Journal of Information Technology Management (مدیریت فناوری اطلاعات)

Journal of Information Technology Management (مدیریت فناوری اطلاعات)

مدیریت فناوری اطلاعات دوره 9 پاییز 1396 شماره 3 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

ارائه مدل مدیریت تغییر در برون سپاری خدمات فناوری اطلاعات: رویکرد ساختاری- تفسیری(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: برون سپاری برون سپاری فناوری اطلاعات مدل سازی ساختاری تفسیری مدیریت تغییرسازمانی منبع یابی فناوری اطلاعات

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 712 تعداد دانلود : 166
تصمیم درباره برون سپاری یکی از کلیدی ترین تصمیم ها در حوزه فناوری اطلاعات است که می تواند به موفقیت مدیریت سرمایه گذاری های این حوزه بینجامد. علی رغم این اقبال عمومی، آمارها مؤید افزایش میزان شکست پروژه های برون سپاری فناوری اطلاعات در سازمان هاست که ریشه بسیاری از این ناکامی ها را می توان در تغییرات به وجود آمده به واسطه اتخاذ این راهبرد و مدیریت نادرست آنها دانست که نه تنها به شکست فرایند برون سپاری منجر می شوند، بلکه هزینه ها و مخاطرات جدی دیگری را نیز با خود به همراه می آورند. هدف از این مقاله، شناسایی و اولویت بندی الزامات مدیریت تغییر در فرایند منبع یابی مبتنی بر رویکرد برون سپاری خدمات فناوری اطلاعات است. بدین منظور، ضمن مطالعات کتابخانه ای غنی، با خبرگان نیز مصاحبه ای به عمل آمد و بر اساس رویکرد مدل سازی تفسیری ساختاری به اولویت بندی مؤلفه های مؤثر بر موفقیت مدیریت تغییر در برون سپاری خدمات فناوری اطلاعات اقدام شد. پژوهش هم از نظر مدل توسعه یافته و هم به لحاظ روش شناسی، دارای نوآوری در حوزه برون سپاری است.
۲.

تحلیل زیرساخت های شرکت برون سپار سازه گستر سایپا برای انتخاب استراتژی مدیریت دانش: رویکردی کیفی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: استراتژی مدیریت دانش برون سپاری ساختاردهی مجدد سازه گستر سایپا کارکنان دانشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 108 تعداد دانلود : 389
محیط پرتلاطم کسب وکار، سازمان ها را مجبور به ایجاد تغییراتی در ساختار خود، مانند برون سپاری، برای تأمین نیازهای سازمان و مزیت رقابتی کرده است؛ اما گاهی این تغییرات برای خود سازمان نیز دردسرساز می شود. در این تغییرات، ممکن است مهم ترین رکن مزیت رقابتی، یعنی دانش کارکنان از دست برود. بنابراین سازمان ها ملزم به استفاده از مؤثرترین استراتژی مدیریت دانش با توجه به تحلیل جوانب اصلی سازمان هستند. پژوهش حاضر به بررسی شرکت سازه گستر، مهم ترین تأمین کننده قطعات یدکی خودروسازی سایپا می پردازد. ابتدا دو استراتژی کدگذاری و شخصی سازی با توجه به امکان ارزیابی آن از طریق ادبیات موجود انتخاب شد و پس از استخراج عوامل مؤثر بر انتخاب آنها، این عوامل بر اساس مدل 7S مک کینزی دسته بندی شدند. به کمک داده های به دست آمده از مصاحبه با 9 متخصص به روش های نمونه گیری گلوله برفی و هدفمند و مطالعه اسناد، وضعیت موجود شرکت از طریق روش تحلیل تم مشخص شد و در نهایت با مقایسه عوامل مؤثر انتخاب استراتژی مدیریت دانش با وضعیت فعلی شرکت، استراتژی کدگذاری انتخاب گردید.
۳.

