آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۰

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر تحلیل عوامل موثر بر تولید علم در رشته های ریاضی، فیزیک و شیمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان است. روش : پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و با استفاده از روش علم سنجی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، مدارک نمایه شده (1989 -2019) در حوزه های موضوعی شیمی، ریاضی و فیزیک از پژوهشگران دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس است. برای ترسیم نقشه های علمی، از نرم افزار ووس ویوور و برای پاسخ به فرضیه های پژوهش از آزمون های آماری t، تحلیل واریانس، همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شده است. یافته ها: بر اساس یافته ها، میزان همکاری های علمی بین المللی پژوهشگران ریاضیات دانشگاه در مقایسه با محققان رشته های شیمی و فیزیک بیشتر است. همچنین، میانگین تولیدات علمی بر حسب مرتبه علمی و جنسیت معنی دار، ولی بر حسب گروه آموزشی و محل اخذ مدرک معنی دار نیستند. بین تعداد واحد پایان نامه و تولیدات علمی نمایه شده در پایگاه اسکوپوس رابطه معنی دار و همبستگی مثبت بالایی وجود دارد. اصالت اثر: تحلیل تولیدات علمی محققان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان بر اساس پایگاه اسکوپوس و ترسیم شبکه هم تالیفی با نرم افزار ووس ویور از نوآوری های پژوهش حاضر است. واژه های کلیدی: علم سنجی، هم تالیفی، اسکوپوس

Analysis of Factors Affecting on Scientific Outputs of Azarbaijan Shahid Madani University Researchers and Drawing Co-authorship Networks Based on the Scopus (1989-2019)

Purpose: The main purpose of this study was to analyze the factors affecting the Scientific Outputs in mathematics, physics and chemistry in Azarbaijan Shahid Madani University (ASMU). Methodology: This applied research has been done using the scientometrics method. The statistical population of the research is the indexed outputs of basic science researchers in the Scopus database (1989-2019). VOSViewer was used to draw scientific maps as well as T-test, ANOVA, Pearson correlation and regression analysis were applied to answer the research hypotheses. Findings: According to the findings, the level of international scientific cooperation of mathematics researchers at ASMU is higher than that of researchers in chemistry and physics. The results showed that the mean of scientific outputs in terms of academic rank and gender were significant, but not significant in terms of educational group and degree of education There was significant and high positive correlation between the number of dissertation units and scientific outputs indexed in Scopus. Originality: Analyze the factors affecting the Scientific Outputs of ASMU and Drawing Co-authorship Network with the VOSViewer are the main novelties of this paper.

تبلیغات