علوم حرکتی و رفتاری

علوم حرکتی و رفتاری

علوم حرکتی و رفتاری سال 5 بهار 1401 شماره 1

مقالات

۱.

تأثیر تصویرسازی فعالیت بدنی بر درک فشار خستگی و انرژی مصرفی

کلید واژه ها: مهارت روانی لذت خستگی ضربان قلب

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 139 تعداد دانلود : 159
مقدمه و هدف: هدف این پژوهش بررسی تاثیر تصویر سازی فعالیت بدنی بر روی درک فشار خستگی و انرژی مصرفی بود. روش شناسی: مطالعه حاضر نیمه تجربی با چهار گروه تجربی و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری را کلیه دانشجویان دانشگاه تهران تشکیل دادند. داده های تحقیق به شیوه در دسترس از 50 نفر از دانشجویان جمع آوری شد. در ادامه شرکت کنندگان به گروه های تصویرسازی (مرتبط لذت بخش، مرتبط انرژیک، غیر مرتبط لذت بخش و غیرمرتبط انرژیک) و کنترل تقسیم شدند. ابزارهای استفاده شده در این تحقیق شامل پرسش نامه دموگرافیک، مقیاس درک فشار بورگ، متن های تصویر سازی، تردمیل، ضربان سنج بود. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر و متعاقب آن با آزمون تعقیبی بنفرونی تحلیل شد. نتایج: نتایج نشان داد که تاثیر تصویرسازی فعالیت بدنی بر روی درک فشار معنادار بود. همه گروه های تصویرسازی نسبت به گروه کنترل درک فشار کمتری داشتند، اما آزمون بنفرونری نشان داد که تفاوت معناداری بین گروه های تصویرسازی وجود ندارد. به علاوه، مشخص شد که تصویرسازی تاثیر معناداری بر روی انرژی مصرفی افراد ندارد. نتیجه گیری: به طور کلی یافته ها بر نقش تصویرسازی فعالیت بدنی در حین ورزش به عنوان عاملی جهت کاهش خستگی و لذت بردن هر چه بیشتر از فعالیت بدنی تأکید می کند. بنابراین، تصویرسازی فعالیت بدنی در حین ورزش نقش مؤثری در جهت کاهش خستگی و لذت بردن هر چه بیشتر از فعالیت بدنی دارد.
۲.

مقایسه و رابطه هوش هیجانی و بهزیستی روان شناختی در کارکنان نظامی ورزشکار و غیر ورزشکار: توسعه یک مدل معادلات ساختاری

کلید واژه ها: هوش هیجانی بهزیستی روانشناختی ورزشکاران و غیر ورزشکاران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 50 تعداد دانلود : 292
هدف از انجام این تحقیق بررسی مقایسه و رابطه هوش هیجانی و بهزیستی روان شناختی در کارکنان نظامی ورزشکار و غیرورزشکار شیراز بود. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی می باشد که به صورت میدانی اقدام به جمع آوری داده های تحقیق شد. نمونه آماری آن شامل 200 کارمند مرد بود که از بین کارکنان نظامی شهر شیراز از طریق جدول مورگان انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه هوش هیجانی شات (1998) و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی توسط ریف (1994) بود. آزمون های آماری مورد استفاده در این تحقیق تحلیل واریانس چند متغیره جهت مقایسه ورزشکاران و غیر ورزشکاران و همبستگی پیرسون و رگرسیون جهت بررسی ارتباط و پیش بینی متغیر های تحقیق بود. نتایج این تحقیق نشان داد که بین ورزشکاران و غیرورزشکاران در هوش هیجانی و بهزیستی روانشناختی و مولفه های آن ها تفاوت معناداری وجود دارد، که کارکنان ورزشکار در هوش هیجانی و بهزیستی روانشناختی و مولفه های آن ها از کارکنان غیر ورزشکار بهتر بودند. همچنین نتایج نشان دهنده ارتباط معنادار بین برخی از ابعاد بهزیستی با هوش هیجانی در بین ورزشکاران و غیرورزشکاران بود و همچنین بهزیستی روانشناختی پیش بینی کننده خوبی برای هوش هیجانی و مولفه های آن در ورزشکاران و غیرورزشکاران بود. بنابراین، با توجه به نتایج بدست آمده پیشنهاد می شود که کارکنان غیرورزشکار جهت بهبود ویژگی های روانشناختی خود به فعالیت بدنی تشویق شوند.
۳.

