علوم حرکتی و رفتاری

علوم حرکتی و رفتاری

علوم حرکتی و رفتاری سال چهارم زمستان 1400 شماره 4

مقالات

۱.

ماهیت حقوقی مسئولیت مدنی باشگاه ها و مؤسسات ورزشی

کلید واژه ها: مسئولیت مدنی باشگاه های ورزشی ورزشکاران تماشاگران تعهدات ایمنی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 106 تعداد دانلود : 59
مقدمه و هدف : باشگاه ها و مؤسسات ورزشی به عنوان اشخاص حقوقی دارای حقوق و تکالیفی هستند که عدم انجام آن ها ممکن است موجب مسئولیت مدنی یا انتظامی آن ها شود. مسئولیت مدنی باشگاه ها و مؤسسات ورزشی در قبال خسارات وارده به ورزشکاران و تماشاگران از جمله مسائل حقوقی مهم و پیچیده در زمینه ورزش است. هدف از این مقاله بررسی ماهیت حقوقی این نوع مسئولیت و عوامل مؤثر بر آن است. روش شناسی : روش تحقیق این مقاله توصیفی-تحلیلی بوده و از منابع کتابخانه ای و اسناد رسمی استفاده شده است. برای تحلیل موضوع، از نظریه ها و مبانی حقوقی داخلی و بین المللی استفاده شده است. نتایج : نتایج نشان می دهند که مبنای مسئولیت مدنی باشگاه ها و مؤسسات ورزشی در نظام حقوقی ایران مبتنی بر فرض تقصیر می باشد و مهم ترین وظیفه آن ها رعایت تعهدات ایمنی باشگاه است. این تعهدات شامل ایجاد شرایط ایمن برای فعالیت های ورزشی، انتخاب ورزشکاران و مربیان صلاحیت دار، تهیه بیمه ورزشی، رعایت قوانین و آیین نامه های ورزشی و اخلاقی و غیره می شوند. در صورت عدم رعایت این تعهدات، باشگاه ها و مؤسسات ورزشی مسئول خسارات وارده به ورزشکاران و تماشاگران خواهند بود. نتیجه گیری : این مقاله با توجه به اهمیت موضوع و کمبود پژوهش های قبلی در این زمینه، می تواند راهنمایی برای حل اختلافات حقوقی در زمینه ورزش باشد. همچنین می تواند پیشنهاداتی برای بهبود قوانین و مقررات مربوط به مسئولیت مدنی باشگاه ها و مؤسسات ورزشی ارائه دهد.
۲.

اثر رفتارهای والدین بر توسعه مهارت های زندگی و لذت از فعالیت بدنی فوتبالیست های نوجوان مدارس فوتبال شهر گنبد کاووس

کلید واژه ها: تعیین هدف حمایت والدین لذت مهارت های زندگی مدارس فوتبال

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 335
مقدمه و هدف: این پژوهش با هدف مطالعه تأثیر رفتارهای والدین بر توسعه مهارت های زندگی و لذت از فعالیت بدنی فوتبالیست های نوجوان مدارس فوتبال شهر گنبد کاووس انجام شد. روش کار: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری آن شامل کلیه فوتبالیست های نوجوان 16 تا 18 ساله پسر مدارس فوتبال شهر گنبد کاووس در سال 1398 به تعداد تعداد 247 نفر بود. 151 فوتبالیست نوجوان به شیوه انتخاب تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. جهت گرد آوری داده های پژوهش، از پرسش نامه های رفتارهای والدین ووئرس و همکاران (2014)، مهارت های زندگی کرونین و آلن (2017) و لذت از فعالیت بدنی مور و همکاران (2009) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد اثر رفتار هدایتی والدین بر کار گروهی، تعیین هدف، توسعه مهارت های اجتماعی و لذت از فعالیت بدنی فوتبالیست های نوجوان مدارس فوتبال مثبت و معنی داری است. همچنین اثر رفتار حمایتی والدین بر کار گروهی و تعیین هدف فوتبالیست های نوجوان مثبت بود. در نهایت نتایج نشان داد اثر رفتار حمایتی والدین بر توسعه مهارت های اجتماعی و لذت از فعالیت بدنی فوتبالیست های نوجوان معنی دار نمی باشد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش می توان چنین نتیجه گیری کرد که رفتارهای هدایتی و حمایتی والدین می تواند موجب توسعه مهارت های زندگی نوجوانان پسر شده و میزان لذت آن ها از انجام فعالیت های بدنی مانند فوتبال را افزایش دهند.
۳.

