آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۰

چکیده

هدف: تعیین رابطه سواد اطلاعاتی با خودکار آمدی رایانه ای و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران هدف پژوهش بوده است. روش: جامعه پژوهش شامل دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران است که با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران، 283 نفر (103 نفر کارشناسی و 180 نفر کارشناسی ارشد) به عنوان نمونه انتخاب شدند. این افراد پرسشنامه سواد اطلاعاتی میترمیر و کیوریون (2003) و پرسشنامه خودکار آمدی رایانه ای مورفی و همکاران (1989) را پاسخ دادند. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که بین سواد اطلاعاتی با خودکار آمدی رایانه و عملکرد تحصیلی، رابطه وجود دارد. همچنین بین خودکار آمدی رایانه ای با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت ومعناداری دیده می شود؛ یعنی هرچه سواد اطلاعاتی دانشجویان بالاتر باشد، خودکار آمدی رایانه و عملکرد تحصیلی بیشتری دارند و همچنین هرچه خودکار آمدی رایانه ای بیشتری داشته باشند، عملکرد تحصیلی بهتری خواهند داشت. 

The relationship between information literacy & computer self -efficacy & Academic performance Of student in faculeties psycology and education of Tehran university.

This study aims to investigate the relationship between information literacy, computer self-efficacy and academic performance in a population of 1054 of BA and MA students of Psychology and Educational Sciences faculty of Tehran University. The data are collected in a sample of 283 students (103 BA and 180 MA); selected using Cochran's sampling formula. These students answered Mittermeyer and Quirion’s information literacy questionnaire (2003), and Murphy’s computer self-efficacy questionnaire (1989). The results show that there is positive and meaningful relationship between information literacy and computer self-efficacy, between information literacy and academic performance, and between computer self-efficacy and academic performance. This means that the higher the information literacy, the higher the computer self-efficacy and academic performance of students. Besides, the higher the computer self-efficacy, the higher the academic performance of students.

تبلیغات