آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۶

چکیده

 ارزش سهام شرکت ها در بازار مالی بسته به ماهیت ساختاری شرکت، می تواند به طور متفاوتی تحت تاثیر ورود اطلاعات درون و برون شرکتی جدید قرار گیرد. هدف اصلی این پژوهش مطالعه تجربی تاثیر ورود انواع اطلاعات بر شکاف مظنه است. برای این منظور تحت مدل داده های ترکیبی -با رویداد پژوهی در نمونه انتخابی- روزهای انتشار وقایع مختلف اطلاعاتی شناسایی شده و با تعریف متغیر دامی، تاثیر ورود این اطلاعات بر شکاف مظنه روزانه مورد بررسی قرار گرفت. سایر متغیرهای توضیحی شامل نرخ بازدهی، حجم معاملات، بازدهی بازار، درصد تغییرات قیمت دلار، درصد تغییرات قیمت نفت و میانگین درصد تغییرات قیمت روزانه فلزات گرانبها هستند. نتایج تخمین مدل تجربی نشان می دهد در حالی که ورود اطلاعات درونی جدید نقدشوندگی سهم را بهبود می بخشد، تغییرات اطلاعات برون شرکتی به افزایش شکاف مظنه ها و کاهش نقدشوندگی سهم نیز منجر می شود. بر اساس خروجی پژوهش، به نظر می رسد که سیاست گذاری های برون شرکتی با افزایش ریسک های اطلاعاتی، آثار منفی بر نقدشوندگی سهام دارد و پیش بینی می شود ثبات متغیرهای کلان برونی نقش مهمی در بهبود عملکرد بازار داشته باشد.

The Effect of New Inside and Outside Information on Liquidity in Iran’s Stock Market

 The expected value of a company’s stock can change in response  to new inside and outside information, depending on the nature of the company. The main purpose of this paper is to test the effect of new and different types of information on the bid-ask spread. Accordingly, using with an event study on  a selected sample, we identify release days and specify dummy variables and then we analyze the effect of information on the bid-ask spread with a panel data odel.Other variables include stock return, transaction volume, market return, and the percentage  change in the dollar’s price, oil price, and the average price of precious Metals. Results of the empirical model show that while the new inside information has a positive effect on the liquidity, changes in the outside information lead to a wider bid-ask spread and  lower  stock liquidity. Therefore, outside policy has a negative effect through informational risk and the stability of the outside variable is important for the market’s performance.

تبلیغات