تأثیر تمرینات هوازی به همراه موسیقی بر میزان استرس و اضطراب ورزشکاران

کلید واژه ها: تمرینات هوازی همراه با موسیقی استرس اضطراب ورزشکاران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 173 تعداد دانلود : 395
هدف: هدف از انجام این پژوهش، تعیین تأثیر تمرینات هوازی به همراه موسیقی بر میزان استرس و اضطراب ورزشکاران بود. روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه اجرا، نیمه آزمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه ورزشکاران رشته فوتسال حاضر در مسابقات مختلف ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران در سال 139۸ بود. به منظور انتخاب حجم نمونه آماری، از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد. بدین منظور که 30 نفر از ورزشکاران در رشته فوتسال به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15) و گروه کنترل (15) جایگزین شدند. ابزارهای به کار رفته در پژوهش، شامل پرسشنامه ادراک استرس کوهن (1982) و پرسشنامه اضطراب ورزشی اسمیت و همکاران (1990) بود. پروتکل اجرایی نیز شامل برنامه تمرین هوازی همراه با موسیقی در 12 جلسه 60 دقیقه ای (سه جلسه در هفته) بود. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش به وسیله نرم افزار آماری اس پی اس اس نسخه 20 با استفاده از تحلیل کواریانس انجام شد. یافته ها: تجزیه و تحلیل کواریانس نشان داد که تفاوت معناداری بین میانگین نمرات پس آزمون گروه آزمایش با پس آزمون گروه کنترل، پس از کنترل تفاوت های اولیه در پیش آزمون در میزان استرس و اضطراب وجود دارد (001/0>P). بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته به دست آمده از پژوهش، می توان از برنامه تمرینی هوازی همراه با موسیقی به منظور کاهش استرس و اضطراب ورزشکاران در رشته های ورزشی از جمله فوتسال استفاده نمود.
۴.

تاثیر ۳ هفته تمرینات HIT بر زمان به اوج رسیدن لاکتات خون وvo2maxدختران نوجوان غیر ورزشکار

کلید واژه ها: زمان اوج لاکتات تمرینات Vo2max HIT

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 864 تعداد دانلود : 350
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر 3 هفته تمرین HIT بر زمان به اوج رسیدن لاکتات و همچنین افزایش Vo2max دختران غیر فعال نوجوان بود که به طور تصادفی به دو گروه تمرین (8 نفره) و کنترل (8 نفره) تقسیم شدند. تحقیق حاضر نیمه تجربی از نوع مقطعی بود که به صورت میدانی با طرح پیش و پس آزمون اجرا شد پیش و پس از اجرای برنامه تمرین آزمودنی های هر دو گروه در یک آزمون فزاینده برای تعیین حداکثر اکسیژن مصرفی (Vo2max) را اجرا کردند گروه کنترل فعالیتی نداشتند اما گروه تجربی آزمون RAST (دویدن سرعت بی هوازی) را به عنوان پروتکل HIT 4 جلسه در هفته برای زمان به اوج رسیدن لاکتات را اجرا کردند. که لاکتات خون در زمان های قبل از آزمون و در دقایق صفر (شروع ریکاوری) 2، 4، 6، 9، 12، 15 با دستگاه (لاکتومتر اندازه گیری شد تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری آنووا انجام شد. آزمون آنووا نشان داد که پس از 3 هفته تمرین HIT زمان اوج لاکتات خون و Vo2max به طور معناداری افزایش یافت. (P<0/000)
۵.

تأثیر تمرینات کگل بر میزان درد و کیفیت زندگی دختران 18 تا 25 سال مبتلا به دیسمنوره اولیه

