Journal of Information Technology Management (مدیریت فناوری اطلاعات)

Journal of Information Technology Management (مدیریت فناوری اطلاعات)

مدیریت فناوری اطلاعات دوره 7 زمستان 1393 شماره 4 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

ارائه مدلی برای سنجش ظرفیت جذب دانش مشتری (پیمایشی پیرامون صنعت مواد غذایی)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: به کارگیری دانش مشتری توسعه محصول جدید سازماندهی دانش مشتری کسب دانش مشتری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 622 تعداد دانلود : 438
امروزه دانش مشتری یکی از مهم ترین منابع سازمان ها برای نوآوری به شمار می رود، اما سازمان ها برای استفاده اثربخش از دانش مشتری باید ظرفیت خود را برای جذب این دانش ارتقا دهند؛ زیرا کسب و استفاده از دانش مشتری به آسانی امکان پذیر نیست و هر اطلاعات و دانشی منجر به خلق ارزش نمی شود. از این رو، هدفمقاله حاضر ارائه مدلی برای اندازه گیری ظرفیت جذب دانش مشتری است. بدین منظور در یک پژوهش پیمایشی با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی، ابعاد مفهوم ظرفیت جذب دانش مشتری تعیین شد و از تحلیل عامل تأییدی برای تأیید اعتبار مدل استفاده شد. همچنین به منظور نشان دادن کارایی مدل، به ارزیابی و سنجش ظرفیت جذب مشتری در یک شرکت فعال در صنعت مواد غذایی پرداخته می شود. یافته ها نشان می دهد که سه بعد ظرفیت کسب دانش مشتری، ظرفیت به کارگیری دانش مشتری و ظرفیت سازماندهی دانش مشتری با ظرفیت جذب دانش مشتری ارتباط دارد و در این میان، ظرفیت سازماندهی از بیشترین همبستگی با مفهوم ظرفیت جذب دانش مشتری برخوردار است.
۲.

رتبه بندی موانع پیاده سازی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات و بررسی میزان آمادگی مدیریت اکتشاف(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تحلیل سلسله مراتبی سنجش آمادگی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات موانع پیاده سازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 398 تعداد دانلود : 576
امروزه، اطلاعات نقش سرمایه یک سازمان را ایفا می کند و حفاظت از اطلاعات سازمان یکی از ارکان مهم بقای آن است. سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS)، حفاظت از اطلاعات را در سه مفهوم خاص محرمانه بودن اطلاعات، صحت اطلاعات و در دسترس بودن اطلاعات تعریف می کند. بسیاری از شکست های پیاده سازی ISMS ریشه در مسائل سازمانی و بی توجهی به وضعیت آمادگی سازمان قبل از پیاده سازی دارد. در این پژوهش تلاش شده است موانع پیاده سازی ISMS برحسب میزان اهمیت، به روش تحلیل سلسله مراتبی رتبه بندی شود و میزان آمادگی سازمان در پیاده سازی ISMS به کمک ابزار پرسشنامه مشخص شود. پژوهش به روش توصیفی پیمایشی انجام گرفته و از نظر هدف، کاربردی است. نتایج پژوهش مهم ترین مانع در راه پیاده سازی ISMS را ناهمخوانی ساختار سازمانی با نیازهای ISMS می داند و ترس کارکنان از سخت شدن فرایندهای کار با اجرای ISMS را کم اهمیت ترین مانع معرفی کرده است؛ ضمن آنکه میزان آمادگی مدیریت اکتشاف در پیاده سازی ISMS پایین تر از حد متوسط است.
۳.

