نوآوری در مدیریت ورزشی

نوآوری در مدیریت ورزشی

نوآوری در مدیریت ورزشی دوره 2 تابستان 1402 شماره 2 (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

مقالات

۱.

بررسی نقش نگرش و هم آفرینی در تأثیر ابعاد سوابق تجربه مشتری بر قصد خرید مجدد از فروشگاه آنلاین (مطالعه موردی: محصولات ورزشی)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: تجربه مشتری قصد خرید مجدد هم آفرینی محصولات ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 816 تعداد دانلود : 923
هدف: استفاده فراگیر و گسترده از اینترنت و ظهور فناوری های جدید، همچنان تغییردهنده بازی های خرده فروشی است. هدف اصلی ما از انجام این تحقیق بررسی نقش نگرش و هم آفرینی در تأثیر ابعاد سوابق تجربه مشتری بر قصد خرید مجدد از فروشگاه آنلاین است. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی مصرف کنندگان محصولات ورزشی پلتفرم دیجی کالا هستند. اندازه نمونه مورد نظر با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 384 تعیین شد و برای جمع آوری داده های پژوهش از توزیع آنلاین پرسشنامه استاندارد با ضریب آلفای کرونباخ 903/0 استفاده شد. داده ها نرمال می باشد و جهت تجزیه و تحلیل داده های پژوهش و آزمون فرضیات از روش های آمارتوصیفی، استنباطی و معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته ها: نتایج پژوهش حاکی از تأثیر مستقیم، مثبت و معنی دار ابعاد سوابق تجربه مشتری بر قصد خرید مجدد و همچنین تأثیر غیرمستقیم، مثبت و معنادار ابعاد سوابق تجربه مشتری با نقش میانجی نگرش نسبت به فروشگاه آنلاین بر قصد خرید مجدد از همان فروشگاه بود. همچنین نتایج نقش مثبت تعدیل گری متغیر خلق ارزش مشترک بین ابعاد سوابق تجربه مشتری و نگرش نسبت به فروشگاه را تأیید کرد.نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که شرکت ها می توانند از مفهوم خلق ارزش مشترک به عنوان یکی از استراتژی های ارزشمند برای حفظ مشتریان استفاده کنند. راحتی، تجربه تحویل و بهبودی، ارتباط مثبت قابل توجهی با نگرش دارند و مشتریان بر قابلیت انتخاب تاریخ و زمان تحویل و کیفیت خدمات تأکید و اهمیت می دادند. همچنین، طبق نتایج حاصل از یافته ها، وب سایت ها و شبکه های اجتماعی فروشگاه می-تواند بر نگرش و قصد خرید مجدد مشتری از فروشگاه تأثیر گذارد.
۲.

بررسی ارتباط بین خودپنداره بدنی و موفّقیّت ورزشی در پست های مختلف فوتبال(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: خودپنداره بدنی موفقیت ورزشی دروازه بانان مدیریت ذهن

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 130 تعداد دانلود : 33
مقدمه و هدف: خودپنداره بدنی از مهمترین عوامل موثر در موفقیت ورزشی می باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین خودپنداره بدنی و موفّقیت ورزشی در پست های مختلف فوتبال بود. روش شناسی: روش تحقیق، پس رویدادی از نوع کاربردی بود. نمونه و جامعه ی آماری، از بین 2500 دانشجوی پسر مقطع کارشناسی با میانگین سنی 22، تعداد 50 نفر دانشجوی فوتبالیست در پست های مختلف شامل 5 نفر دروازبان، 15 نفر مدافع، 15 نفر هافبک و 15 نفر مهاجم انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه ها ی خودپنداره بدنی فرم کوتاه و موفّقیت ورزشی استفاده شد. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه همزمان و تحلیل واریانس ها تحلیل شدند.یافته ها: یافته ها نشان داد که بین متغیر خودپنداره بدنی و موفقیت ورزشی در پست مهاجمین رابطه معنی داری وجود داشت و همچنین دروازه بانان از کمترین خودپنداره بدنی و موفقیت ورزشی برخوردار بودند. نتیجه گیری: نتایج تحلیل واریانس نشان داد که متغیر های خودپنداره بدنی و موفقیت ورزشی متغیرهای خوبی برای درک خود از محیط و سنجش میزان موفقیت ورزشی در پست های مهاجمین و دروازبانان می باشد. بنابراین با توجه به یافته های این تحقیق مربیان باید در مورد پست دروازبانان برای بهبود خودپنداره بدنی و افزایش موفقیت ورزشی آنان بیشتر تلاش کنند.
۳.

