مهندسی مدیریت نوین

مهندسی مدیریت نوین

مهندسی مدیریت نوین سال 4 بهار و تابستان 1394 شماره 1 و 2 (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

مقالات

۱.

تاثیر تجدید ارائه صورت های مالی بر روی رشد ناشی از تامین مالی درونی و بیرونی شرکت ها(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: تجدید ارائه صورت های مالی رشد شرکت ها تامین مالی درونی و بیرونی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 461 تعداد دانلود : 338
شرکت ها هنگام اصلاح اشتباهات دوره های گذشته یا تغییر رویه های حسابداری باید صورت های مالی مقایسه ای را تجدید ارائه کنند. تجدید ارائه صورت های مالی بر مربوط بودن و قابلیت اتکای اطلاعات مالی اثر منفی دارد، با این حال، طی سال های اخیر تجدید ارائه صورت های مالی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رواج بالایی داشته است. در این پژوهش به بررسی تاثیر تجدید ارائه صورت های مالی بر روی رشد ناشی از تامین مالی درونی و بیرونی شرکت ها پرداخته شده است. بدین منظور 75 شرکت عضو بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1383 تا 1392شمسی به عنوان نمونه انتخاب گردیده اند. برای بررسی رابطه بین متغیرها از مدل رگرسیون خطی چندگانه بهره برده ایم. نتایج حاصل از این پژوهش بصورت کلی بیانگر این است که نرخ رشد تامین مالی درونی و بیرونی در شرکت های دارای سابقه تجدید ارائه صورت های مالی نسبت به شرکت های فاقد سابقه تجدید ارائه کمتر است.
۲.

حل یک مدل لجستیکی تحویل کالاهای اولویت دار در فاز پاسخگویی به زلزله با استفاده از الگوریتم ژنتیک و روش های MODM: مطالعه موردی شهرکرمان(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: تصمیم گیری چندهدفه لجستیک امدادرسانی تحویل اولویت دار روش معیار جامع روش جمع وزندار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 689 تعداد دانلود : 639
اتخاذ تصمیمات صحیح و انجام اقدامات مناسب و بهنگام در هر فاز از چرخه ی مدیریت بحران منجر به کاهش خسارات احتمالی در زمان وقوع حادثه و کاهش آسیب پذیری جامعه می شود. برای اتخاذ تصمیمات مناسب نیاز به ابزارهای تصمیم گیری است. روش های تصمیم گیری چند هدفه (MODM) از جمله روش هایی است که برای انتخاب بهترین گزینه موجود مورد استفاده قرار گرفته و هر روزه بر میزان و گستره استفاده از آنها افزوده می شود. به همین منظور در این مطالعه، دو روش جمع وزندار و روش معیار جامع، که دو روش پرکاربرد و از خانواده ی روش های تصمیم گیری چندهدفه می باشند، برای حل یک مدل لجستیکی چند هدفه جهت تحویل کالاهای اولویت دار در عملیات امدادرسانی بحران مورد استفاده قرار می گیرد تا از این طریق بتوان تصمیمات مناسبی را برای تحویل کالاهای امدادی به نحوی اتخاذ نمود که مجموع نیازهای براورده نشده کالاها به حداقل ممکن رسد. هم چنین، به علت محدودیت روش دقیق در پاسخ دهی در زمان مناسب با کیفیت مناسب، مطالعه موردی در خصوص بحران زلزله در شهر کرمان با استفاده از الگوریتم ژنتیک مورد بررسی قرار گرفته است که نتایج نشان می دهد در صورت مسیریابی بهینه وسایط نقلیه مذکور و در نظر گرفتن وسایط نقلیه مناسب می توان به تصمیم گیرندگان امر مدیریت بحران در این منطقه مورد مطالعه، جهت افزایش خدمت رسانی در هنگام بحران کمک شایانی کرد. در ضمن، در این مسأله روش معیار جامع نسبت به روش جمع وزن دار عملکرد بهتری دارد.
۳.

شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر بهره وری کارکنان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: کارگروهی گردش شغلی امنیت شغلی مشارکت کارکنان و بهره وری کارکنان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 870 تعداد دانلود : 655
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر بهره وری کارکنان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد. در تحقیق حاضر رابطه بین کارگروهی، آموزش، گردش شغلی، ارتقای مسئولیت کارکنان، پاداش و مزایا، امنیت شغلی، مشارکت کارکنان بر بهره وری کارکنان ستاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد بررسی قرار گرفته است. بنابراین برای این منظور پژوهش در قالب تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی انجام گرفت. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از حیث ماهیت داده ها کمی است. برای جمع آوری اطلاعات مربوط از روش کتابخانه ای - میدانی و به صورت پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق کلیه کارکنانی است که در ستاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می کنند که تعداد آنها 576 نفر می باشد و با توجه به تعداد محدود جامعه آماری و بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 230 نفر محاسبه شد. برای توزیع پرسشنامه ها از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی استفاده شد. برای تعیین پایایی پرسشنامه ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده و ضرایب نشان داد که ابزار جمع آوری اطلاعات از پایایی بالایی لازم برخور دار می باشد. برای تجزیه و تحلیل آماری از نرم افزارهای SPSS و LISREL استفاده شده است.
۴.

