پویش در آموزش علوم پایه

پویش در آموزش علوم پایه

پویش در آموزش علوم پایه دوره هشتم زمستان 1401 شماره 4 (پیاپی 29)

مقالات

۱.

بررسی تاثیرات فعالیت های خورشیدی و تشعشات کیهانی بر تعداد رخداد تصادفات ترافیکی استان های تهران و البرز

تعداد بازدید : 828 تعداد دانلود : 17
در این مقاله تاثیر عوامل محیط فضایی برروی تعداد رخداد تصادفات در استان تهران و البرز مورد بررسی قرار گرفته است. عوامل محیطی فضایی شامل تشعشعات کیهانی و فعالیت های خورشید است که بر روی صنایع، کشاورزی، مخابرات و.... تاثیرات مستقیم و تائید شده ای دارد و ممکن است این عوامل بر روی سلامت روان انسان تاثیر گذار باشد. هدف اصلی این مقاله که انگیزه انجام این پژوهش محسوب میشود بررسی عوامل موثر محیط فضا بر روی سلامت روان انسان با فرض آنکه افزایش یا کاهش نرخ تصادفات با آن رابطه مستقیم دارد. از این رو آمار روزانه تصادفات شهری و جاده ای استان تهران و البرز از سال 1393 تا 1397 به همراه پارامترهای اندازه گیری شده توسط رصدخانه های زمینی از عوامل فضایی شامل مقادیر روزانه فعالیت های تشعشعات کیهانی، لکه های خورشیدی، تشعشعات رادیویی در فرکانس 7/10 سانتیمتری و پارامترهای مغناطیسی خورشیدی جمع آوری شد و سپس همبستگی عوامل فضایی با تعداد رخدادهای تصادفات ارزیابی شده است. نتایج حاکی از آن بود که تشعشات کیهانی پس از 177 روز با ضریب همبستگی 0.46 و لکه های خورشیدی و شار رادیویی 10.7 سانتیمتری به ترتیب پس از 62 روز و 74 روز باضریب همبستگی 0.55- و 0.48- بر روی تعداد تصادفات اثر گذار است.
۲.

تحلیل محتوای کتب علوم تجربی ابتدایی دوره دوم براساس مولفه های فعال و غیرفعال ارکان دروس

تعداد بازدید : 185 تعداد دانلود : 296
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب درسی علوم تجربی دوره دوم ابتدایی 1400 99 لحاظ میزان فعال یا غیرفعال بودن متن، پرسش ها و تصاویر بود.روش مورد نظر، تحلیل محتوا و از حیث هدف در زمره مطالعات کاربردی قرار دارد و از نوع ویلیام رومی بود.در این تحلیل محتوا واحد تحلیل، جملات، پرسش ها و تصاویر درنظرگرفته شد.با توجه به محدود بودن جامعه آماری که شامل کتب علوم تجربی چهارم، پنجم و ششم ابتدایی بود، روش نمونه گیری اتخاذ نشد و کل جامعه ی آماری جهت بررسی انتخاب شد. روش جمع آوری اطلاعات، با عنوان کتب علوم تجربی دوره دوم ابتدایی با استناد از روش ویلیام رومی مورد تحلیل قرار گرفت و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی استفاده شد. نتایج به دست آمده برای کتاب چهارم بدین شرح می باشد که متن، تصاویر و پرسش ها با توجه به یافته ها، فعال و پویا بود.نتایج به دست آمده برای کتاب پنجم بدین شرح می باشد که متن، تصاویر و پرسش ها نیز، با توجه به یافته ها فعال و پویا بود. نتایج به دست آمده برای کتاب ششم بدین شرح می باشد که متن، تصاویر با توجه به یافته ها فعال و پویا در نظر گرفته می شود. پرسش ها نیز با توجه به ضریب درگیری نشان می دهد که پرسش ها غیرفعال هستند.
۳.

بررسی مزایا و معایب آموزش مجازی دروس آزمایشگاهی شیمی دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه استادان و دانشجومعلمان

