آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۳

چکیده

هدف این مقاله به بررسی کار آفرینی در مناطق روستایی با رویکرد اقتصاد مقاومتی با تاکید بر نقش بسیج سازندگی در ناحیه مرکزی گیلان پرداخته است. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات به صورت اسنادی و میدانی است. جامعه آماری تحقیق کارآفرینان تحت حمایت بسیج در روستاهای شهرستان های رشت، انزلی و رودبار می باشند. جامعه نمونه در بخش کوهستانی برطبق جدول مورگان در روستاهای جلگه ای 200 و در روستاهای کوهستانی 70 کارآفرین می باشند. نتایج بررسی در مناطق جلگه، کارآفرینی تفاوت هایی را با مناطق کوهستانی دارد؛ بطوریکه تنوع فعالیت ها در این بخش بیشتر است. وجود بازارهایی مانند رشت و منطقه آزاد موجب رواج تولید پوشاک و خیاطی توسط روستائیان شده یکی دیگر از فعالیت هایی که در مناطق روستایی بخش جلگه وجود دارد صنایع دستی حصیری بافی می باشد که مواد اولیه آن نوعی گیاه است که در این منطقه می روید. این فعالیت مورد توجه بسیاری از روستائیان بوده و با توجه به آنکه مواد آن در محیط یافت می شود مورد استقبال و دارای سود آوری بوده است. در واقع بسیج با تلاش و کوشش خود در بخش جلگه ای شهرستان های رشت و انزلی 69 درصد و در بخش کوهستانی 72 درصد از کارآفرینان را تحت حمایت قرار داده است. باتوجه به نوع فعالیت ها در بخش کوهستانی 90 درصد از فعالیت ها به کشاورزی و 10 درصد به خدمات و در بخش جلگه ای نیز 30 درصد به فعالیت های کشاورزی، 22/5 درصد به خدمات و 47/5 درصد به صنعت اختصاص یافته است.

Analysis of Entrepreneurship in Rural Areas with Resistance Economics Approach with Emphasis on the Role of Constructive Mobilization in Guilan Central Area

An investigation about Entrepreneurship in the Rural regions considering Resistant Economy Approach emphasizing the Role of Sazandagi-Baseej in Central Parts of Gilan is aim of the article. The method of the investigation is Descriptive analytic and the method of the Information Collection is the Field Documentary. Entrepreneurs of the Statistical Society of the investigation is under the protection of the Baseej of the Rurals of Rasht,Anzali and Rudbar.The Sampling Community of the Mountainous Partition according to the Morgan Table in the plain of Rurals which contains 200 entrepreneurs and in the mountainous Rurals 70 ones.The investigation about entrepreneurship considering the activities in the plain regions differs from the mountainous region. existence of markets in Rasht and Anzali makes the products of clothing and tailoring more prevalent by Rurals. Matting handicrafts industry is the other activity which is prevalent in the villages of the plain partition in which raw materials is a kind of the plants which belongs to the region.The Rurals are interested in the activities and it is because of its profitableness. Generally speaking, 69% Entrepreneurs of plain regions of Rasht and Anzali and 72% of them from the mountainous region are under the protection of Baseej. Considering the kinds of the activities in the mountainous region 90% them belong the agriculture and%10belongs to services ones and most prevalent activities of the plain regions are as following: %30 of the activities belong to the agriculture, 22/5% of them belong to services and %47/5 of them belong to the industry.

تبلیغات