آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۰

چکیده

هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر در بازاریابی بهینه خدمات مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری بوده است. روش: روش پژوهش با توجه به ماهیت موضوع، توصیفی- پیمایشی بوده؛ جامعه آماری پژوهش عبارت بودند از تمامی کاربران مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (15825 نفر) که به روش نمونه گیری تصادفی ساده و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 380 نفر از آن ها به عنوان نمونه انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش، پرسشنامه پژوهشگر ساخته شامل 57 گویه بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها برای شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر بازاریابی بهینه خدمات از آزمون تحلیل عاملی با کمک نرم افزار SPSS ویرایش 22 استفاده شده است. یافته ها: با توجه به نتایج تجزیه و تحلیل عاملی و نمرات بدست آمده، 9 عامل موثر بر بازاریابی بهینه خدمات مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری شناسایی شد. عوامل شناسایی شده به ترتیب عبارت بودند از: ترفیع، محصول، شواهد فیزیکی، ارتباطات، قیمت، زیرساخت ها، دسترسی، اشخاص و مکان. اصالت اثر: با توجه به اهمیت بازاریابی خدمات در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی و از آنجایی که تاکنون پژوهش خاصی در زمینه بازاریابی خدمات مرکز منطقه ای علوم و فناوری صورت نگرفته، پژوهش حاضر از نوآوری لازم برخوردار می باشد و می تواند راهکارهایی برای مرکز مورد بررسی و مراکز مشابه ارائه نماید.

Identify and Ranking the Factors Affecting Optimal Marketing Services of Regional Information Center for Science and Technology

Purpose: The main objective of the study was to identify and ranking the factors affecting optimal marketing services of Regional Information Center for Science and Technology. Methodology: Due to the nature of the study descriptive- survey method has been used. The populations of the study indicate all users of Regional Information Center for Science and Technology including 15825 persons that based on simple random sampling and with use of Krejcie and Morgan table, 380 persons were selected as the sample population. For data collection researcher made questionnaire consisting of 57 items has been used. For data analysis and hypotheses testing ANOVA test has been used with the help of SPSS 22 version. Findings: Based on the result of factor analysis and scores obtained, 9 factors identified that have influence on optimal marketing of Regional Information Center for Science and Technology. The identified factors were respectively: promotion, product, physical evidence, communications, price, infrastructure, accessibility, persons and location. Originality: Considering the importance of marketing services in libraries and information centers, and since there has not been and specific research on the marketing of Regional Information Center for Science and Technology services, the present research has necessary innovation and can find solutions for this center and similar centers.

تبلیغات