کلید واژه ها: دیسمنوره اولیه تمرینات کگل میزان درد کیفیت زندگی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 760 تعداد دانلود : 943
هدف از پژوهش حاضر، تأثیر تمرینات کگل بر میزان درد و کیفیت زندگی دختران 18 تا 25 سال مبتلا به دیسمنوره اولیه بود. در پژوهش نیمه تجربی حاضر تعداد 40 نفر با دامنه سنی 18 تا 25 سال از بین دختران مجرد شهرستان بندرعباس مراجعه به کلینیک بصورت در دسترس و هدفمند و به طور تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. گروه تجربی 12هفته تمرینات کگل را 3 جلسه در هفته، به مدت 10 تا 15 دقیقه انجام دادند، ولی گروه کنترل در هیچگونه فعالیتی شرکت نداشتند. مقیاس دیداری سنجش درد و میزان درد و کیفیت زندگی در دو مرحله قبل و بعد از اجرای تمرینات کگل اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس برای اندازه گیری های مکرر در سطح معناداری کمتر از( 05/0 P≤) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که پس از 12 هفته تمرین بهبود معناداری در نمرات میزان درد و نمرات شدت درد گروه تجربی نسبت به میزان پیش از دوره تمرینات کگل یافت شد( 001/0= p) در حالی که در گروه کنترل تغییر معناداری مشاهده نشد. همچنین تفاوت معناداری در نمرات کیفیت زندگی بین پیش و پس آزمون در گروه تجربی دید ( 001/0= p) اما در گروه کنترل تفاوت معناداری مشاهده نگردید. باتوجه به نتایج پژوهش حاضر، چنین به نظر میرسد که تمرینات کگل میتواند میزان شدت و مدت درد دیسمنوره اولیه را کاهش دهد، بنابراین ورزش کگل ممکن است برای درمان دیسمنوره اولیه و بهبود کیفیت زندگی این افراد مؤثر واقع شد.
۶.

بررسی رابطه پایگاه هویتی و ویژگی های شخصیتی با تربیت اخلاقی دانش آموزان دوره دوم ابتدایی شهرستان دلفان

کلید واژه ها: تندرستی تربیت اخلاقی خلق و خو پرخاشگری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 620 تعداد دانلود : 977
The present study investigated the relationship between identity base and personality traits with moral education of second grade elementary students in Delfan city. To investigate this relationship, a descriptive research design has been used. The study population was preschool students and educators. The tests were performed on a sample of 120 people. The identity database was measured by the objective extended test of the identity-review second database and each of the subjects was placed in one of the access, suspension, obstruction and dispersion databases. Personality traits were measured by 16-factor Cattell personality test and subjects in each of Cattell factors were divided into two groups: high (scores 8-9-10) and low groups (scores 3-2-1). The results of data analysis showed that there is a significant correlation between some personality traits and identity bases with moral education and individuals in the upper and lower groups of Cattell personality factors showed a significant difference in the scores of identity bases. In this study, a significant relationship was also found between identity databases and variables of birth order, marital status and field of study of educators.
۷.

بررسی نقش بازاریابی الکترونیکی بر رضایت و قصد خرید مشتریان فروشگاه های ورزشی

کلید واژه ها: بازاریابی الکترونیکی رضایت مشتریان قصد خرید فروشگاه های ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 377 تعداد دانلود : 554
هدف از تحقیق حاضر، تحلیل مدل اثر بازاریابی الکترونیک بر رضایت و قصد خرید مشتریان فروشگاه های ورزشی بود. روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع پیمایشی و به لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر مشتریان فروشگاه های ورزشی بود. نمونه گیری تحقیق حاضر به صورت تصادفی و با توجه به جمعیت نامحدود نمونه های آزمودنی ها 384 نفر به عنوان نمونه آماری بر اساس جدول مورگان انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بازاریابی الکترونیکی، رضایت مندی مشتریان و قصد خرید مشتریان بود. روایی پرسشنامه ها توسط 12 نفر از اساتید مدیریت ورزشی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن ها از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 0.84، 0.82 و 0.86 به دست آمد. از روش های آمار توصیفی برای تعیین میانگین، انحراف استاندارد، فراوانی ها،درصدها استفاده شد و از روش های آمار استنباطی تحقیق حاضر به منظور تحلیل عاملی تأییدی پرسشنامه ها و مدل سازی تحقیق استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد، بازاریابی الکترونیکی از ابزارها و تکنیک های مختلفی استفاده می کند تا بهترین تجربه ممکن را برای مشتریان فروشگاه های ورزشی فراهم کند، بر این اساس بازاریابی الکترونیکی بر رضایت و قصد خرید مشتریان فروشگاه های ورزشی اثر مثبتی دارد و باعث افزایش رضایت مشتریان از فروشگاه های ورزشی می شود که از طریق ارائه خدمات مشتری محور، اطمینان از کیفیت محصولات، ارسال سریع و ایجاد تجربه خرید مثبت محصولات و خدمات فروشگاه های ورزشی می شود.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۰