تعداد بازدید : 988 تعداد دانلود : 365
هدف این پژوهش بررسی مزایا و معایب اجرای مجازی واحدهای آزمایشگاهی رشته آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان در زمان شیوع ویروس کرونا بود. پژوهش از نوع کاربردی بوده و با استفاده از روش های کمی و کیفی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشجومعلمان رشته آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان و هم چنین تمامی استادان شیمی دانشگاه فرهنگیان که تجربه آموزش واحدهای آزمایشگاهی شیمی را به صورت حضوری و مجازی داشتند، بودند. 180 دانشجومعلم و 14 استاد در فرایند پژوهش شرکت کردند. ابزار پژوهش دو پرسشنامه محقق ساخته بسته پاسخ به همراه سه سؤال بازپاسخ بود. روایی محتوایی پرسشنامه ها توسط 3 تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان تایید شد. ضریب پایایی ابزار به روش آلفای کرانباخ، 87/0 به دست آمد. نتایج نشان داد بزرگ ترین عیب اجرای مجازی واحدهای آزمایشگاهی شیمی از دیدگاه شرکت کنندگان، عدم کسب مهارت های عملی و بزرگ ترین مزیت آن، صرفه جویی در زمان، کاهش هزینه های خرید، کاهش مصرف مواد شیمیایی و آلودگی کمتر محیط زیست و ایمنی بیشتر بود. بیشتر شرکت کنندگان تنها راه جبران کمبودهای آموزش مجازی واحدهای آزمایشگاهی را برگزاری حضوری این واحدها دانستند. در مقوله های پژوهش، بین استادان زن و مرد و هم چنین در بین دانشجویان به تفکیک سال ورودی و جنسیت تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
۴.

اثر بخشی آموزش با روش ایفای نقش بر یادگیری مبحث هورمون ها در کتاب زیست شناسی یازدهم رشته علوم تجربی

تعداد بازدید : 10 تعداد دانلود : 894
هدف این تحقیق بررسی تأثیر آموزش به روش ایفای نقش بر میزان یادگیری و انگیزش درس زیست شناسی نسبت به روش سنتی و معلم محور است. این پژوهش با روش اجرای پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه آزمایش و کنترل انجام و نتایج با هم مقایسه شد. نمونه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه یازدهم تجربی شهرستان مرودشت در سال تحصیلی 1401-1400بودند. از بین دبیرستان های پسرانه یک دبیرستان به تصادف انتخاب شد. این دبیرستان دارای 2 کلاس پایه یازدهم و 60 دانش آموز بود. این دو کلاس به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. با استفاده از نمرات نیمسال درس زیست شناسی به عنوان پیش آزمون اختلاف سطح معنی داری دو گروه آزمایش و کنترل مورد بررسی قرار گرفت. روش ایفای نقش در در مبحث هورمون ها در گروه آزمایش انجام شد. در گروه کنترل اقدامی صورت نگرفت. از هردو گروه پس آزمون گرفته شد. نتیجه پژوهش نشان داد که دانش آموزان گروه آزمایش نمرات بهتر و یادگیری کامل تر و مفهومی تری داشتند و اختلاف معنی داری را نشان می دهند. بنابراین الگوی تدریس با روش ایفای نقش می تواند در مباحثی از زیست شناسی که قابلیت اجرا داشته باشد.
۵.

الگوریتم یادگیری رقابتی حالت های کوانتومی

تعداد بازدید : 671 تعداد دانلود : 888
طبقه بندی درهم تنیدگی حالت های کوانتومی با تابع همگن مثبت در ارتباط بوده که تحت عملیات های محلی تصادفی و تبدیل های ارتباط کلاسیکی (SLOCC) ناوردا است. در این مقاله، ابتدا یک طرح کلی برای اندازه گیری تنگل N تایی جهت اندازه گیری درهم تنیدگی یک حالت خالص N کیوبیت فرد- دلخواه ارائه می دهیم. سپس الگوریتم طبقه بندی را توسعه می دهیم که مبتنی بر ادغام بین یادگیری رقابتی و قدرت محاسباتی محاسبات کوانتومی است.
۶.

روشی ساده و قابل اجرا در کلاس درس برای اندازه گیری رسانش گرمایی

تعداد بازدید : 831 تعداد دانلود : 623
انتقال گرما، به معنی حرکت گرما در سراسر مرز سیستم به دلیل اختلاف دما بین سیستم و محیط اطراف آن، پدیده ای شناخته شده در زندگی روزمره است. عموم افراد هنگام آشپزی یا عایق سازی گرمایی خانه ها بدون این که آگاهی از اصول فیزیکی این پدیده داشته باشند، از مفاهیم مربوط به آن بهره می گیرند. انتقال گرما از نظر شهودی به خواص مواد، یعنی به مفهوم فیزیکی رسانش گرمایی، مرتبط است. با وجود سادگی این مفهوم، اما اندازه گیری رسانش گرمایی معمولاً دشوار است. در این مقاله یک روش ساده، سریع و عملی معرفی می شود که مقادیر کاملاً دقیقی را برای ضریب رسانش گرمایی مواد عایق و نیمه عایق به دست می دهد و برای آموزش این مفهوم و اجرا در یک محیط کلاسی مناسب است.
۷.

