آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۸

چکیده

ژئومیتولوژی بررسی رابطه بین عوارض ژئومورفولوژیک با فرهنگ شفاهی مناطق جغرافیایی است. هدف این پژوهش، بررسی رابطه ژئومیتولوژی با جذب ژئوتوریست در دره اخلمد و معرفی آن به عنوان یک مقصد جدید گردشگری است. اخلمد از مهمترین مقاصد تفریحی در استان خراسان رضوی است. اما به دلیل وجود عوارض خاص ژئومورفولوژیکی، افسانه های ریشه-داری در فرهنگ عامه منطقه شکل گرفته که برای عموم ناشناخته است و می تواند زمینه ساز توسعه ژئومیتوتوریسم در این محدوده شود. پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و کاربردی است و از تحلیل ترکیبی برای دستیابی به پاسخ سوالات پژوهش استفاده شده است. اطلاعات مورد نیاز با روش های میدانی؛ مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه گردآوری شده و به کمک نرم افزار spss تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که اکثر گردشگران اخلمد، ساکن خراسان رضوی هستند. مهمترین انگیزه سفر آنها بازدید و گردشگری بوده و افرادی که پدیده های ژئومیتولوژیک را دارای اهمیت و جذابیت می دانستند هزینه کرد بیشتری در سفر به اخلمد داشته اند.

Geomythology, a new approach in the development of valley Geomythotourism case: Akhlamd Valley

Geomythology is the study of the relationship between geomorphological features and oral culture of geographical areas. The purpose of this study is to investigate the relationship between Geomythology and the attraction of Geotourists in the Akhlamd Valley and introduce it as a new tourist destination. Akhlamad is one of the most important recreational destinations in Khorasan Razavi province. However, due to the existence of specific geomorphological features, myths are rooted in the popular culture of the region, which is unknown to the general public and can pave the way for the development of Geomythotourism in this area. The present research is of survey and applied type and combined analysis has been used to obtain the answers to the research questions. Information required by field methods; Observations, interviews and questionnaires were collected and analyzed using SPSS software. The research results show that most of Akhlamad tourists live in Khorasan Razavi. The most important motivation for their travel was visiting and tourism, and people who considered Geomythological phenomena important and attractive had more money to travel to Akhlamd.

تبلیغات