پویش در آموزش علوم پایه

پویش در آموزش علوم پایه

پویش در آموزش علوم پایه دوره دوم بهار 1395 شماره 1 (پیاپی 2)

مقالات

۱.

نظریه سازنده گرایی وتبیین آن به عنوان رویکردی نو در آموزش ریاضی

کلید واژه ها: تعلیم و ترییت سازنده گرایی روش های یاددهی - یادگیری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 762 تعداد دانلود : 153
سازنده گرایی رویکردی به تدریس و یادگیری و مبتنی براین فرض است که یادگیری حاصل ساختن ذهن است و دانش آموزان با ترکیب و تطبیق اطلاعات جدید با یکدیگر و با آنچه قبلاً می دانسته اند، یاد می گیرند. این نظریه، بر ساخت دانش توسط دانش-آموزان به صورت انفرادی یا اجتماعی تاکید دارد، بنابراین تدریس در این رویکرد می بایست مشارکتی بوده و از تلقی آنها به عنوان امری بیرونی اجتناب گردد. از طرفی امروزه با توجه به تغییرات مهم در برنامه های درسی توجه ی بیش از پیشی را می طلبد که با لحاظ نمودن دیدگاه ها و رویکردهای نو دراین باره شاهد تغییرات در تمامیِ ابعاد اعم از تدریس معلمان، مشارکت دانش آموزان، پرورش روحیه نقد و... خواهیم بود. یکی از دروس حائز اهمیت و پرکاربرد این رویکرد در آموزش ریاضی می باشد که در تمامی پایه ها کاربرد دارد. لذا هدف این مقاله توضیح و تبیین نظریه سازنده گرایی بوده و سعی شده تا ضمن بیان مبانی فلسفی و روانشناختی این نظریه، دلالت های آن بر روش های تدریس و آموزش ریاضی تشریح نموده و با بررسی اجمالی برخی از روش های تدریس مرتبط با این دیدگاه، کاربرد این روش ها در نظام تعلیم و تربیت و بویژه تدریس ریاضی بیان گردد .
۲.

بررسی محتوای علم فیزیک و روش صحیح آموزش فیزیک

کلید واژه ها: فیزیک محتوا یادگیری آموزش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 562 تعداد دانلود : 621
دنیای اطراف ما و در یک لغت جهان شامل حقایق، موجودیتها و حرکتهاست، از آنجا که جهان همه آفریننده خالق یکتاست که شریک ندارد و انسان اشرف مخلوقات است، آدمی در اعصار مختلف به طرق مختلف، روشهای متفاوت و در زمینه علوم مختلف همواره مشغول کشف، شناخت و اشراف به نظم موجود در پدیده های مختلف سرتاسرجهان و در دنیای اطراف خود بوده است. برخی از علوم موجود به صورت مستقیم و شامل تفاسیر، قانونمندی و فرمولبندی پدیده ها به مطالعه و بررسی نظم موجود ساختاری در پدیده ها وموجودیتهای مختلف می پردازد. فیزیک، یکی از علوم است که هم از جنبه تئوری و عملی به مطالعه، فرمولبندی و بررسی پدیده ها . کنشها و اکنشها بین موجودیتهای مختلف در سرتاسر جهان می پردازد. در حقیقت علم فیزیک بررسی بودن مادّه، موقعیت، نحوه حرکت، کیفیت و کمیت انرژیها و برخودها را در بر دارد؛ یادگیری فیزیک و احاطه بر فیزیک پدیده ها نیاز به فهم پدیده و در بسیاری از موارد دانستن ریاضی مسأله و حل معادلات و روابط ریاضی در زمینه آن دارد. در این مقاله به دنبال تحقیقی جامع جوانب مختلف علم فیزیک را بررسی کرده و همچنین روش صحیح یادگیری فیزیک را ارائه می دهیم.
۳.