رابطه زیر ساخت های پیاده سازی مدیریت دانش با ظرفیت تغییر سازمانی (مطالعه موردی: یکی از دانشگاه های دولتی شهر تهران)(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: تغییر سازمانی زیرساخت های مدیریت دانش ظرفیت تغییر سازمانی مدیریت دانش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 295 تعداد دانلود : 758
در دانشگاه ها توجه به زیرساخت هایی که در مدیریت دانش به کار می رود، از ضرورت خاصی برخوردار است. همچنین امروزه مراکز آموزش عالی برای انطباق مداوم با شرایط متغیر بیرونی، باید ضمن نوآوری، ظرفیت مناسبی برای تغییر داشته باشند. بنابراین هدف پژوهش پیش رو، سنجش رابطه میان زیرساخت های مدیریت دانش و ظرفیت تغییر سازمانی و مطالعه وضعیت آنها است. پژوهش به روش پیمایشی همبستگی انجام گرفت. جامعه آماری شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه مورد مطالعه بوده است که از بین آنها 167 نفر برای نمونه انتخاب شد. داده ها و اطلاعات لازم پژوهش به کمک ابزار پرسشنامه، از نوع محقق ساخته به دست آمده است. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد میان زیرساخت های مدیریت دانش و ظرفیت تغییر سازمانی، همبستگی معنادار و مثبتی وجود دارد و وضعیت زیرساخت های مدیریت دانش و ظرفیت تغییر سازمانی در مجموع مناسب است. بر اساس یافته ها، اگر دانشگاه از زیرساخت مناسب دانش برخوردار باشد، مدیریت دانش تسهیل شده و مدیریت کارآمد دانش، می تواند(نند) بر بهبود ظرفیت تغییر سازمانی مؤثر باشند.
۴.

ارائه مکانیزم مذاکره چند موضوعی پویا و منعطف برمبنای سیستم های چندعامل در مبادلات الکترونیکی خودکار(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تجارت الکترونیک سیستم های چندعاملی مذاکرات خودکار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 841 تعداد دانلود : 324
مذاکرات عامل محور یکی از رویکردهایی است که کانون توجه دنیای تجارت الکترونیک در زمینه مذاکرات خودکار قرار گرفته است. برقراری مذاکرات خودکار به تبیین سازوکاری برای مذاکره نیاز دارد و بدیهی است کاربران سازوکاری را می پذیرند که بتواند جایگزین مناسب و معتمدی برای مذاکره کننده انسانی باشد. بنابراین نیاز به طراحی سازوکار های مذاکره عامل محور کارا و باورپذیر در زمینه کاربردی تجارت الکترونیک، به خوبی احساس می شود. در این مقاله سازوکاری برای مذاکره چند موضوعی معرفی می شود که با ارائه پیشنهادهای دوگانه در هر دور مذاکره، ضمن افزایش احتمال دست یافتن به جواب های بهتر، زمان مذاکره را کاهش می دهد و به مذاکراتی کارآمد دست می یابد. برای این کار با تمرکز بر مدل استدلالی مذاکرات، ابتدا مدل تصمیم گیری هریک از عامل ها در مورد پیشنهاد دریافتی تدوین شد و پس از آن روشی نوین و کارآمد برای تولید پیشنهادهای متقابل طراحی شده است. کارایی و اعتبار سازوکار مذاکره پیشنهادی به کمک موارد از پیش تعریف شده ادبیات نشان داده شده است. برای روشن تر شدن چگونگی اجرای آن، از نمونه کاربردی استفاده شده است.
۵.

شناسایی و انتخاب مناسب ترین رسانه های اجتماعی برای توسعه سیستم های مدیریت اجتماعی ارتباط با مشتریان (پیمایشی در بانک ملی ایران)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رسانه اجتماعی مدیریت اجتماعی ارتباط با مشتریان مدیریت ارتباط با مشتریان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 240 تعداد دانلود : 506
بی شک فناوری اطلاعات یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد تحول در جوامع امروزی است. همانند سایر اجزای درگیر در اجتماع، مشتریان سازمانی نیز دچار تغییر شده اند تا بدانجا که از آنها با عنوان «مشتریان اجتماعی» یاد می شود؛ بنابراین چالش پیش روی سازمان ها، ناتوانی در پیگیری نیازهای مربوط به ایشان با استفاده از ابزارهای پیشینی چون CRM خواهد بود. ظهور مفهوم مدیریت اجتماعی ارتباط با مشتریان در اوایل سال 2009، درواقع پاسخی به این نیاز در نظر گرفته می شود. با این حال فرایند توسعه چنین سیستم هایی با توجه به گستردگی رسانه های اجتماعی بیش از پیش دشوار به نظر می رسد. از این رو مطالعه پیش رو در پی شناسایی برترین رسانه های اجتماعی برای توسعه سیستم های یاد شده با استفاده از فنون تصمیم گیری چندمعیاره است. بر این اساس، پس از جمع آوری داده های نظرسنجی از خبرگان فعال در دو حوزه بازاریابی و انفورماتیک بانک ملی ایران، به تحلیل آنها پرداخته شد. نتایج مناسب ترین رسانه ها را برای توسعه سیستم های مزبور، تارنماها و شبکه های اجتماعی معرفی می کند.
۶.

