پژوهش های پیشرفت و تعالی

پژوهش های پیشرفت و تعالی

پژوهش های پیشرفت و تعالی دوره 6 تابستان 1402 شماره 2

مقالات

۱.

ارتقای عملکرد مالی سازمان ها با بکارگیری حسابداری مدیریت استراتژیک

کلید واژه ها: مدیریت استراتژیک حسابداری مدیریت استراتژیک عملکرد مالی سازمان حسابداری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 427 تعداد دانلود : 957
هدف این پژوهش، ارتقای عملکرد مالی سازمان ها با بکارگیری حسابداری مدیریت استراتژیک می باشد. این پژوهش کاربردی و توسعه ای بوده و با روش توصیفی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران، کارشناسان و حسابداران شرکت های مستقر در تهران بوده که 35 شرکت به طور تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شده اند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده که روایی آن توسط اساتید مورد تایید قرار گرفته و پایایی ابزار از طریق آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تایید شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، روش مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی و نرم افزار Smart PLS و SPSS بکار گرفته شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که حسابداری مدیریت استراتژیک بر ارتقای عملکرد مالی سازمان ها تاثیر مثبت و معنادار دارد. هم چنین مطابق نتایج بدست آمده، شناسایی و جمع آوری داده های حسابداری، انتخاب و گزینش داده های حسابداری و نیز تجزیه و تحلیل داده های حسابداری نیز بر ارتقای عملکرد مالی سازمان ها تاثیر مثبت و معنادار دارد.
۲.

شناسایی رابطه فرسودگی شغلی و اعتیاد به کار با تعهد سازمانی کارکنان (مطالعه موردی: شرکت شهربان شهرداری تهران)

کلید واژه ها: فرسودگی شغلی تعهد سازمانی اعتیاد کارکنان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 753 تعداد دانلود : 617
هدف کلی این تحقیق بررسی رابطه فرسودگی شغلی و اعتیاد به کار با تعهد سازمانی در شرکت شهربان شهرداری تهران بود. این پژوهش از لحاظ هدف جزء پژوهش های کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش، جزء پژوهش های توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه این پژوهش، کلیه کارکنان شرکت شهربان شهرداری تهران می باشند که تعداد آنها 500 نفر می باشد. تعداد نمونه بر اساس جدول نمونه گیری کرجسی و مورگان برابر با 217 نفر تعیین شد که به روش نمونه گیری تصادفی ساده بر اساس تعداد کارکنان انتخاب شد. روش گردآوری داده ها از نوع کتابخانه ای و میدانی بوده است. جهت گرد آوری داده ها در این تحقیق سه پرسشنامه استاندرد نعهد سازمانی آلن و مایر، فرسودگی شغلی مسلش و اعتیاد به کار اسپنز و رابینزبه درجه بندی لیکرت 5 گزینه ای (کاملاً موافقم-موافقم-نظری ندارم-مخالفم-کاملاً مخالفم) مورد استفاده قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از نرم افزار SPSS و آزمون های آمار توصیفی و استنباطی مانند آزمون کولموگروف اسمیرنوف، آزمون ضریب همبستگی پیرسون، آزمون آنوا و ازمون رگرسیون استفاده شده است. نتایج نشان داد میان اعتیاد به کار و فرسودگی شغی با ابعاد تعهد سازمانی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد.. همچنین نتایج تحقیق حاکی از آن است که سهم تعهد سازمانی در تبیین فرسودگی شغلی و اعتیاد به کار کارکنان متفاوت است.
۳.

بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با هوش فرهنگی و هوش سازمانی کارکنان در اداره کل بیمه خدمات درمانی کرمان

نویسنده:

کلید واژه ها: سرمایه اجتماعی هوش فرهنگی هوش سازمانی اداره کل بیمه خدمات درمانی کرمان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 355 تعداد دانلود : 862
نظریه های جدید درباره هوش انسانی به انواع مختلفی از هوش اشاره کرده اندکه ه ر چن د برخی انواع آنها دارای همبستگی ضعیف یا متوسطی با یکدیگرن د، ام ا برخ ی ان واع را نی ز بای د غیرهمبسته یا مستقل از یکدیگر دانست. در این میان می توان به انواعی از ه وش ش امل ه وش اجتماعی، هوش فرهنگی، هوش عاطفی یا هیجانی، هوش ب دنی، ه وش موس یقیایی و ه وش زبانی اشاره کرد. هدف مقاله ی حاضر بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با هوش فرهنگی و هوش سازمانی کارکنان در اداره کل بیمه خدمات درمانی کرمان است. جامعه آماری این تحقیق کلیه کارکنان و مدیران اداره کل بیمه خدمات درمانی کرمان که تعداد آنها 300 نفر است، می باشند. به منظور سنجش این متغیرها از پرسشنامه های سرمایه اجتماعی، هوش فرهنگی و هوش سازمانی کارکنان استفاده شد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داده است، بین سرمایه اجتماعی و تمام ابعاد آن با هوش فرهنگی کارکنان رابطه وجود دارد، همچنین بین سرمایه اجتماعی و تمام ابعاد آن با هوش سازمانی کارکنان رابطه وجود دارد.
۴.