اولویت بندی گزینه های سرمایه نامشهود در تدوین مزیت رقابتی از طریق فرایند تحلیل شبکه ای (مطالعه موردی: شرکت های خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سرمایه اجتماعی سرمایه فکری سرمایه معنوی فرایند تحلیل شبکه ای مزیت رقابتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 465 تعداد دانلود : 37
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و رتبه بندی مؤثرترین گزینه ها برای خلق مزیت رقابتی پایدار شرکت های فناوری اطلاعات در ایران است. در این پژوهش به کمک خبرگانِ سه شرکت مطرح فناوری اطلاعات در این حوزه، مهم ترین سرمایه های نامشهودی (سرمایه فکری، سرمایه اجتماعی و سرمایه معنوی) که در تدوین مزیت رقابتی برای شرکت های فناوری اطلاعات نقش مهمی دارند، شناسایی و رتبه بندی شدند. با مطالعه ادبیات و ایجاد پنل خبرگی، برای سه گزینه سرمایه فکری، سرمایه اجتماعی و سرمایه معنوی، در مجموع 16 زیرگزینه استخراج گردید. برای مزیت رقابتی نیز پنج معیار قیمت، پشتیبانی، طراحی، تصویر و کیفیت در نظر گرفته شد که رتبه بندی گزینه ها بر اساس این معیارها، از طریق فرایند تحلیل شبکه ای صورت پذیرفت. نتایج فرایند تحلیل شبکه ای نشان داد سرمایه فکری در مقایسه با سرمایه اجتماعی و سرمایه معنوی در خلق مزیت رقابتی در شرکت های فناوری اطلاعات، نقش مهم تری دارد. همچنین در رتبه بندی زیرگزینه ها، سرمایه انسانی بالاترین رتبه را در کسب مزیت رقابتی در این حوزه به دست آورد. عنصر رابطه ای، چشم انداز محوری/ ارزش محوری و سرمایه رابطه ای/ مشتری، در رتبه های بعدی اهمیت در تدوین مزیت رقابتی پایدار قرار گرفتند.
۴.

طراحی تحلیل های آینده نگر به منظور تدوین سیاست تصمیم گیری هوشمند برای مشتریان ویژه سرمایه گذار در بانک(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تحلیل آینده نگر تصمیم گیری هوشمند سرمایه گذاری بانکی طبقه بندی مشتری ویژه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 641 تعداد دانلود : 345
مشتریان ویژه برای بانک ها اهمیت خاصی دارند، چراکه سرمایه گذاری مستمر در بانک انجام می دهند و معمولاً به یک بانک وفادارند. این وفاداری در گرو ارائه خدمات خاص و متنوع به این مشتریان، ارائه سود متناسب با سپرده و تعامل بانک بر اساس سطح مشتری ویژه و تمایل به ریسک پذیری آنهاست. در تحقیق حاضر، داده های دو هزار مشتری عادی و ویژه بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی، حساب های بانکی و سرمایه گذاری در بانک گردآوری شده است. همچنین سطح مشتری ویژه و میزان تمایل به ریسک پذیری آنها نیز توسط بانک معین شده است؛ سپس، مجموعه ای از الگوریتم های یادگیرنده برای طبقه بندی و پیش بینی سطح مشتری ویژه و میزان تمایل آنها به ریسک توسط نرم افزار طراحی شده، اعتبارسنجی شده است. نتایج نهایی به صورت مجموعه ای از قواعد قابل بهبود و هوشمند تحلیل و آماده شده اند تا به مدیران بانک در تدوین سیاست های تصمیم گیری تعاملی و آینده نگر در ابتدای همکاری مشتری ویژه با بانک یاری رسانند.
۵.