تبیین مدل عوامل تأثیرگذار بر اثربخشی آموزش الکترونیکی در دوره های کارشناسی ارشد دانشگاه های علم وصنعت و تهران(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: آموزش آموزش الکترونیکی اثربخشی آموزش الکترونیکی فناوری اطلاعات

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 833 تعداد دانلود : 373
اثربخشی دوره های مجازی، یکی از چالش های پیش روی برگزارکنندگان این دوره هاست که تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد. بر این اساس، پژوهش پیش رو به بررسی عوامل مؤثر بر اثربخشی آموزش الکترونیکی پرداخته است. پژوهش حاضر از نظر هدف، توصیفی پیمایشی است و از نظر نوع استفاده، کاربردی به شمار می رود. ابزار اصلی پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته است. در این راستا، 106 نفر از مدیران، کارشناسان و مدرسان دوره های آموزش الکترونیکی به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و با مطالعه مبانی نظری، جمع آوری اعضای نمونه و کاربرد روش حداقل مربعات جزئی، پنج دسته از عوامل اصلی مؤثر بر اثربخشی آموزش الکترونیکی، شامل عوامل مرتبط با دانشگاه (مؤسسه آموزشی برگزارکننده دوره)، ویژگی های دانشجو، ویژگی های مدرس، عوامل آموزشی و عوامل محیطی شناسایی شد. همچنین، نتایج پژوهش نشان داد که عامل آموزش و عامل مرتبط با دانشگاه، به ترتیب دارای بیشترین و کمترین تأثیر بر اثربخشی آموزش های الکترونیکی هستند.
۷.

بررسی آثار متقابل عوامل بحرانی شکست پروژه های پیاده سازی ERP در صنایع ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ثار متقابل برنامه ریزی منابع سازمان نظریه خاکستری دلفی دیماتل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 617 تعداد دانلود : 778
در سال های اخیر سازمان های ایرانی با توجه به مزیت های فراوان ERP، علاقه مند به بهره گیری از ERP در سازمان های خود شدند. در این میان شکست های متعددی که پس از پیاده سازی ERP در صنایع مختلف، ازجمله صنایع ایرانی اتفاق می افتد، توجه بسیاری از محققان را به شناسایی عوامل بحرانی موفقیت یا شکست این پروژه ها معطوف کرده است. از آنجاکه این عوامل معمولاً بر یکدیگر اثرهای متقابلی می گذارند، توجه و اولویت بندی عوامل بحرانی موفقیت یا شکست، بدون در نظر گرفتن تأثیرهای درونی این عامل ها بر یکدیگر، کاری بیهوده است. در این نوشتار با استفاده از ادبیات پژوهش 57 عامل استخراج شد و پس از بهره گیری از نظر خبرگان، بر اساس روش دلفی 37 عامل شناسایی شدند و در هشت دسته قرار گرفتند و با بهره گیری از رویکرد دیماتل خاکستری، آثار متقابل این عوامل با هم سنجیده شدند. اولویت بندی هریک از عوامل بر اساس روابط علی و معلولی صورت گرفته است.
۸.

