توسعه تکنولوژی صنعتی

توسعه تکنولوژی صنعتی

توسعه تکنولوژی صنعتی سال 15 پاییز و زمستان 1396 شماره 30 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

انتخاب فناوری پاک و نوآوری سبز، راهکاری برای بهبود عملکرد زیست محیطی صنایع کوچک و متوسط(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: انتقال فناوری مدل اثربخشی مشروط انتقال فناوری توسعه میادین نفتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 927 تعداد دانلود : 58
با افزایش نگرانی ها در رابطه با نابودی محیط زیست، امروزه راهکارهایی از قبیل بکارگیری تکنولوژی پاک و نوآوری سبز در جهت حفاظت و جلوگیری از تخریب آن بوجود آمده است. انتخاب تکنولوژی سبز فرآیندی است که سازمان آن را به عنوان عنصری اثر بخش در برنامه ریزی و تصمیم گیری به کار می گیرد تا به محصولات و فرآیندهای دوستدار محیط زیست دست یابد. مکمل این فرآیند، بکارگیری نوآوری سبز در تمامی سطوح سازمان با هدف توسعه کیفیت محیط زیست میباشد. با توجه به اینکه امروزه عملکرد سازمانها مفهوم جدید به خود گرفته است و جنبه های مختلف زیست محیطی نیز بر آن تاثیرگذار می باشد، سازمانها باید استراتژی هایی را در جهت بهبود عملکرد زیست محیطی خود اتخاذ نمایند. در راستای مطالب گفته شده، در این پژوهش صنایع کوچک و متوسط شیمیایی، به علت آلایندگی فراوان، به عنوان جامعه آماری این پژوهش انتخاب و تعداد 180 عدد پرسشنامه بین مدیران آنها پخش شده است. برای آزمون مدل مفهومی نیز از مدلسازی معادلات ساختاری بر مبنای کم ترین مربعات جزئی و نرم افزار Smart PLS استفاده شده است. نتایج این مطالعه نشان می دهد انتخاب تکنولوژی سبز بیشترین تاثیر را در بهبود عملکرد زیست محیطی صنایع شیمیایی دارد.
۲.

شناسایی و بررسی مولفه های مدیریت و رهبری دوسوتوان در سازمانهای مبتنی بر علم و فناوری با رویکرد آمیخته (مطالعه موردی: جهاد دانشگاهی)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: انتخاب تکنولوژی پاک نوآوری سبز عملکرد زیست محیطی صنایع کوچک و متوسط

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 395 تعداد دانلود : 442
دوسوتوانی سازمانی به عنوان یکی از اساسی ترین رموز موفقیت سازمان ها در آینده و علی الخصوص در عرصه رقابت بین المللی می باشد که به توانایی همزمان استفاده از فرصت های موجود در بخش های اکتشاف و بهره برداری و ایجاد تعادل همزمان بین این دو وجه سازمانی است؛ که در راستای نیل به این هدف مدیریت و رهبری دوسوتوان نقش موثر و اثربخشی خواهد داشت؛ مفهومی که مولفه های آن تاکنون شناسایی نشده است. تحقیق حاضر دارای رویکرد آمیخته و در دو بخش کیفی و کمی مورد مطالعه قرار گرفته است؛ در بخش کیفی متدولوژی پژوهش مطالعه موردی اکتشافی و در بخش کمی به بررسی وضعیت مدل اندازه گیری در جهاد دانشگاهی پرداخته شده است؛ نتایج تحقیق نشان می دهد مولفه هایی که مدیریت و رهبری دوسوتوان را توصیف می کنند شامل نقش ها، مهارتها، ویژگی ها و چالش هایی است که مدیریت دوسوتوان در حین کار در دو وجه سازمان دوسوتوان با آنها مواجه می شود.
۳.

ارزیابی و تحلیل عوامل تاثیرگذار بر مدیریت نوآوری در صنعت بیمه و الویت بندی آنها با تحلیل شبکه ای ( تحقیق موردی: بیمه پارسیان)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: دوسوتوانی مدیریت و رهبری دوسوتوان سازمانهای مبتنی بر علم و فناوری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 151 تعداد دانلود : 505
تغییرات سریع بنگاههای اقتصادی، رشد سریع آنها ، ابهام محیطی و پاره ای مسائل دیگر باعث شده است که بحث نوآوری در سازمانها از اهمیت بالایی برخوردار باشد. نوآوری نقش بسیار مهمی در دستیابی به مزیت رقابتی به ویژه در صنعت بیمه دارا می باشد و رقابت در آن قابل توجه است. در این پژوهش با مطالعه ادبیات موضوع و جمع بندی پژوهش های انجام شده و نظرات خبرگان تعداد 42 شاخص موثر در ارزیابی مدیریت نوآوری در صنعت بیمه شناسائی و با طراحی پرسشنامه ای با طیف لیکرت میزان موثر بودن این شاخصها از خبرگان صنعت ودانشگاه نظر سنجی شده و در خصوص این شاخصها تصمیم گیری و پس از غربالگری تعداد 32 شاخص پذیرفته شد که این شاخصها درقالب 5عامل اصلی شامل:1- عامل سازمان 2- عامل استراتژی 3- عامل فرایند 4- عامل سیستم 5- عامل تکنولوژی بانظر خبرگان دسته بندی گردید و پرسشنامه نهایی بر اساس آن طراحی و بین 92 نفر از مدیران و کارشناسان بیمه پارسیان توزیع و جمع آوری گردید و با استفاده از معادلات ساختاری و نرم افزار PLS Smartمورد برازش قرار گرفته که در نهایت کلیه 32 شاخص برای مدل طراحی شده پذیرفته شد ودر نهایت با استفاده ازANP عوامل الویت بندی شدند، براساس الگوی طراحی شده دریک مدیریت نوآوری موفق در صنعت بیمه توجه به همه 5 عامل فوق ضروری می باشد و عدم توجه به برخی عوامل موجب نقصان درموفقیت مدیریت قابلیتهای فناورانه خواهدبود.
۴.