فراتحلیل عوامل مؤثر بر خلاقیت سازمان های ورزشی

کلید واژه ها: اندازه اثر خلاقیت سازمانی سازمان های ورزشی فراتحلیل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 146 تعداد دانلود : 553
طی چند دهه گذشته شناخت عوامل مؤثر بر خلاقیت سازمان های ورزشی مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته است. وجود پژوهش های متعدد در این حوزه لزوم انجام یک فراتحلیل یا پژوهش ترکیبی را مورد تأکید قرار می دهد. لذا پژوهش حاضر با روش فراتحلیل و با هدف ترکیب پژوهش های انجام شده در زمینه تأثیر عوا مل مؤثر بر خلاقیت سازمان های ورزشی انجام شده است. روش پژوهش حاضر از نوع فراتحلیل بود و جامعه آماری آن را کلیه مطالعات انجام شده و در دسترس در خصوص خلاقیت کارکنان سازمان های ورزشی بودند که به صورت هدفمند با در نظر گرفتن ملاک های ورود و خروج 25 مطالعه انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات از پژوهش های اولیه از چک لیست طراحی شده استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل پژوهش های اولیه از اندازه اثر به تفکیک هر مطالعه، اندازه اثر ترکیبی با دو مدل اثرات ثابت و تصادفی، نمودار قیفی، تحلیل حساسیت، آزمون همگنی، مجذور I و آماره NF-S استفاده شد. همچنین نوع شاخص اندازه اثر استفاده شده شاخص r بود که با کمک نرم افزار CMA نسخه 2 انجام گرفت. نتایج مربوط به اندازه اثر ترکیبی برای مدل اثرات تصادفی (461/0) به دست آمد. همچنین نتایج نشان داد فرهنگ سازمانی، مدیریت دانش و رهبری به ترتیب بیشترین اثر را در خلاقیت سازمان های ورزشی دارند. یافته های این فراتحلیل دارای پشتوانه نظری و تجربی مکفی است و لزوم بازنگری و استفاده از این عامل ها را در ارتقاء خلاقیت سازمان های ورزشی موجه می سازد.
۴.

نیمرخ انگیزشی تکواندوکاران موفق ایرانی

کلید واژه ها: استعدادپروری انگیزه خودمختاری انگیزه پیشرفت موفقیت منبع کنترل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 178 تعداد دانلود : 831
مقدمه و هدف: یکی از اهداف اصلی روان شناسی ورزش، شناسایی عوامل روان شناختی مرتبط با عملکرد ورزشی و نیز احتمالات رشد آنهاست. هدف از این پژوهش تعیین تفاوت نیمرخ انگیزشی ( جهت گیری ورزشی، انگیزه ورزشی و منبع کنترل) تکواندوکاران نخبه و غیرنخبه بود. روش شناسی: در این پژوهش مقطعی 70 تکواندوکار نخبه (قهرمان در مسابقات آسیایی و جهایی؛ میانگین و انحراف معیارسنی: 35/6 ±70/22) و 70 تکواندوکار غیرنخبه (درگیر در لیگ دسته یک؛ میانگین و انحراف معیارسنی= 36/3 ±57/20) شرکت و مقیاس های جهت گیری ورزشی (گیل و دیتر، 1998)، انگیزه ورزشی (مالت و همکاران، 2007) و منبع کنترل (لونسون، ۱۹۷۲) را تکمیل کردند. نتایج: نتایج نشان داد که تکواندوکاران نخبه دارای منبع کنترل درونی تر و سطوح بالاتری از انگیزه پیشرفت، انگیزه درونی و بیرونی هستند (مجذور سهمی اتا = 25/0). نتایج همچنین نشان داد که بین منبع کنترل بیرونی و بی انگیزگی در تکواندوکاران نخبه و غیرنخبه تفاوت معناداری نشان ندارد. نتیجه گیری: نتایج در زمینه کاربرد آنها در فرآیند استعدادیابی و توسعه در ورزش و همچنین توسعه مهارت های زندگی در ورزشکاران مورد بحث قرار گرفته است.
۵.

ارائه مدل عوامل موثر بر جذب بازیکنان توسط مدارس فوتبال ) مورد مطالعه: استان خراسان رضوی)