فوتوکاتالیز؛ اصول و برخی کاربردها

کلید واژه ها: فوتوکاتالیز نظریه ی نوار نیمه رسانا TiO2 حذف آلاینده ها

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 724 تعداد دانلود : 231
در این کار، درباره ی اصول فرایند فوتوکاتالیز مطالبی ارائه گردیده است. در این راستا، به نظریه ی نوار که بیان کننده علت اصلی اختلاف میان مواد رسانا، نیمه رسانا و نارساناست، اشاره شده است. در ادامه، پدیده هایی که در اثر تحریک نوری یک نیمه رسانا رخ می دهند، مورد بحث قرار گرفته اند. همچنین ساختار برخی دگر شکل های 2TiO به عنوان یک نیمه رسانای مناسب برای انجام فوتوکاتالیز، مورد بررسی قرار داده شده است. در پایان، به طور مختصر برخی کاربرد های فرایند فوتوکاتالیز به ویژه در حذف آلاینده ها از پساب ها بیان شده است.
۴.

تأثیرات حفاظتی غیر ژنومی استروژن روی سیستم قلب و عروق مرد ها ، نقش های درمانی و بالینی در مردان مسن

نویسنده:

کلید واژه ها: نیتریک اکساید استروژن گیرندههای استروژن

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 708 تعداد دانلود : 54
اگر چه مطالعاتی مبنی بر تأثیرات استروژن روی تنگ و گشاد شدن عروق و عملکرد آن ها در زنان انجام شده است . مطالعات اخیر نشان داده که استروژن دارای تأثیرات گشاد کننده عروق در مردان می باشد . تأثیر گشاد کنندگی استروژن به وسیله کلسیم وابسته به گیرنده های سطح سلولی استروژن که فعالیت نیتریک اکساید سنتاز را تحریک می کند میانجی شده است . آزاد سازی پایدار NOSمنجر به ترشح نیتریک اکساید که دارای تأثیرات فیزیولوژیکی مهاری بر روی عروق می باشد، می گرددبنا براین بخشی یا قسمت ضعیفی از این سیستم سیگنالی می تواند عملکرد غیر عادی اندوتلیال (حالت پاتوفیزیولوژیکی ) را در جهت سخت شدن عروق افزایش دهد . درنتیجه ،انسان های مذکر کاهشی مرتبط با سن را در تستوسترون و آروماتاز که ناشی از سطوح استروئیدی پلاسما است نشان دادند که این حالت ممکن است در اثر از دست دادن یک مکانیسم حفاظتی قلبی حفظ کننده عملکرد اندوتلیال می باشد . استراتژی های درمانی درجهت حفظ سطوح پایه نیتریک اکساید از طریق حفظ سطوح فیزیولوژیکی استرادیول ، دارای اثرات مثبتی بر سیستم قلب و عروق مردان مسن می باشد .
۵.

افزایش رغبت دانش آموزان به یادگیری درس ریاضی در پایه پنجم ابتدایی (یک مطالعه اقدام پژوهی)

کلید واژه ها: آموزش ریاضی دانش آموزان دوره ابتدایی اقدام پژوهی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 667 تعداد دانلود : 458
یکی از مسائل دانش آموزان دوره ابتدایی مشکل درک مفاهیم ریاضی است. این مشکلات می تواند برای یادگیری ریاضی در کلاس های بالاتر تأثیر بگذارد. لذا توجه ویژه به این مسئله می تواند کمک بزرگی به یادگیری دانش آموز نماید. این مطالعه یک اقدام پژوهی بود که با هدف برطرف کردن مشکلات دانش آموزان پایه پنجم مدرسه فرهمند شهر مرند در یادگیری درس ریاضی اجرا شد. ابتدا فهرستی از مفاهیم ریاضی پایه سوم و چهارم تهیه شد. با ارزشیابی های انجام شده مشخص گردید که دانش آموز در چه مفاهیمی دچار مشکل هستند. با آموزش این مفاهیم با استفاده از رسانه های آموزشی، ارزشیابی های مستمر و روش ذکرشده در کتاب اختلالات ریاضی (تبریزی، 1377)، تحقیق اجرا شد. بعد از انجام مراحل ذکرشده، میانگین نمرات مستمر کلاس 4/5 نمره نسبت به آزمون اول افزایش یافت؛ به این معنی که دانش آموزان توانستد در درس ریاضی پیشرفت خوبی به دست آورند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