آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۹

چکیده

علی رغم اهمیت تاثیر محرک بصری در رشد خلاقیت طراحی، این موضوع در حوزه آموزش دروس طراحی معماری چندان مورد مطالعه قرار نگرفته است. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر کیفیت محرک بصری در ارتقاء خلاقیت طراحی دانشجویان معماری است تا معلمین دروس طراحی معماری از این تجارب در دروس طراحی معماری بهره ببرند . این فرضیه مطرح می شود که نه تنها انواع محرک بصری ارتقاء دهنده خلاقیت طراحی دانشجویان معماری هستند بلکه کیفیت محرک بصری نیز نقش موثر و متنوعی در ارتقا خلاقیت دانشجویان معماری دارد. بر این اساس دانشجویان معماری که بین دو تا چهار طرح معماری را تجربه نموده اند انتخاب شده و در سه گروه مورد آزمون قرار می گیرند. دو گروه با استفاده از محرک بصری(اسکیس مبهم و محرک غنی) و یک گروه بدون در اختیار داشتن محرک بصری، یک تجربه طراحی را انجام می دهند. سه داور کار دانشجویان را به لحاظ خلاقیت بر اساس دو عامل نوآوری و تحقق پذیری ارزیابی می کنند. نمرات آنها توسط تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. نتایج حاکی از تاثیر مثبت محرک بصری نسبت به عدم استفاده از آن در محصول خلاق است و محرک بصری به لحاظ کیفیت واجد تاثیراتی متنوعی در عامل تحقق پذیری و نوآوری محصول طراحی دانشجویان دارد.

The effect of visual stimuli and its quality on the design creativity of architecture students

Although visual stimuli have a great influence on design creativity, there are few studies in the education of architectural design courses focusing on this topic. The aim of this research is to study the effects of visual stimuli on improving students' creativity in design courses. The results of this research can be used by design course teachers. The hypothesis is that different qualities of stimuli   have varied effects on student creativity in architectural design courses. An empirical study was done with architecture students (who had passed up to four design courses). They were divided into three groups. Two groups did a design task with different stimuli (rich stimuli for one group and an ambiguous sketch for the another). The third group did the same task without any stimuli. Three judges evaluated the creativity of the design solutions according to novelty and practicality. The scores were analyzed by ANOVA. The findings revealed the effects of visual stimuli on the creativity of design product and suggested that different types of visual stimuli have different effects on the practicality and originality of the products.  

تبلیغات