آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴

چکیده

هدف پژوهش حاضر مقایسه تأثیر سه روش آموزشی سنتی، نوین و ترکیبی بر مهارت تیراندازی دانشجویان مراکز آموزش عالی نیروهای مسلح است. پژوهش حاضر ازنظر هدف پژوهشی کاربردی و از نظر راهبرد و روش نوعی تحقیق تجربی است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان یکی از مراکز آموزش عالی نیروهای مسلح است که از بین آن ها درمجموع تعداد 60 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و در ادامه به صورت تصادفی به سه گروه 20 نفره تقسیم و درنهایت گروه ها به صورت تصادفی به هر یک از روش ها اختصاص یافتند. برای اجرای تحقیق از طرح پیش آزمون - پس آزمون استفاده شد، برای این منظور ابتدا برای آزمودنی ها یک مرحله تیراندازی در مسافت 100 متر در میدان تیر جنگی به عنوان پیش آزمون اجرا و در ادامه به هر یک از گروه ها با یکی از روش های آموزشی مذکور، 14 جلسه به مدت 28 ساعت آموزش داده شد. پس از پایان آموزش مجدداً یک مرحله تیراندازی در مسافت 100 متر در میدان تیر جنگی به عنوان پس آزمون اجرا شد. سپس برای تحلیل داده های گردآوری شده، از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون های آماری، t وابسته، تحلیل واریانس یک طرفه، آزمون لون و آزمون توکی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد، بین روش های مذکور به لحاظ میزان تأثیرگذاری بر مهارت تیراندازی دانشجویان تفاوت معنی داری وجود دارد. نتایج حاصل از مقایسه و رتبه بندی سه روش آموزش مذکور نشان داد، روش ترکیبی حائز رتبه اول، روش نوین، حائز رتبه دوم و روش سنتی حائز رتبه سوم شدند، لذا بر اساس نتایج حاصل روش آموزش ترکیبی، مناسب ترین روش برای آموزش تیراندازی است.

متن

The effect of shooting training methods on shooting skills of students of higher education centers of the Armed Forces

The aim of this study was to compare the effect of three traditional, modern and combined training methods on the shooting skills . This study is an applied research and a experimental research. The statistical population of the study included students of one of the higher education centers of the Armed Forces, which ۶۰ people were selected by simple random sampling method and then randomly divided into three groups of ۲۰ people and finally the groups were randomly assigned to each One of the methods was assigned. To conduct the research, a pre-test-post-test design was used. For this purpose, first a ۱۰۰ meter shooting stage was performed for the subjects as a pre-test , and then each of the groups was trained in one of the training methods. ۱۴ sessions were trained for ۲۸ hours. After the training a shooting stage at a distance of ۱۰۰ meters was performed again on the battlefield as a post-test. statistical tests include dependent t-test, one-way analysis of variance, Leven test and Tukey test were used to analyze the collected data. The results showed that there is a significant difference between the mentioned methods in terms of the impact on students' shooting skills. The results of comparing and ranking the three mentioned training methods showed that the combined method won first place, the new method won second place and the traditional method won third place, so based on the results of the combined training method, it is the most suitable method for shooting training.

تبلیغات