تاثیر راهبردهای تجاری و سطوح هزینه نمایندگی بر عملکرد شرکت ها(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: راهبرد متمایزساز راهبرد رهبری در هزینه هزینه نمایندگی عملکرد شرکت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 788 تعداد دانلود : 537
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر راهبردهای تجاری و سطوح هزینه نمایندگی، بر عملکرد شرکت ها می پردازد.این تحقیق، از نوع کاربردی و هدف آن، ارائه راهبردهای تجاری برتر در سطوح هزینه های نمایندگی می باشد، بطوری که بتواند عملکرد مطلوبی را برای شرکت ها به ارمغان آورد.برای این منظور نمونه ای متشکل از 90 شرکت، طی دوره زمانی 1394-1384 انتخاب و مورد بررسی قرار گرفته است.پژوهش حاضر مبتنی بر صورت های مالی حسابرسی شده می باشد.جهت بررسی فرضیه ها و ارتباط بین متغیرها، از رگرسیون پنل دیتا، بهره گرفته شده است.به منظور تفکیک راهبردهای تجاری، با استفاده از تحلیل خوشه ای سلسله مراتبی شرکت ها به دو گروه متمایز ساز و رهبری در هزینه طبقه بندی شدند.نتایج نشان داد تعامل راهبرد رهبری در هزینه با هزینه نمایندگی پایین، تاثیر مثبت و معنادار و تعامل راهبرد متمایزساز با هزینه نمایندگی بالا، تاثیر منفی و معنادار بر عملکرد شرکت دارد.
۵.

بررسی عوامل مؤثر بر تعیین هویت مشتری به وسیله برند و تأثیر آن بر روی وفاداری و طرفداری از برند (مطالعه موردی: برند همراه اول)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: برند همراه اول تعیین هویت مشتری به وسیله برند عوامل (CBI) وفاداری طرفداری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 954 تعداد دانلود : 562
این پژوهش در جهت بررسی تأثیر شش عامل (CBI) بر تعیین هویت مشتری به وسیله برند (MCI) و تأثیر شناسایی تعیین هویت یک مشتری به وسیله برند (MCI) بر روی وفاداری و طرفداری مشتری از برند (MCI) می باشد. پژوهش حاضر بر اساس هدف کاربردی؛ بر حسب شیوه گردآوری داده ها، توصیفی–پیمایشی و از نوع همبستگی، و بر پایه مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل 1150000 نفر و حجم نمونه معادل با 384 نفر می باشد. روایی به صورت صوری و پایایی براساس ضریب آلفای کرونباخ در حد خوب ارزیابی شده است. نتایج حاکی از آن است که از میان 6 عامل (CBI)، به جز شهرت برند، پنج عامل دیگر دارای تأثیر معنادار و مثبتی در تعیین هویت مشتری به وسیله برند بوده اند و در نهایت تعیین هویت مشتری به وسیله برند نیز تأثیر معناداری در افزایش وفاداری و طرفداری از برند ایفا می کند.
۶.

بررسی رابطه بین ابعاد اصلی شغل و میزان تعهد سازمانی (کارکنان مراکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: ابعاداصلی شغل تعهد سازمانی مراکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 427 تعداد دانلود : 793
در پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین ابعاد اصلی شغل و میزان تعهد سازمانی کارکنان مراکزبهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان ( مراکز گالیکش، کلاله، مراوه تپه ) پرداخته شده است. در این راستا ابعاد اصلی شغل بر اساس الگوی الدهام و هاکمن و تعهد سازمانی بر مبنای الگوی آلن و مایر مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان مراکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان ( مراکز گالیکش، کلاله، مراوه تپه ) به تعداد 581 نفر می باشد، و حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان برابر با 234 نفر می باشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی و همبستگی  است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده گردید، ضریب آلفای کرونباخ (پرسشنامه ابعاداصلی شغل 930/0 و پرسشنامه تعهد سازمانی 958/0 می باشد، نتایج حاصل از تحقیق به شرح زیر می باشد: بین ابعاد اصلی شغل با تعهد سازمانی کارکنان رابطه معنی داری وجود دارد.
۷.

بررسی وجدان کاری در سلامت اداری کارکنان(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: سلامت اداری وجدان کاری پرکاری کارکنان کیفیت کاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 94 تعداد دانلود : 243
صمیم گیری درست سازمانی جز در سایه سلامت اداری مهیا نمی شود که نتیجه آن کارآمدی و اثر بخشی خدمات سازمانی می باشد. عوامل مختلفی بر شکل گیری سلامت اداری در سازمانها نقش دارند. وجدان کاری نیز می تواند از جمله از عوامل موثر بر سلامت اداری می باشد. هدف این تحقیق بررسی وجدان کاری بر سلامت اداری در شهرداری استان خراسان رضوی در سال 94 می باشد. با توجه به اینکه پژوهش حاضر قصد دارد بدون دستکاری در متغیرهای مورد نظر به شرح مفصلی از متغیر های وجدان کاری کارکنان و شرایط مربوط به سلامت اداری بپردازد، لذا روش توصیفی پیمایشی را به کار برده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که رابطه معنی داری بین متغیرهای پرکاری کارکنان، کیفیت کاری کارکنان، کنترل درونی کارکنان، استفاده حداکثر از منابع کارکنان و انگیزه های درونی مانند ارزشهای دینی، فرهنگی، شخصی با سلامت اداری شهرداری استان خراسان رضوی وجود دارد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۶