آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۰

چکیده

هدف: شناسایی میزان نفوذ و استفاده از رسانه های اجتماعی در کتابخانه های دانشگاهی و بررسی دلایل ایجاد رسانه های اجتماعی وهمچنین درک موانع حضور این رسانه ها در کتابخانه های دانشگاهی از جمله اهداف این مقاله است. روش: در این پژوهش داده ها به وسیله ابزار کیفی و به صورت گروه بحث گردآوری شده است و جامعه پژوهش شامل 22 کتابدار از سه دانشگاه (دانشگاه یو. ام؛ یو. پی. ام؛ یو. کی. ام) پژوهش محور در شهر کوالالامپور کشور مالزی است. نتایج: نتایج حاکی از آن است که در این دانشگاه ها چهار دسته از ابزارهای رسانه های اجتماعی برای استفاده کاربران در کتابخانه ها وجود دارد. این دسته ها شامل وبلاگ ها، ابزارهای چند رسانه ای، بوک مارک ها و شبکه های اجتماعی هستند. انگیزه کتابداران برای استفاده از رسانه های اجتماعی شامل ارتقای خدمات کتابخانه، مدیریت دانش سازمانی و تسریع ارتباط با کاربران است. موانعی که بر حضور فعال کتابداران تأثیر می گذاشت شامل موانع فناورانه، موانع سازمانی، ویژگی های فردی و نحوه گردش کار در سازمان بود. این مقاله، با استفاده از روش کیفی مشخص می کند که باید مدیریت کتابخانه ها به پشتیبانی و تشویق کتابداران بپردازند تا کتابداران کتابخانه های دانشگاهی، نقش و مشارکت بهتری در رسانه های اجتماعی داشته باشند.

Visualizing the scientific network of thermodynamics subject area based on outputs of Iranians scholars of the field indexed in Thomson Reuters Web of Science

Object: The aim of the study is to identify the prevalence of social media in academic libraries in order to understand the reasons for creating social media pages and obstacles for not participating in social media among librarians.   Method: Data were gathered via three focus study groups with 22 librarians from three research-intensive universities in Kuala Lumpur, Malaysia.   Findings: The results indicated that at least four types of social media are deployed in libraries to reach out to the users: blogs, multimedia sharing sites, social bookmarking and social networking sites (SNS). Facebook, Blog, Delicious, YouTube and Twitter are the tools mainly adopted by these libraries. The motives for librarians to use social media were to promote library services, manage organizational knowledge and receiving instant feedback from users. Workflow obstacles, technology obstacles, organizational obstacles and personal obstacles deter librarians from participating in social media. This study provides experiential evidence that Malaysian academic librarians are not very serious in engaging themselves with social media. Library managements need to provide support to mobilize librarians into a more active and participatory role in creating social media presence.

تبلیغات