چارچوب مفهومی راهبردهای پیشرفت و موفقیت مربیان بسکتبال(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: استراتژی موفقیت ارتقاء مربی زمینه ایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 492 تعداد دانلود : 569
باتوجه به پیچیدگی مسئولیت مربیگری وابعاد گسترده ایی که این حرفه دارد، نیاز می باشد افراد علاقمند به این شغل جهت پیشرفت خود، و مسئولین ورزشی جهت کسب موفقیتهای ورزشی، تلاش کنند. این تحقیق کیفی و روش آن از نوع نظریه داده بنیاد رویکرد نظام مند بوده است. مشارکت کنندگان در تحقیق را 28 نفر از صاحب نظران بسکتبال تشکیل داده اند که به صورت هدفمند و مبتنی بر اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و جهت بررسی روایی از معیارهای اسکینر و جهت اطمینان از پایایی، از روش پایایی باز آزمون استفاده شد. جهت تحلیل داده ها از روش کدگذاری باز، محوری وگزینشی استفاده شد، جهت ممیزی پژوهش از شاخص های اعتبار، انتقال، قابلیت اعتماد و تأییدپذیری استفاده شد. یافته های این تحقیق در بخش کدگذاری باز 182 کد با فراوانی 424 واحد بود، در بخش کدگذاری محوری بیش از 50 مقوله فرعی و در مرحله بعد 11 کد احصاء شد که در سه مقوله اصلی  مفاهیم راهبردهای فردی، ومفاهیم راهبردهای مدیریتی و مفاهیم راهبردهای فرهنگی و اخلاقیات قرار داده شدند. با اقتباس از نتایج تحقیق، تلاش دوسویه مربی و فدراسیون، موجب ارتقاء عملکرد مربیان و حرکت آنها درجهت پیشرفت در حرفه مربیگری می شود لذا به مربیان پیشنهاد می شود راهبردهای فردی بدست آمده در تحقیق وهمچنین به مسئولین پیشبرد امور بسکتبال نیز توصیه می شود راهبردهای مدیریتی احصاء شده را در صدر فعالیتها و وظائف خود قرار دهند و هر دو، همسو و باهم برای ارتقاء راهبردهای فرهنگی و اخلاقی تلاش کنند تا در نهایت، موجبات پیشرفت و ارتقاء مربیگری در بسکتبال را موجب شوند.
۴.

بررسی نقش میانجی سرسختی در ارتباط عادت با قصد رفتار امنیتی سایبری در معلمان تربیت بدنی خراسان جنوبی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: سرسختی عادت رفتار امنیتی معلمان تربیت بدنی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 858 تعداد دانلود : 269
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی سرسختی در ارتباط عادت با قصد رفتار امنیتی سایبری در معلمان تربیت بدنی استان خراسان جنوبی بود. روش تحقیق از نوع توصیفی بود و به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان تربیت بدنی استان خراسان جنوبی به تعداد 267 نفر سال تحصیلی 1402-1401 بودند. نمونه با توجه به جدول مورگان به تعداد 152 نفر انتخاب شدند که شیوه نمونه گیری به صورت تصادفی استفاده شد. ابزار پژوهش شامل 3 پرسشنامه استاندارد عادت سیپونه و همکاران (2012)، پرسشنامه استاندارد سرسختی بارتون (2000) و پرسشنامه قصد رفتارهای امنیت سایبری تامپسون و همکاران (2017) مورد استفاده قرار گرفتند. برای اطمینان از پایایی پرسشنامه ها 30 نسخه آن در مطالعه مقدماتی بر روی نمونه( ها) که به طور کاملاً تصادفی انتخاب شده بود، توزیع شد و ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه عادت (89/0=α)، پرسشنامه سرسختی (84/0=α) ، و برای پرسشنامه قصد رفتارهای امنیت سایبری (79/0=α) بدست آمد. نتایج تحقیق نشان داد سرسختی در ارتباط عادت با قصد رفتار امنیتی سایبری در معلمان تربیت بدنی استان خراسان جنوبی نقش میانجی دارند. با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می شود؛ توجه به رفتارهای امنیتی سایبری در محیط های آموزشی از جمله مدارس موراد توجه مدیران و معلمان قرار گیرد و برای این مهم از ویزگی های رفتاری و عادت ها فردی در جهت تسهیل مقابله با اقدامات سایبری غافل نباشند.
۵.

