آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۹

چکیده

در دنیای امروز محدودیتهای فراوانی در انجام کارها وجود دارد. محدودیت های رایجی همچون محدودیت های زمانی، مکانی و بویژه مالی باعث شده تا افراد و شرکت ها و کشورها دست به انتخاب بزنند. تحقیق و توسعه در هر سازمانی که به دنبال تولید و یا استفاده از محصولات به روز دنیا می باشد، مبحث مهمی به شمار می آید؛ اما نکته ی مهم این است که یک سازمان با توجه به تعدد موضوعات قابل تحقیق، به کدام موضوعات پرداخته و چگونه آنها را اولویت بندی می کند در این تحقیق مدلی جهت تعیین اولویت های تحقیقاتی تکنولوژی با استفاده از مدل آینده نگاری تکنولوژی توسعه داده شده است. مدل توسعه یافته بر اساس روش تکنولوژی های حیاتی می باشد. جهت توسعه این مدل، ادبیات دو حوزه تدوین استراتژی تحقیق و توسعه و تکنولوژی و روشهای اولویت بندی مرور شده است. همچنین با توجه به نیاز روز کشور ایران در حوزه ی انرژی های تجدیدپذیر بالاخص انرژی خورشیدی، این متودولوژی در جهت اولویت بندی حلقه های فرآیند تولید ماژول فتوولتائیک سیلیکونی پیاده سازی گردیده است.

• Using a foresight model to determine research priorities for industry managers

There are many limitations in doing things in today's world. Common constraints such as time, place, and especially financial constraints have led individuals and companies and countries to a specific choose. Research and development in any organization that seeks to produce or use world-class products is an important topic, but the important subject is that an organization, according to the number of research subjects, which topics they need to work on and how they prioritize them. In this research, using a technological foresight model, a model has been developed to determine the research priorities of technology. The developed model is based on the critical technology method. To develop this model, the literature of two areas of R & D and technology strategy compilation and prioritization methods has been reviewed. Also, due to the need of Iran in the field of renewable energy, especially solar energy, this methodology has been implemented to prioritize the process of production of silicon photovoltaic modules. 

تبلیغات