طراحی مدل تصمیم گیری مشتریان خرد در انتخاب یک خدمت بانکی در عصر دیجیتال

نویسنده:

کلید واژه ها: تصمیم گیری مشتریان مشتریان خرد انتخاب خدمت بانکی دیجیتال فناوری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 708 تعداد دانلود : 183
هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل تصمیم گیری مشتریان خرد در انتخاب یک خدمت بانکی در عصر دیجیتال می باشد. جامعه آماری این تحقیق کارکنان شعب بانک تجارت ایلام می باشد که تعداد آن برابر 210 نفر است. روش نمونه گیری تصادفی بوده و حجم نمونه از طریق فرمول کوکران تقریبأ برابر با 140 نفر برآورد شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است که روایی آن توسط اساتید مربوطه مورد تایید قرار گرفته و بررسی پایایی داده ها با استفاده از روش الفای کرونباخ انجام گرفته و تایید شده است. جهت سنجش نرمال بودن از آزمون کولموگروف-اسمیرنف استفاده شده است و تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه بر اساس آزمونهای تی تست و با استفاده از نرم افزار Spss23 و Smart PLS3 انجام گرفته است. یافته ها نشان می دهد که نگرش های اقتصادی مشتریان (با ابعاد اهداف مالی کوتاه مدت، اهداف مالی بلند مدت و سیستم پاداش دهی) بر تصمیم گیری مشتریان خرد در انتخاب یک خدمت بانکی تاثیر دارد. هم چنین گرایش به فناوری (با ابعاد منفعت درک شده، سهولت استفاده، اعتماد به ابزار) بر تصمیم گیری مشتریان خرد در انتخاب یک خدمت بانکی تاثیر معناداری دارد.
۵.

بررسی استراتژی های نوآور بر انگیزش و رشد ارتباطات کارکنان

کلید واژه ها: استراتژی نوآور انگیزش رشد ارتباطات آموزش کارکنان استارتاپ

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 580 تعداد دانلود : 175
هدف این پژوهش، بررسی استراتژی های نوآور بر انگیزش و رشد ارتباطات کارکنان می باشد. روش انجام این تحقیق علی- مقایسه ای بوده و جامعه آماری شامل 300 نفر از کارکنان استارتاپ هایی که در دوره های آموزش استراتژی های نوآور شرکت کرده اند، می باشد. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران 110 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده برآورد شده است. 110 نفر دیگر نیز از کارکنانی که در دوره های آموزش استراتژی های نوآور شرکت نکرده بودند، انتخاب شدند. ه منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و آزمون پارامتری t برای گروه های مستقل به وسیله نرم افزار آماری SPSS انجام شد. نتایج بیانگر آن است که بین میزان رشد ارتباطات افراد گروه نمونه با میزان رشد ارتباطات افراد گروه کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد. هم چنین بین میزان انگیزش افراد گروه نمونه با میزان انگیزش افراد گروه کنترل نیز تفاوت معنی داری وجود دارد. بنابراین می توان نتیجه گیری کرد که برگزاری دوره های آموزش استراتژی های نوآور موجب افزایش میزان رشد ارتباطات و انگیزش کارکنان شرکت کننده در این دوره ها شده است. از این رو پیشنهاد می شود دوره های آموزش استراتژی های نوآور به طور مستمر ادامه یابد.
۶.