بررسی تاثیر مشارکت مشتری در توسعه محصول جدید در صنایع کاشی و سرامیک یزد(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تکنولوژی نوآوری مدیریت نوآوری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 683 تعداد دانلود : 907
هدف از انجام این پژوهش بررسی میزان تأثیر و اهمیت مشارکت مشتری بر توسعه محصول جدید است. متغیر عدم اطمینان تکنولوژی از عواملی است که بر مشارکت مشتری تأثیرگذار است که از دو بعد موردبررسی قرار می گیرد. بعد دیگری که به عنوان متغیر میانجی مشارکت مشتری و توسعه محصول جدید شناسایی و موردبررسی قرارگرفته است، پیامدهای عملیاتی است که دارای دو متغیر سرعت نوآوری و کیفیت فنی می باشد. با توجه به پیشینه تحقیق و مطالعات انجام شده، مدل مفهومی پژوهش تدوین و فرضیه ها تعیین شدند. در این مطالعه نمونه گیری به صورت نمونه گیری قضاوتی از بین کارخانه های صنایع کاشی و سرامیک استان یزد انجام گرفته است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بوده و برای تجزیه وتحلیل داده ها و بررسی فرضیه ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) به روش حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده شده است که به این منظور نرم افزار آماری Smart PLS به کار گرفته شد. درنهایت یافته ها نشان از تأیید تمام فرضیات پژوهش دارد.
۵.

مروری بر مفهوم هوشمندی فناوری (تعاریف، ساختارها، فرآیند، بازیگران، روش ها و ابزارها)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مشارکت مشتری توسعه محصول جدید مدل سازی معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 459 تعداد دانلود : 871
در ادبیات علمی مدیریت فناوری، توافق قابل ملاحظه ای بر اهمیت و ضرورت پایش و پیش بینی دقیق و سریع نیازهای آینده و روند پیشرفت های فناورانه وجود دارد. دلایل این امر شامل تغییر و تحولات سریع فناوری، جهانی شدن بازار و رقابت، افزایش نوآوری های فناورانه و کاهش چرخه عمر فناوری ها می باشد. لذا، هوشمندی فناوری در سطوح مختلف سازمان ها به منظور کمک به شناسایی تهدیدها و فرصت های فناورانه و بهبود تصمیم گیری های فناورانه در اینچنین محیط متغیری، پیشنهاد می شود. موضوع هوشمندی فناوری طی سال های گذشته مورد توجه پژوهشگران زیادی قرار گرفته و از جنبه های مختلف مورد بررسی واقع شده است. آشنایی با یافته ها و دستاوردهای این پژوهشگران می تواند سهم بسزایی در درک و فهم بیشتر و بهتر موضوع هوشمندی فناوری داشته باشد، که از آثار آن می توان به بهبود فرآیندهای برنامه ریزی و تصمیم گیری در حوزه فناوری و ارتقای سطح یادگیری فناورانه سازمان اشاره نمود. لذا هدف از نگارش این مقاله بررسی مبانی نظری و پیشینه پژوهشی موضوع هوشمندی فناوری است که شامل تعاریف، ساختار، فرآیند، بازیگران، روش ها و ابزارهای هوشمندی فناوری می باشد. در پایان مقاله نیز برخی پیشنهادهای مدیریتی و تحقیقاتی ارائه گردیده است.
۶.

موانع و چالش های اجرایی در فرآیند همکاری های فناورانه (موردمطالعه: حوزه فناوری نانو )(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: هوشمندی فناوری ساختار فرآیند بازیگران روش ها و ابزارها

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 812 تعداد دانلود : 787
با توجه به توسعه فناوری نانو در ایران، در سال های اخیر پروژه هایی در قالب همکاری های فناورانه بین عرضه کنندگان فناوری نانو در شرکت های کوچک و همچنین متقاضیان آن یعنی شرکت های صنعتی شکل گرفته است. در انجام این پروژه ها اغلب طرفینِ انتقال فناوری با چالش هایی روبه رو می شوند که عمدتاً در مرحله اجرا بوده و منجر به کاهش اثربخشی آن ها می گردد. این پژوهش به بررسی و تبیین چالش های اجرایی این پروژه ها پرداخته است. پژوهش حاضر یک پژوهش پیمایشی بوده و از ابزار پرسشنامه و انجام مصاحبه برای گردآوری داده استفاده شده است . در این پژوهش ابتدا با مرور ادبیات و انجام مصاحبه های نیمه ساختاریافته، ابعاد و شاخص های مهم موانع همکاری های فناورانه در حوزه فناوری نانو مشخص و سپس با طراحی پرسشنامه و اخذ نظرات بازیگران اصلی این همکاری های فناورانه، اهم این موانع و چالش ها شناسایی و رتبه بندی شده است. نتایج تحقیق بیانگر این موضوع است که شاخص های ضعف نهادهای میانجی در برقراری ارتباط بین طرفین همکاری، تردید خریدار نسبت به ریسک های استفاده از فناوری جدید و بوروکراسی فرایندهای سازمانی شرکت های بزرگ در تعامل با عرضه کنندگان فناوری، عمده ترین چالش ها و موانع در همکاری های فناورانه هستند. در انتها نویسندگان با انجام مصاحبه های نیمه ساختاریافته از طرفینِ این همکاری های فناورانه، راهکارهایی برای غلبه بر این موانع ارائه می کنند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۲