آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۰

چکیده

هدف: هدف از این مقاله، بررسی مسائلِ اخلاقیِ مطرح در مدیریت اطلاعات از منظر چهار نظریه ی عمده ی اخلاق هنجاری (نظریه های نتیجه محور، وظیفه محور، حق محور و فضیلت محور) است. روش: این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی مفهومی انجام پذیرفت. یافته ها: در این مقاله نشان داده می شود که چگونه می توان نظریه های اخلاقی را برای حل مسائل و چالش های انضمامی مدیریت اطلاعات به کار گرفت. همچنین مشخص می شود که هر یک از نظریه های اخلاق هنجاری، به شیوه ی خاص خود با این چالش ها مواجه می شوند. اصالت: این مقاله ضمن توضیح درباره ی تعریف و تقسیم بندی فلسفه اخلاق، تاریخچه ی اخلاق اطلاعات و مباحث اصلی آن، به نحو مستدل و روشن توضیح می دهد که هر یک از نظریه های اخلاقی از چه زاویه ای به توجیه مسائل اصلیِ اخلاقی در عرصه ی مدیریت اطلاعات می پردازند.

Theories of Normative Ethics and Ehical Challenges in the Field of Information Management

Objective: Current ethical issues in information management are examined from the stand point of four major normative ethics theories (consequence-based, duty-based, right-based and virtue-based). Methodology: A conceptual analysis method was used. Findings : By offering a discourse on the definition and division of ethics, history of information ethics and its principle topics, the present paper illustrates substantiatively that from what standpoint does each of the ethical theories posits major ethical issues in information management

تبلیغات