واکاوی تجارب زیسته یک دانشجو معلم در راستای توسعه حرفه ای

تعداد بازدید : 772 تعداد دانلود : 87
هدف از این پژوهش، نقد و بررسی تجارب پژوهشگر ، معلمان و استادان گرانقدر و الگوبرداری از آنها درجهت تعیین آرمان ها و تعهدات حرفه ای برای آینده ی معلمی نویسنده است. روش تحقیق، روایت پژوهی می باشد که با استخراج داده ها از طریق کدگذاری تجارب زیسته نگارنده و تحلیل داده ها به روش تحلیل مضمون انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که از نظر نگارنده موافقت خانواده، امنیت شغلی، علاقه به معلمان و شغل معلمی از عوامل مهم ورود به دانشگاه فرهنگیان می باشد. همچنین علی رغم کمبود امکانات دانشگاه و نواقص برنامه درسی، دانشگاه فرهنگیان از لحاظ توجه به ارزش ها و تعاملات عوامل انسانی، در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد. ایجاد تحول در سیستم آموزشی، از آرمان های اصلی نگارنده بوده و تلاش برای یادگیری مادام العمر از تعهدات وی می باشد. بررسی نتایج این پژوهش می تواند موجب علاقمندی دانش آموزان و دانشجویان به رشته آموزش ریاضی و همچنین رشد و توسعه حرفه معلمی شود.
۸.

بررسی موانع اجرای روش ساختن گرایی(E5) توسط دانشجومعلمان کارورزی در کلاس

تعداد بازدید : 183 تعداد دانلود : 585
در درس کارورزی دانشجو معلمان باید از آموخته های نظری خود در کلاس درس به صورت عملی استفاده نمایند. دروس کارورزی نقش موثری در رشد حرفه ای و آماده سازی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در رشته های مختلف خواهد داشت .در سرفصل های درس کارورزی بخصوص کارورزی 3 دانشگاه فرهنگیان، تاکید اصلی بر کنش پژوهی و تدریس مبتنی به روش ساخت گرایی(E5) می باشد. بررسی ها نشان از عدم تحقق اهداف تعیین شده و نتایج وتحقق طرحِ درس های دانشجومعلمان می باشد، در این مقاله سعی شد موانع اجرای روش تدریس ساخت گرایی(E5) توسط دانشجومعلمان در کلاس درس بررسی شود. پس از مشاهدات دانشجومعلمان در مدارس و تدریس های آنان که به دو صورت حضوری و مجازی صورت گرفت، این موانع در در سطوح مختلف دانشگاه، مدرسه، استاد، دانشجومعلم، معلم راهنما، برنامه دسته بندی شدند. برای رفع این موانع پیشنهادهایی نظیر افزودن واحد درسی اصول و روش های تدریس نوین به برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان، نهادینه کردن روش کارگروهی در وجود دانش آموز از ابتدای دوران تحصیل در مدارس، برگزاری نشست های سالانه برای هم اندیشی معلمان برای اجرای بهتر روش های تدریس نوین ، توجیه دبیران راهنمای کارورزی مدارس، برگزاری دوره های ضمن خدمت موثر و... پیشنهاد گردید .
۹.

منظور از آموزشSTEM چیست؟ مروری بر پژوهش های انجام شده

تعداد بازدید : 520 تعداد دانلود : 248
امروزه رویکرد آموزشی STEM به یک جنبش جهانی تبدیل شده است. زندگی در قرن حاضر به یک سری مهارت هایی نیاز دارد که از طریق STEM می توان به آنها دست یافت. این رویکرد آموزشی شکاف بین تئوری و عمل را از بین می برد و نوعی ترکیب تلفیقی از چهار رشته ی علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات است. در این روش معلم نقش راهنما را دارد و برخلاف روش سنتی معلم، علم را به فراگیران دیکته نمی کند. همچنین این روش، مشارکت فعال فراگیران را می طلبد. در بررسی های انجام شده مشخص گردیده که این رویکرد آموزشی موجب بهبود یادگیری در فراگیران می شود. چرا که فراگیران را برای حل مسائل در دنیای واقعی آماده می کند. امروزه کشورهای پیشرفته ی جهان در حال اجرای این رویکرد آموزشی در مراکز آموزشی خود نظیر مدارس و دانشگاه ها هستند و حتی مراکز اختصاصی برای اجرای این رویکرد آموزشی تأسیس کرده اند و هزینه های گزافی صرف این امر می کنند. باتوجه به پژوهش های انجام شده در این زمینه، تجهیز نظام آموزشی کشور به این رویکرد آموزشی لازم به نظر می رسد. امروزه آنچه در نظام های آموزشی مطلوب است، آموزش تلفیقی و جامع فراگیران و دانشجویان است (مطهری نژاد، 2015).

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