آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۶

چکیده

انتخاب تأمین کنندگان مناسب، اساس یک زنجیره تأمین موفق و عامل کلیدی برای بهبود قدرت رقابت پذیری است؛ بنابراین هدف این پژوهش، بررسی کیفیت و نرخ خرابی قطعاتی است که تأمین کنندگان ارائه می دهند و بدین منظور از رویکرد ارزیابی مبتنی بر نرخ خرابی استفاده شد و به تعیین قابلیت اطمینان تأمین کنندگان و رتبه بندی آنان پرداخته شد؛ بنابراین روش تحقیق مورد استفاده به لحاظ ماهیتی از نوع کاربردی است و روش آن زمینه ای-موردی است. همچنین برای مطالعه موردی، تأمین کنندگان هفت زنجیره تأمین مجزای یک شرکت تولید لوازم برقی در شیراز، مورد بررسی قرار گرفتند که هریک از زنجیره ها نیز شامل هشت تأمین کننده بودند؛ و برای ارزیابی و استقرار الگوی قابلیت اطمینان تأمین کنندگان بر پایه نرخ خرابی از یک سیستم موازی استفاده شد و در نهایت با محاسبه قابلیت اطمینان، نرخ خرابی محصول تولیدی تأمین کنندگان به دست آورده شد که نتایج نشان داد، این نرخ خرابی معیار مناسبی برای مقایسه کیفیت خروجی یا محصول تأمین کنندگان است و می توان بر اساس این نرخ به دست آمده، به رتبه بندی تأمین کنندگان پرداخت. 

Designing a Model to Determine the Reliability and Ranking of Suppliers of Electronic Components Based on the Failure Rate

Choosing the right suppliers is the basis of a successful supply chain and a key factor for improving competitiveness. Therefore, the purpose of the present study is to investigate the quality and failure rate of the parts that provided by the suppliers. In doing so,  the evaluation approach based on the failure rate was used and the reliability of the suppliers was determined and their ranking was done. As a result, the research method used is applied in nature and its method is contextual-case. Moreover, for the purpose of a case study, the suppliers of seven separate supply chains of an electrical appliance manufacturing company in Shiraz were examined that each of the chains included eight suppliers. Besides, in order to evaluate and establish the supplier's reliability model based on the failure rate, a parallel system was used. Finally, by calculating the reliability, the failure rate of the supplier's manufactured product was obtained. The results showed that this failure rate is a suitable criterion for comparing the output quality or the products of suppliers. Thus, it is possible to rate the suppliers based on this obtained model.

تبلیغات