتخاب راهبرد مازاد(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: انتخاب راهبرد مازاد برنامه ریزی عدد صحیح سیستم های K از N مسئله تخصیص مازاد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 339 تعداد دانلود : 793
از مهم ترین مسائل در زمینه بهینه سازی قابلیت اطمینان سیستم ها، مسئله تخصیص مازاد است که در ساختارهای مختلفی بررسی شده است. ساختار k از n، ساختاری کلی است و از طریق آن می توان مجموعه وسیع تری از مسائل را تجزیه و تحلیل کرد. بنابراین، در این مقاله، سیستم های k از n بررسی شده اند. در اغلب مسائل تخصیص مازاد، فرض می شود که راهبرد مازاد برای هر زیرسیستم از قبل مشخص و ثابت است، اما در سیستم های واقعی، انتخاب راهبرد مازاد برای هر زیرسیستم، قابلیت اطمینان سیستم را افزایش می دهد. در این مقاله، انتخاب راهبرد مازاد برای هر زیرسیستم، متغیر تصمیم در نظرگرفته شده است. با توسعه مدل ریاضی و تبدیل آن به مدل خطی و با استفاده از برنامه ریزی عدد صحیح، جواب بهینه مسئله به دست آمده است. کارایی روش پیشنهادی با حل یک مثال معتبر در ادبیات موضوعی و مقایسه نتایج آن بررسی شده است.
۷.

مدل سازی عملکرد شغلی با استفاده از سیستم بهینه استنتاج فازی-عصبی تطبیقی ( مطالعه موردی: شرکت گاز استان گیلان)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بهینه سازی پیش بینی سیستم بهینه استنتاج فازی-عصبی تطبیقی عملکرد شغلی مدل سازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 443 تعداد دانلود : 222
استخراج مدل حاکم بر عملکرد شغلی بر اساس عملکرد کارکنان فعلی سازمان، رویکردی بسیار مؤثر است که بر اساس آن، می توان رفتار متقاضیان را پیش بینی و ضمن استفاده کم هزینه از داده های موجود، دانش های نهفته در سازمان را برای مدیران آشکار کرد. اما ابهام و عدم قطعیت موجود در ماهیت حوزه منابع انسانی و محدودیت شناختی ذهن انسان، پیش بینی عملکرد و مشخصات ناشناخته سیستم را دشوار می سازد. بنابراین، باید به دنبال ساخت مدل هایی بود که ابهام را بخشی از سیستم مدل در نظر داشته باشد. در این پژوهش ، به منظور مدل سازی عملکرد شغلی، با بهره گیری از هوش مصنوعی و الگوریتم های بهینه سازی پیشرفته، شامل الگوریتم ژنتیک و روش تجزیه مقادیر منفرد، سیستم بهینه استنتاج عصبی-فازی تطبیقی معرفی شده است. ضریب همبستگی 995/0 برای مدل ارائه شده، بیانگر دقت و توانمندی بسیار بالای مدل، حداقل خطای آموزش و حداقل خطای پیش بینی و حداکثر انطباق پذیری عملکرد شغلی پیش بینی شده با عملکرد واقعی است. درنتیجه، می توان مدیران منابع انسانی را به ابزاری قدرتمند به منظور تصمیم گیری های گزینشی به دور از خطای ناشی از قضاوت های ذهنی، مجهز کرد.
۸.

توسعه سیاست جدید وارانتی PRW برای برآورد هزینه ها(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تورم سیاست های وارانتی وارانتی وارانتی تسهیم هزینه (PRW) هزینه وارانتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 24 تعداد دانلود : 674
در بازار پررقابت امروز، وارانتی ها نقشی اساسی ایفا می کنند. اخیراً محصولات بسیاری با وارانتی هایی مانند وارانتی تعویض رایگان، وارانتی تسهیم هزینه، و وارانتی ترکیبی به فروش می رسند. وارانتی های تسهیم هزینه پیچیده اند. مدلسازی شکستگی ها در دوره وارانتی و هزینه های این سیاست نیز پیچیده است، زیرا هزینه های اصلاح محصول در حقیقت متغیری تصادفی است که نرخ بهره و تورم نیز در آنها تأثیرگذار است. در این مقاله، مدل جدید سیاست وارانتی PRW با توجه به نرخ تورم و بهره و نیز تعریف تابعی برای متغیر تصادفی نرخ هزینه توسعه داده شده و درنهایت مدل های پیش بینی نرخ شکست و برآورد هزینه های وارانتی محصول در طول دوره طراحی شده است.
۹.

