آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۹

چکیده

زمان بندی در برنامه ریزی درسی دانشجویان و استادان با روش های متنوعی صورت می گیرد. این تحقیق به حل مسئله برنامه آموزشی استادان با تأمین نظر دانشجویان می پردازد. در این مسئله، تخصیص درس و زمان به استادان با در نظر گرفتن ساعت جلسه مشترک استادان و زمان بندی ساعات تدریس فشرده آنان و محدودیت کلاس ها انجام می شود. بدین منظور، روش الگوریتم ژنتیک در دو مرحله به کار برده شده است. در مرحله اول الگوریتم، از عملگرِ برش تک نقطه ای استفاده شد و در مرحله دوم الگوریتم، عملگر هوشمند جدیدی به نام فهرست معکوس حلقوی با در نظر گرفتن زمان های طلایی، نقره ای و برنزی برای درس های مختلف به کار رفت. مزیت این الگوریتم استفاده از تابع برازندگی جدید و همچنین معیار انتخاب جدید و یک عملگر جدید است. این روش برخلاف روش های معمول، برازش کل جمعیت را در نظر می گیرد و تلاش می کند جواب های امکان ناپذیر را حذف کند. در این الگوریتم، جواب نهایی از جواب های بهینه متعدد تولید شده انتخاب می شود. نتایج نشان داد این روش با برازش بهتری به جواب های بهینه می رسد.

تبلیغات