ارزیابی وب سایت با تجمیع مدل های پیشین بر اساس روشی کمی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تصمیم گیری چندمعیاره روش فراتحلیل مدل ارزیابی وب سایت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 580 تعداد دانلود : 321
با توجه به روند روبه رشد تجارت الکترونیکی در دنیای کسب وکار، وب سایت ها بیش از پیش در سودآوری و موفقیت کسب وکارها نقش ایفا می کنند. از این رو محققان بسیاری از سال 1995 اقدام به ارائه مدل هایی برای ارزیابی وب سایت ها کرده اند. با این حال تعدد و ناهمگونی مدل های ارائه شده، جمع بندی و برداشت دقیق از این مدل ها را دشوار کرده است. در این مقاله تلاش شده است با استفاده از روش فراتحلیل، مدل های پیشین به گونه ای در یک مدل تجمیع شود که ضمن مطابقت نسبی ساختار مدل با اغلب آنها، از جامعیت نسبی نیز برخوردار باشد. مزیت استفاده از فراتحلیل به جای استفاده از روش های کیفی رایج این است که در این روش، به جای تکیه بر قضاوت مؤلفان و خبرگان، دیدگاه های افرادی تجمیع شده است که در زمینه ارزیابی وب سایت صاحب نظرند و دارای مقالات داوری شده هستند. به بیانی دیگر، اعتبار این روش متأثر از اعتبار تمامی مدل های پیشینی است که در نشریه های معتبر ثبت شده اند.
۹.

کسب شایستگی های محوری در شرکت ایران خودرو از طریق اجزای مدیریت دانش: بررسی نقش میانجی فرایندهای مدیریت دانش(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: استراتژی های مدیریت دانش زیربناهای مدیریت دانش شایستگی های محوری فرایندهای مدیریت دانش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 166 تعداد دانلود : 961
هدف این مقاله بررسی تأثیر استراتژی و زیربناهای مدیریت دانش بر کسب شایستگی های محوری از طریق فرایندهای مدیریت دانش در شرکت ایران خودرو است. پژوهش پیش رو از نظر هدف کاربردی است و از نحوه گردآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده ها، توصیفی از نوع همبستگی به شمار می رود. جامعه آماری پژوهش را 400 نفر از مدیران شرکت ایران خودرو شکل داده است که 198 نفر از آنان به روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده برای نمونه انتخاب شدند و از نظرهای آنها بهره جویی شده است. پس از جمع آوری داده های اولیه به کمک ابزار پرسشنامه، مدل سازی معادلات ساختاری برای سنجش روابط میان متغیرهای پژوهش به کار برده شد. نتایج نشان دهنده این است که استراتژی های مدیریت دانش به طور مستقیم با شایستگی های محوری مرتبط است و همچنین هیچ گونه ارتباط مستقیمی میان زیربناهای مدیریت دانش و شایستگی های محوری وجود ندارد. با وجود این، فرایندهای مدیریت دانش که نقش متغیر میانجی را داشته است، ارتباط میان استراتژی ها و زیربناهای مدیریت دانش و شایستگی های محوری را به طور غیر مستقیم تحت تأثیر قرار می دهد.
۱۰.

شناسایی تقلب در کارت های بانکی با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: پرسپترون چندلایه تقلب شبکه عصبی کارت های بانکی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 983 تعداد دانلود : 254
هرچند آمار دقیقی از تقلب در کارت های بانکی معتبرِ کشور وجود ندارد، به نظر می رسد تقلب در کارت های بانکی روند رو به رشدی دارد و می تواند در آینده نه چندان دور به یکی از معضلات سیستم بانکی کشور تبدیل شود. متأسفانه هنوز در کشورمان تحقیقات مناسبی در این خصوص صورت نگرفته و سیستم بانکی مدل یا مدل هایی کارا نیاز دارد که بتواند امنیت استفاده از کارت های بانکی را تضمین کند. لذا در این پژوهش، پس از شناسایی انواع تقلب های رایج در زمینه کارت های بانکی و شبیه سازی تراکنش های متقلبانه، با بهره گیری از شبکه های عصبی مصنوعی، مدلی برای طبقه بندی تراکنش ها به تراکنش های سالم و متقلبانه (مشکوک به تقلب) ایجاد شد. این مدل که از نوع شبکه عصبی پرسپترون چندلایه است، علاوه بر اینکه مبتنی بر سیستم بانکی داخلی کشور است، توانسته است با دقت 99درصد، عملکرد نسبتاً خوبی در طبقه بندی مزبور داشته باشد. با مقایسه معیارهای ارزیابی عملکرد محاسبه شده این پژوهش و نتایج مدل های ارائه شده در مطالعات دیگر، مشخص شد معیارهای ارزیابی عملکرد پژوهش حاضر از روایی و پایایی مناسبی برخوردارند

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۹