مدل ریاضی انتخاب تأمین کننده و تخصیص سفارش در زنجیره تأمین با لحاظ عدم اطمینان در متغیرهای طراحی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: الگوریتم ژنتیک انتخاب تأمین کننده در زنجیره زنجیره تأمین برنامه ریزی ریاضی مختلط

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 964 تعداد دانلود : 391
هزینه مواد خام حدود 60درصد از بهای تمام شده (در برخی صنایع تا 80درصد) را دربرمی گیرد. در چنین شرایطی، منبع یابی مناسب، می تواند نقش مهمی در کارایی و اثربخشی سازمان ایفا کند و تأثیر مستقیمی در کاهش هزینه ها، افزایش سودآوری و انعطاف پذیری شرکت داشته باشد. در این مقاله، تعیین کمیت مطلوب سفارش با وجود چند تأمین کننده، چند محصول، طی چند دوره، در حالت مجازبودن مازاد و کمبود، با لحاظ ماهیت چندمعیاره و چندهدفی مسئله، و وجود تخفیف افزایشی، با لحاظ عدم اطمینان در متغیرهای طراحی، مد نظر قرار گرفته است. به منظور لحاظ معیارهای مؤثر بر انتخاب تأمین کننده از فرایند تحلیل شبکه و به منظور لحاظ وابستگی داخلی میان معیارها از دیمتل استفاده شده است. به منظور لحاظ عدم اطمینان در فرایند ارزیابی و انتخاب تأمین کننده، عدم اطمینان در متغیر طراحی، بدون مدنظر قراردادن عدم اطمینان در پارامترها، لحاظ و مدل با استفاده از الگوریتم ژنتیک حل شد. در مدل مذکور، مسئله نسبت به تغییر در متغیرهای طراحی مقاوم شده، به نحوی که با تغییر در فضای مسئله، تغییر در تابع هدف اندک است که به کاهش نوسانات منجر خواهد شد.
۱۰.

رتبه بندی گروهی واحدهای بانکی با رویکرد تحلیل پوششی داده ها(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تحلیل پوششی داده ها تحلیل پوششی داده های شبکه ای رتبه بندی گروهی کارایی سیستم های موازی گروه های کارا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 416 تعداد دانلود : 139
درحالی که به محاسبه کارایی نسبی واحدهای یک گروه با استفاده از تحلیل پوششی داده ها توجه زیادی شده است، تجارب مرتبط با مقایسه کارایی چند گروه از واحدها بسیار محدود است، و سازمان هایی مثل بانک ها که از چندین سرپرستی تشکیل شده اند، می توانند از این موضوع استفاده کنند. مدل شبکه ای سیستم های موازی کائو که بدین منظور طراحی شده است، در عمل به مقایسه مجموعه امکانی متشکل از واحدها منجر می شود. این مقاله ویرایشی از مدل کائو ارائه می دهد تا ضمن اینکه متناسب با هدف مقایسه، کلیت گروه ها مبنای مقایسه قرار گیرند، امکان محاسبه ناکارایی واحدهای درونی گروه تحت ارزیابی همچنان فراهم باشد. این ویرایش به دلیل محاسبه مقادیر بزرگ تر کارایی، بیش تر مستعد تخصیص مقدار کارایی یک به چند گروه از گروه های مورد ارزیابی است. به همین دلیل، روش رتبه بندی گروه های کارا به منظور پشتیبانی از ویرایش پیشنهادی ارائه می شود. مدل های پیشنهادی شامل ویرایش جدید مدل کائو و مدل رتبه بندی گروه های کارا که روی داده های سرپرستی های یک بانک به کار گرفته شده، بررسی شده اند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۰