کلید واژه ها: مدارس فوتبال استعداد بازیکن پایه جذب بازیکن

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 279 تعداد دانلود : 926
هدف تحقیق حاضر ارائه مدل عوامل موثر برجذب بازیکنان در مدارس فوتبال استان خراسان رضوی بود.این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا آمیخته میباشد.جامعه آماری این تحقیق در بخش کیفی شامل مربیان برجسته و مربیان پایه در استان خراسان رضوی، بازیکنان باسابقه فوتبال،مدیران باشگاه ها و مدارس فوتبال،روسا و معاونان و کارمندان باسابقه هیات فوتبال استان و خانواده های بازیکنان فوتبال بودندودر بخش کمی شامل مشتریان مدارس فوتبال شامل فوتبال آموزان و خانواده های افراد بود.روش نمونه گیری در بخش کیفی هدفمندبود و درمجموع 9 مصاحبه انجام شدودربخش کمی روش نمونه گیری به صورت در دسترس بود.در مجموع 190 پرسشنامه به صورت صحیح بازگردانده شد.روش تجزیه و تحلیل داده ها در قسمت کیفی با استفاده از رویکرد تحلیل محتوایی و تکرار عوامل و در قسمت کمی با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 و آزمون های آماری تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی بود. همچنین برای مدلسازی از نرم افزار اسمارت PLS نسخه 2 استفاده شد. طبق یافته های تحقیق 49 گویه به عنوان عوامل موثر بر جذب بازیکنان توسط مدارس فوتبال شناسایی شد که 27 گویه به عنوان پیش برنده و 22 عامل به عنوان بازدارنده مشخص شد.عوامل پیش برنده شناسایی شده شامل اعضای داخلی، آموزشی، محیطی، جذب کننده، مربوط به خانواده و انعطاف پذیری عوامل بازدارنده شامل خدمات ثانویه و انگیزشی، نفوذ و قدرت، مربوط به مربیان، تیم داری و مسائل جانبی) بود همچنین نتایج مدل تحقیق نشان داد که مدل مفهومی از برازش خوبی برخودار است و تمامی مسیرها معنادار و مثبت است
۶.

بررسی اثربخشی ابزارهای تبلیغاتی و نقش آن در هویت برند و تصمیم به خرید از دیدگاه مصرف کنندگان خدمات ورزشی شهرداری مشهد

کلید واژه ها: ابزارهای تبلیغاتی هویت برند تصمیم به خرید خدمات ورزشی شهرداری مشهد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 481 تعداد دانلود : 272
هدف از تحقیق حاضر بررسی اثربخشی ابزارهای تبلیغاتی و نقش آن در هویت برند و تصمیم به خرید از دیدگاه مصرف کنندگان خدمات ورزشی شهرداری مشهد بود. تحقیق حاضر از نظر نتیجه و هدف از نوع تحقیقات کاربردی، از نظر روش تحلیل، توصیفی و همبستگی با رویکرد مدل معادلات ساختاری بوده که به صورت میدانی اجرا گردید. جامعه آماری شامل کلیه مصرف کنندگان خدمات ورزشی شهرداری مشهد بود که به صورت تصادفی انتخاب شدند و در مجموع 398 پرسشنامه تکمیل گردید. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد قصد خرید، اثربخشی تبلیغات و هویت برند استفاده شد. برای تعیین پایایی درونی ابزار تحقیق از روش آلفای کرونباخ استفاده که ضریب بالای 7/0 بدست آمد که نشان از پایایی قابل قبول ابزار است. جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که بین اثربخشی ابزارهای تبلیغاتی از دیدگاه مصرف کنندگان خدمات ورزشی با نمره معیار تفاوت وجود دارد؛ بین اثربخشی ابزار های تبلیغاتی و هویت برند و تصمیم به خرید ارتباط معناداری وجود دارد؛ همچنین بین هویت برند و تصمیم به خرید نیز ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. در نهایت الگوی مدل اثربخشی ابزارهای تبلیغاتی و نقش آن بر هویت برند و تصمیم به خرید از دیدگاه مصرف کنندگان خدمات ورزشی شهرداری مشهد از برازش مناسبی برخوردار است.
۷.

بررسی نقش شبکه های اجتماعی در توسعه گردشگری ورزشی شهر تهران

کلید واژه ها: شبکه های اجتماعی گردشگری گردشگری ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 601 تعداد دانلود : 699
هدف از تحقیق حاضر، بررسی نقش شبکه های اجتماعی در توسعه گردشگری ورزشی شهر تهران بود. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی پیمایشی بود که به صورت میدانی اجرا شد. جامعه آماری این تحقیق متخصصان ورزش، گردشگری و رسانه های ورزشی بودند. روش نمونه گیری تحقیق حاضر به صورت در دسترس بود که تعداد 250 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط 12 نفر متخصصان مدیریت ورزشی، گردشگری و رسانه مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن 86/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون کلموگروف اسمیرونوف، آزمون تی تک نمونه ای و آزمون رتبه ای فریدمن با استفاده از نرم افزارهای SPSS نسخه 26 انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد شبکه های اجتماعی از طریق ایجاد تقاضا برای خدمات و کالاهای ورزشی و ایجاد جذابیت برای اجتماعات، زمینه لازم برای توسعه در توسعه گردشگری ورزشی فراهم می کند؛ بنابر این استفاده از شبکه های اجتماعی می تواند نقش مثبتی در تصویر ذهنی گردشگران شهر تهران داشته باشد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۰