آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۳

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر رضایتمندی روستاییان در جابجایی های فضایی، مکانی روستاها در طی سال های 1385- 1369 به انجام رسیده است. این تحقیق از نوع پیمایشی است که به روش توصیفی - تحلیلی و همبستگی در روستای چهارمحل از توابع بخش خورگام شهرستان رودبار استان گیلان به عمل آمده است. برای انجام این تحقیق از دو روش مطالعات کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه سرپرستان 720 خانوار روستای چهارمحل می باشد. حجم نمونه براساس فرمول کوکران 251 نفر تعیین شد. به منظور تجزیه و تحلیل آماری، متغیرهای متعددی و بصورت متقاطع و دو به دو  مورد آزمون قرار گرفتند که برای محاسبه رابطه بین متغیرها از آزمون کای اسکوئر و  برای بررسی شدت رابطه بین آن ها ازآزمون Cramers v (به دلیل غیر پارامتری بودن) استفاده شده است. نتایج حاصل از مقادیر بدست آمده درسطح معناداری با مقدار sig = 0/000  و وجود شدت رابطه با میزان Cramer's v=0/000 در اغلب آزمون های بعمل آمده رضایت اهالی روستای چهارمحل ازجابجایی فضایی و مکانی و ادغام صورت گرفته، حاصل اقدامات مختلفی از جمله شکل گیری ساختار اقتصادی و شغلی در منطقه، برخورداری از امکانات و خدمات زیربنایی، ساخت مساکن با مصالح بهتر، اجرای طرح هادی، افزایش درآمد روستاییان و جلب مشارکت روستاییان بوده است.  

Effective Factors on Rural Peoples Satisfaction for Spatial Replacement (Case Study: Chaaharmahal Village)

This study concerns determining effective factors on rural people's satisfaction for spatial resettlement in Chaaharmahal village. Moreover; this investigation has been conducted in chaaharmahal village located in khorgam district of roudbaar County. Additionally, this survey follows descriptive and analytic method. Also, Research instrument of this study comprises a questionnaire for statistical population consisted of 720 chaaharmahal village families. Sampling has been determined by Kochran as 251 people. The variables have been tested by Cramer's v because of non – parametric nature of the data. As a result; Most of the subjects were satisfied with the resettlements while previsions studies were all emphasizing on unsatisfied subjects with resettlement and rural merging.

تبلیغات