مطالعه رابطه بین امنیت شغلی با مسئولیت پذیری در کاهش فساد اداری (مورد مطالعه: شهرداری ساری)

کلید واژه ها: مسئولیت پذیری فساد اداری امنیت شغلی تمرکز بر شغل جابجایی و رضایت شغلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 898 تعداد دانلود : 986
پژوهش حاضر با هدف مطالعه رابطه بین امنیت شغلی با مسئولیت پذیری و نقش آن در کاهش فساد اداری (مورد مطالعه : شهرداری ساری) انجام پذیرفت. این تحقیق از حیث روش، پیمایشی از نوع همبستگی و از نظرهدف کاربردی بوده است. جامعه آماری را کلیه کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی شهرداری ساری تشکیل داده اند که تعداد آنان 928 نفر گزارش گردید. براساس جدول نمونه گیری استاندارد کرجسی و مورگان، 269 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند. به منظور آزمون فرضیات تحقیق از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن و همچنین آزمون رتبه ای فریدمن استفاده شده است. در نهایت نتایج تحقیق نشان داد بین متغیرهای تمرکز بر شغل، جابجایی کمتر در شغل، انتخاب شغل مناسب، رضایت شغلی، رضایت اقتصادی، عاطفی بودن محیط کار، احساس آرامش در کار، وابستگی به سازمان، دفاع از سازمان، با مسئولیت پذیری در کاهش فساد اداری در شهرداری رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از آزمون رتبه بندی فریدمن نشان داده است که از دیدگاه تحقیق حاضر دفاع از سازمان رتبه اول رتبه اول با میانگین 80/8، احساس ارامش در کار رتبه دوم با میانگین 46/7، جابجایی شغل سوم با میانگین 94/5، رضایت شغلی رتبه چهارم با میانگین 70/5، بیشترین میزان تاثیرگذاری را در مسئولیت پذیری درکاهش فساد اداری در شهرداری ساری دارند.
۷.

طراحی الگوی توانمند سازی کارکنان مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات مطالعه موردی؛ شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران

کلید واژه ها: توانمند سازی فناوری اطلاعات و ارتباطات نوآوری سازمانی و چابکی سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 378 تعداد دانلود : 869
این پژوهش با هدف ارائه مدل تأثیرگذار فناوری اطلاعات و ارتباطات مبتنی بر توانمندسازی کارکنان بر نوآوری و چابکی سازمانی انجام شده است. روش این پژوهش کمی از نوع توصیفی – پیمایشی بوده است. جامعه آماری این تحقیق حدوداً 350 نفر از مدیران، معاونین، روسای واحدها و کارشناسان ارشد شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران بوده است که به روش نمونه گیری تصادفی ساده و با استناد به جدول نمونه گیری کرجسی و مورگان تعداد 186 نفر نمونه انتخاب شده اند. البته با توزیع 200 پرسشنامه و استناد به 189 پرسشنامه قابل استفاده، داده ها تجزیه و تحلیل شده اند. ابزار اصلی این تحقیق پرسشنامه های استاندارد بوده است و نرم افزار مورد استفاده برای تحلیل داده ها و تأیید مدل پژوهش، نرم افزار مدلسازی معادلات ساختاری (Lisrel) است که روایی آن از طریق تحلیل محتوی تایید شده است و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ موردآزمون قرارگرفته است که مقدار آلفای فناوری اطلاعات (813%) تعدادآلفای نوآوری سازمانی(901%) و تعداد آلفای چابکی سازمانی (811 %) می باشد و معناداری تمامی رابطه ها مورد تایید قرار گرفت.
۸.

بررسی مولفه های موثر تعامل کارکنان با ادراکات مشتریان جهت پیاده سازی اهداف سازمانی

کلید واژه ها: تعامل کارکنان آگاهی از ادراک مشتریان اهداف سازمانی آگاهی کارکنان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 741 تعداد دانلود : 887
پژوهش حاضر با هدف بررسی مولفه های موثر تعامل کارکنان با ادراکات مشتریان جهت پیاده سازی اهداف سازمانی انجام گرفته است. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ چگونگی جمع آوری اطلاعات از جمله پژوهش های توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری این تحقیق، کلیه کارکنان سازمان ثبت احوال استان تهران شامل 190 نفر بوده که با توجه به جدول مورگان، تعداد نمونه 123 نفر مشخص شده است. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بوده است که روایی و پایایی آن تایید شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین میزان پاداش کارکنان و پیاده سازی اهداف سازمانی رابطه معنادار وجود دارد، بین میزان کلاسهای آموزشی در مورد اهداف سازمان و پیاده سازی اهداف سازمانی رابطه معنادار وجود دارد، بین میزان آگاهی کارکنان از اهداف سازمان و پیاده سازی اهداف سازمانی رابطه معنادار وجود دارد، بین مشارکت کارکنان در تعیین اهداف سازمان و پیاده سازی اهداف سازمانی رابطه معنادار وجود دارد، بین میزان تحصیلات کارکنان و پیاده سازی اهداف سازمانی رابطه معنادار وجود ندارد.
۹.