تخمین تلاش کلی نرم افزار و تلاش صرف شده در هر مرحله تولید با استفاده از شبکه بیزی بهینه(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: برنامه ریزی منابع سازمان بهینه سازی تخمین تلاش نرم افزار روش های یادگیری ماشین شبکه بیزی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 282 تعداد دانلود : 734
دقت در تخمین تلاش لازم برای تولید نرم افزار، موجب شده است که تخمین تلاش هنوز به عنوان موضوع چالش انگیزی مطرح باشد. علاوه بر تخمین تلاش کلی، تعیین تلاش صرف شده در هر مرحله از تولید نیز به دلیل برنامه ریزی منابع اهمیت دارد؛ زیرا تخصیص نادرست منابع می تواند به شکست پروژه منجر شود. در این مقاله، یک شبکه بیزی برای تخمین تلاش برپایه مؤلفه های مؤثر و فرایند تولید ارائه شده است. در این مدل بین مراحل تولید، حلقه های تکرار در نظر گرفته شده که میزان تکرار آنها برای پروژه های مختلف، متفاوت خواهد بود و موجب می شود که درصد تلاش صرف شده در هر مرحله تولید برای هر پروژه به صورت منحصربه فرد تعیین شود. معیار خطای حاصل از تخمین تلاش، بهینه سازی شده و ضریب های بهینه برای اصلاح مدل به دست می آیند. نتایج مقایسه مدل پیشنهادی با مدل های دیگر تخمین نشان می دهد مدل پیشنهاد شده، علاوه بر توانایی در تخمین دقیق تلاش کلی (با خطا 114/0)، قابلیت بالایی نیز برای تعیین تلاش هر مرحله تولید دارد.
۶.

ارائه مدل ابتکاری الگوریتم ژنتیک برای حل مسئله برنامه آموزشی استادان با تأمین نظر دانشجویان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: الگوریتم ژنتیک تابع برازندگی زمان بندی فهرست معکوس حلقوی ممتیک الگوریتم

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 951 تعداد دانلود : 624
زمان بندی در برنامه ریزی درسی دانشجویان و استادان با روش های متنوعی صورت می گیرد. این تحقیق به حل مسئله برنامه آموزشی استادان با تأمین نظر دانشجویان می پردازد. در این مسئله، تخصیص درس و زمان به استادان با در نظر گرفتن ساعت جلسه مشترک استادان و زمان بندی ساعات تدریس فشرده آنان و محدودیت کلاس ها انجام می شود. بدین منظور، روش الگوریتم ژنتیک در دو مرحله به کار برده شده است. در مرحله اول الگوریتم، از عملگرِ برش تک نقطه ای استفاده شد و در مرحله دوم الگوریتم، عملگر هوشمند جدیدی به نام فهرست معکوس حلقوی با در نظر گرفتن زمان های طلایی، نقره ای و برنزی برای درس های مختلف به کار رفت. مزیت این الگوریتم استفاده از تابع برازندگی جدید و همچنین معیار انتخاب جدید و یک عملگر جدید است. این روش برخلاف روش های معمول، برازش کل جمعیت را در نظر می گیرد و تلاش می کند جواب های امکان ناپذیر را حذف کند. در این الگوریتم، جواب نهایی از جواب های بهینه متعدد تولید شده انتخاب می شود. نتایج نشان داد این روش با برازش بهتری به جواب های بهینه می رسد.
۷.

استخراج الگوی رفتار مشتریان یک شرکت مخابراتی با استفاده از خوشه بندی پویای فازی و تحلیل مسیر(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تحلیل مسیر خوشه بندی پویا خوشه بندی فازی داده کاوی رفتار مشتری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 168 تعداد دانلود : 877
گروه بندی مشتریان و ایجاد محصولات و خدمات متناسب با نیاز آنها، یکی از مهم ترین موضوعات مطرح در مدیریت ارتباط با مشتریان است. تاکنون استفاده از مدل های ایستا برای گروه بندی مشتریان متداول بوده است، اما عواملی همچون تغییرات تکنولوژی، ورود مشتریان جدید، ورود رقبا و افزایش تنوع محصولات طی چند دوره زمانی، باعث تغییر نیاز و رفتار مشتریان خواهد شد. بنابراین، استفاده از مدل های ایستا، تغییر رفتار مشتریان را نادیده گرفته و در عمل پاسخگوی نیازهای جدید آنها نخواهد بود. این موضوع به ویژه در صنعت مخابرات با میزان بالای ریزش مشتریان اهمیت دارد. در این مقاله تغییر رفتار گروهی از مشتریان یک شرکت مخابراتی طی 10 ماه با به کارگیری خوشه بندی فازی، مدل سازی شد؛ سپس الگوهای مشابه در رفتار مشتریان به دست آمد. نتایج هفت نوع الگو را در رفتار مشتریان نشان می دهد که دو مورد منجر به ریزش مشتریان شده است. در عمل می توان از الگوهای به دست آمده برای طراحی بهینه خدمات و جلوگیری از ریزش مشتریان استفاده کرد.
۸.