ارائه الگوی تصمیم گیری اخلاقی داوران فوتبال و فوتسال ایران(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: تصمیم گیری اخلاقی ایدئولوژی اخلاقی داوران فوتبال فوتسال

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 438 تعداد دانلود : 748
هدف: هدف ارائه الگوی تصمیم گیری اخلاقی داوران فوتبال و فوتسال ایران می باشد.روش پژوهش: با توجه به هدف، این روش تحقیق توصیفی - همبستگی می باشد. جامعه آماری تحقیق را داوران فعال لیگ برتر فوتبال و فوتسال در فصل 1402-1401 تشکیل دادند. ار این تعداد تعداد 105 نفر نمونه آماری را تشکیل دادند. ابزار اندازه گیری تحقیق پرسشنامه های تصمیم گیری اخلاقی 28 سوالی و ایدئولوژی 15 سوالی استفاده شد. پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 89/0 و 79/0 بدست آمد. روایی سازه پرسشنامه ها نیز با استفاده از تحلیل عامل تاییدی مورد قبول برازش شده است. از آمار توصیفی برای طبقه بندی نمرات خام، طراحی جدول توزیع فراوانی و محاسبه شاخص های پراکندگی نظیر میانگین و انحراف معیار و فراوانی استفاده شد. همچنین فرضیه های تحقیق با استفاده از تحلیل مسیر با کمک نرم افزارهای آماری SPSS و PLS Smart مورد آزمون قرار گرفت. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که الگوی تصمیم گیری اخلاقی داوران فوتبال و فوتسال ایران از برازش لازم برخوردار است. نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان دهنده این است که تحلیل ایدئولوژی اخلاقی در دنیای ورزش، بازی و رقابت، آنچنان که به نظر می رسد ساده نباشد. به هر ترتیب حل مسائل اخلاقی در ورزش ایران بدون در نظر گرفتن بنیانهای فکری و ایدئولوژیک، اقدامی است که نه تنها مشکلی را حل نکرده بلکه بر پیچیدگی آن اضافه خواهد کرد.
۶.

شناسایی راهکار های ملی اﺛﺮﮔﺬار ﺑﺮ ﺗﻮسعه فرهنگ محیط زیﺴﺖ در سازمان های ورزشی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: رویداد ورزشی محیط زیست فضاهای ورزشی تحلیل عاملی توسعه فرهنگ محیط زیست

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 953 تعداد دانلود : 633
هدف از مطالعه حاضر بررسی اثرات توسعه فرهنگ محیطزیست در سازمانهای ورزشی میباشد. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ از ﻧﻈﺮ روش ﺗﺤﻘیﻖ توصیفی-تحلیلی از ﻧﻮع ﭘیﻤﺎیﺸی است که به لحاظ هدف جزو تحقیقات کاربردی محسوب می شود. در این تحقیق از روش دلفی به عنوان روش تحقیق کیفی برای تدوین عوامل اثر گذار بر توسعه فرهنگ محیط زیست در سازمان ها و تدوین پرسشنامه بخش کمی استفاده گردید. در بخش کمی نیز از نتایج روش دلفی پرسشنامه ای طراحی گردید تا میزان توسعه و بکارگیری فرهنگ محیط زیست در جامعه آماری را بررسی نمائیم. جامعه آماری در بخش کیفی شامل کلیه متخصصان در حوزه فرهنگ محیط زیست سازمانی است که تعداد 20 نفر از 6 سازمان با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. در بخش کمی نیز جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان ادارات ورزشی، اساتید و داﻧﺸﺠﻮیﺎن دکتری و ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد می باشد. براساس روش نمونه گیری تصادفی و جدول کرجسی و مورگان 297 نفر از جامعه آماری (1300 نفر) به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. یافته های تحقیق در بخش کیفی 43 گویه موثر بر توسعه فرهنگ محیط زیست سازمانی را شناسایی نمود که با انجام آزمون تحلیل عاملی اکتشافی این گویه های در قالب شش عامل اصلی توانستند 34/65 درصد از واریانس کل را تببین نمایند. همچنین نتایج نشان داد که کلیه این عامل ها بر توسعه فرهنگ محیط زیست موثر هستند. و در نهایت پیشنهاداتی برای توسعه هر چه بیشتر این عوامل در راستای توسعه فرهنگ محیط زیست ارائه گردید.