بررسی نقش فناوری اطلاعات بر افزایش آگاهی مصرف کننده و قصد خرید در تجارت الکترونیک

نویسنده:

کلید واژه ها: فناوری اطلاعات تبلیغات ویروسی افزایش آگاهی مصرف کننده قصد خرید

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 719 تعداد دانلود : 720
در تحقیق حاضر با تکیه بر محصولات کالای بهداشتی و نقش آن در خانوارها و اقتصاد کشور به ارائه و بررسی فناوری اطلاعات بر آگاهی مصرف کننده پرداخته شده است و مساله اصلی تحقیق به این صورت خواهد بود که آیا فناوری اطلاعات بر افزایش آگاهی مصرف کننده در تجارت الکترونیک تاثیرگذار است؟ این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش در زمره تحقیقات توصیفی و پیمایشی قرار می گیرد . جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه مشتریان شرکت پرفیوم پلاس می باشد. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شده است که با توجه به حجم جامعه نامحدود، نمونه مورد نیاز پژوهش 384 نفر می باشد. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری غیراحتمالی ساده در دسترس استفاده گردیده است . ابراز گردآوری در این پژوهش پرسشنامه استاندارد می باشد که پایایی این پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ 0.786 تایید شد . جهت تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از نرم افزار مدلسازی معادلات ساختاری Smart PLS استفاده گردید. نتایج تحقیق بیان می کند که انگیزه تجارت الکترونیک هوشمند، اجتماعی و شخصی بر استفاده اکتشافی از فناوری اطلاعات تاثیرگذار است و همچنین انگیزه تجارت الکترونیک هوشمند، اجتماعی و شخصی بر بهره وری از فناوری اطلاعات تاثیرگذار است. از طرفی استفاده اکتشافی از فناوری اطلاعات و بهره وری از فناوری اطلاعات بر آگاهی مصرف کننده تاثیرگذار است . و در نهایت آگاهی مصرف کننده، رفتار اشتراک دانش و بازاریابی ویروسی بر قصد خرید مشتری تاثیرگذار است.
۱۰.

بررسی نقش برون سپاری سازمانی بر مولفه های کارت امتیازی متوازن در شرکت پتروشیمی تهران

نویسنده:

کلید واژه ها: برون سپاری سازمانی خدمات اثر کارت امتیازی متوازن تصمیم گیری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 868 تعداد دانلود : 987
برون سپاری، واگذاری عوامل تولید، منابع مورد استفاده در انجام یک کار و حق تصمیم گیری و یا مسئولیت تصمیم گیری را ایجاب می کند. امروزه برای رضایت مشتریان و تأمین خواسته ها و نیازهای آنها، برون سپاری می تواند مفید و موثر باشد، لذا بر این اساس شرکت پتروشیمی بخشی از خدمات و عوامل پشتیبانی خود را جهت بهبود عملکرد، کاهش هزینه ها، و اصلاح ساختار سازمانی واگذار کرده است. در این تحقیق به بررسی نقش برون سپاری سازمانی بر مولفه های کارت امتیازی متوازن در شرکت پتروشیمی تهران پرداخته شده است. روش تحقیق بصورت توصیفی- میدانی و ابزار گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه و برای تحلیل اطلاعات از نرم افزار spss و آزمون T-Testاستفاده شده است. یافته ها نشان می دهد برون سپاری باعث سرعت در انجام کارها ، کنترل بهتر فعالیتها ، افزایش کیفیت خدمات ، استفاده از مهارت فنی دیگران ، آزاد شدن سرمایه و صرفه جویی در وقت مدیران می شود. نتایج این تحقیق نشان می دهد که بر اساس فرضیه های تحقیق با استفاده از مدل کارت امتیاز متوازن، اثربخشی برون سپاری سازمانی شرکت پتروشیمی از نظر وجه رشد و یادگیری بیشتر، اما از نظر وجوه مالی، فرآیندهای داخلی و مشتریان نسبت به وجه رشد و یادگیری کم می باشد که می توان با تشکیل بانک اطلاعاتی، مکانیزم و شاخص های استاندارد برای انتخاب اصلح پیمانکاران، انتخاب صحیح فعالیت ها برای برون سپاری و ارزیابی های مستمر، اثربخشی برون سپاری بر این وجوه را بیشتر نمود .