بخش بندی مشتریان بر اساس واکنش آنها به بازاریابی شبکه های اجتماعی (مطالعه موردی: اینستاگرام)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بازاریابی بخش بندی مشتریان خوشه بندی شبکه های اجتماعی واکنش مشتریان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 943 تعداد دانلود : 548
این پژوهش به بخش بندی مشتریان بر اساس واکنش آنها نسبت به بازاریابی و فروش در شبکه های اجتماعی می پردازد. اطلاعات این تحقیق توصیفی اکتشافی، از طریق پرسشنامه گردآوری می شود. جامعه آماری آن شامل 14000 فالور (دنبال کننده) در پیج (صفحه) خاصی از اینستاگرام است که 224 نفر به صورت تصادفی برای نمونه انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از روش خوشه بندی دومرحله ای استفاده شده است که در نهایت مصرف کنندگان به پنج خوشه اصلی (فعالان، مبلغان، بی اعتنایان، غیرفعالان و مخالفان) بخش بندی شدند. شواهد حاکی از آن است که دو گروه فعالان و مبلغان بسیار تحت تأثیر تبلیغات در شبکه های اجتماعی قرار می گیرند و مهم ترین محرک آنها، درگیری به برند، تمایل به خرید و تبلیغات دهان به دهان است. فعالان با اختصاص 3/18 درصد از حجم جامعه، تحت تأثیر ترین گروه هستند و اغلب افراد این گروه را زن های مجرد شکل داده اند. پس از آن، مبلغان نیز نشان دادند که تحت تأثیر بازاریابی در شبکه های اجتماعی قرار می گیرند. مبلغان 1/24 درصد جامعه را تشکیل می دهند و بزرگ ترین خوشه در بین پنج خوشه هستند. مهم ترین تفاوت مبلغان با فعالان، بی تمایلی آنها به خرید است. در مجموع، حجم شایان توجهی از جامعه (4/42 درصد) به بازاریابی در شبکه اجتماعی اینستاگرام واکنش مثبت نشان داده اند.
۹.

شناسایی افراد مؤثر در تبلیغات توصیه ای در بستر شبکه های اجتماعی آنلاین (مطالعه موردی: شبکه اینستاگرام شرکت دیجی کالا)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بازاریابی ویروس وار تبلیغات توصیه ای شبکه اجتماعی شناسایی انجمن فضای مجازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 687 تعداد دانلود : 515
پیدایش شبکه های اجتماعی یکی از تأثیرگذارترین پدیده های قرن بیست ویک است. فضای مجازیِ شبکه های اجتماعی اینترنتی، عرصه وسیعی از اطلاعات و نمودهای مختلف معنایی را ایجاد می کند. شبکه های اجتماعی افراد مختلفی را با علاقه ها و تفکرات متفاوت به هم متصل می کنند. وجود این حجم عظیم از پتانسیل فکری و تفکر انسانی در شبکه های اجتماعی، سبب شده است سیل عظیمی از تاجران و مدیران کسب وکار و بازرگانی به سمت این شبکه ها جذب شوند. هدف اصلی این پژوهش شناسایی اعضای مؤثر در چرخه انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی و ارائه راهکارهای بهبود میزان انتشار تبلیغات و بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای کمک به مدیران و صاحبان تجارت است. مورد مطالعه پژوهش حاضر برند «دیجی کالا» در شبکه اجتماعی اینستاگرام است. در این پژوهش، ابتدا با استفاده از نرم افزار NodeXL، محتوای عمومی صفحات برند دیجی کالا جمع آوری شده است. در گام بعدی با بررسی روش های خوشه بندی و یافتن افراد مؤثر در چارچوب پژوهشی السویدان، داده های جمع آوری شده در نرم افزار Matlab پردازش شدند. درنهایت پس از ارزیابی نتایج و بر اساس آنچه از آزمون ها به دست آمد، 9 نفر از مؤثرترین افراد بر اساس بالاترین ضریب انتشار محتوا در شبکه معرفی شدند.
۱۰.

