آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۷

چکیده

  کنارگذاری اجتماعی گاه در بعد آموزشی و در سطح بالای آن یعنی نظام آموزش عالی اتفاق می افتد. آنچه در این کنارگذاری نقش محوری ایفا می کند آن است که افراد در دسترسی به حقوق و فرصت ها با موانعی روبرو می شوند که یا از ادامه حضور در نظام آموزشی عالی بازمی مانند یا در عین حضور به حاشیه رانده می شوند. در این مطالعه سعی بر این بوده است که بررسی کنارگذاری آموزشی در نظام آموزش عالی ایران فرآیندهایی را که موجب شکل گیری زمینه ها و علل کنارگذاری دانشجویان شده است توجه شود. همچنین ابعاد گوناگون کنارگذاری آموزشی با استفاده از نظریه مبنایی پرداخته شده و در پی ارائه ی توصیفی فربه از آن است. در تحقیق حاضر با استفاده از تکنیک مصاحبه نیمه ساخت یافته (با دانشجویان و متخصصان) مصاحبه انجام شد تا از این راه جلوه های کنارگذاری آموزشی، عوامل تأثیرگذار بر آن شناسایی شوند. زمینه ها و علل کنارگذاری که در این مقاله به دست آمده، ازاین قرارند: زمینه ها؛ وضعیت بغرنج خانوادگی، عوامل بازدارنده ی ارتباط مناسب، تعاملات آکادمیک، ساختار اجتماعی و علل؛ فقدان منابع مالی، معلولیت، سیاست گذاری آموزشی نامناسب، سیاست های آموزش عالی به مثابه بی عدالتی آموزشی.

Educational Exclusion in Iran's Higher Education System: Causes and Contexts

  Social exclusion manifests itself within the educational realm, particularly in the echelons of higher education. The pivotal role of such exclusion lies in impeding individuals' access to rights and opportunities, creating barriers that either thwart their continued participation in the higher education system or relegate them to the periphery. This study meticulously investigates educational exclusion within the Iranian higher education system, scrutinizing the processes contributing to the contextual landscape and the root causes of student exclusion. Furthermore, employing Grounded Theory, diverse dimensions of educational exclusion are explored, presenting a thick description. In the present study, semi-structured interviews with students and professionals were conducted to discern the facets of educational exclusion and identify influential factors. The gleaned contexts and rationales for exclusion encompass contexts, multifaceted family dynamics, impediments to effective communication, academic interactions, societal structures, and factors such as financial constraints, disabilities, inadequate educational policies, and the portrayal of higher education policies as agents of educational injustice.

تبلیغات