چندگانکی و تبادل در ساختار روابط تجاری و دیپلماتیک: کاربردی از تحلیل شبکه اجتماعی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: الگوی چندگانگی و تبادل تحلیل موقعیتی سیستم جهانی مدل سازی بلوکی مدل های گراف تصادفی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 233 تعداد دانلود : 259
در شبکه های چند رابطه ای مطالعه انتخاب های همزمان یا چندگانه و تبادل انتخاب ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این مقاله با بررسی سوابق در ادبیات موضوعی، به مطالعه شبکه متشکل از دو رابطه تجارت و دیپلماسی پرداخته می شود و ضمن گزارش نتایج به دست آمده از اعمال روش های محققان پیشین در مجموعه داده های تحقیق حاضر، روش جدیدی در تحلیل ساختار پیشنهاد شده است. در این روش مدل بلوکی احتمالی برازنده چندگانگی و تبادل، به دلیل وجود معنادار انتخاب های همزمان و تبادل انتخاب ها در شبکه تجارت و دیپلماسی اتخاذ شده است. نتایج حاصل از به کارگیری این روش، به طور مشخص نشان داد ساختار اجتماعی متضمن چندگانگی و تبادل، مبین چهار الگوی رفتاری در شبکه تجاری و دیپلماتیک است: تجارت متأثر از میزبانی دیپلماتیک، تجارت متأثر از فعالیت دیپلماتیک، دیپلماسی متأثر از صادرات و دیپلماسی متأثر از واردات.
۱۱.

تدوین نقشه دانش برای پژوهش های مدیریت دانش با استفاده از روش تحلیل شبکه ای(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تحلیل شبکه ای خوشه بندی علم سنجی مدیریت دانش نقشه دانش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 980 تعداد دانلود : 172
در این تحقیق با بررسی علم مدیریت دانش به عنوان حوزه میان رشته ای، تلاش شده است به این سؤال پاسخ داده شود که ساختار علمی و نقشه دانشی پژوهش های مدیریت دانش در دو حیطه حوزه های علمی و کلیدواژه ها به چه صورتی است؟ برای این کار، حدود 40000 سند علمی که مدیریت دانش یکی از کلیدواژه های آن بود، در پایگاه علمی اسکوپوس انتخاب شد و در حیطه های علمی مختلف، بررسی شدند. برای هر یک از شاخص های علم سنجی شامل حوزه های موضوعی و کلیدواژه ها، نمودارهای ستونی مرتبط شکل گرفت. پس از ترسیم گراف های همسایگی و هم اشتراکی به کمک ماتریس هم رخدادی در نرم افزارهای excel و R، با استفاده از الگوریتم های میانگین پیوند خوشه بندی شدند. در نتیجه در پژوهش های مربوط به مدیریت دانش در دنیا، بیشترین میزان ارتباط مدیریت دانش با حیطه های علمی علوم کامپیوتر 5/32 درصد، تجارت و مدیریت و حسابداری 5/14 درصد، علوم مهندسی 7/13 درصد، علوم تصمیم گیری 6/12 درصد، ریاضیات 07/7 درصد و علوم اجتماعی 63/6 درصد بوده است. بیشترین کلیدواژه های همکار با مدیریت دانش در پژوهش های دنیا به ترتیب تعامل انسان و رایانه، مدیریت اطلاعات، مدیریت سیستم ها، فناوری اطلاعات، صنعت، اکتساب دانش، سمانتیک، انتقال دانش، آنتولوژی و بازیابی اطلاعات است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۹