مدیریت و چشم انداز آموزش

مدیریت و چشم انداز آموزش

مدیریت و چشم انداز آموزش دوره 5 بهار 1402 شماره 1 (پیاپی 15) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

اثر سکته سازمانی بر بدگمانی سازمانی معلمان با میانجی گری شایعه سازمانی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارتباطات مؤثر بدگمانی سازمانی سکته سازمانی شایعه سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 638 تعداد دانلود : 665
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر سکته سازمانی بر بدگمانی سازمانی معلمان با میانجی گری شایعه سازمانی است. روش پژوهش توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل 476 نفر از معلمان ابتدایی شهر کنارک (استان سیستان و بلوچستان) در سال تحصیلی 1401-1400 است که به شیوه نمونه گیری تصادفی- طبقه ای (بر حسب جنسیت) تعداد 213 معلم از طریق پرسشنامه های سکته سازمانی (فرجوند و مصری، 1400)، شایعه سازمانی (داگلی و هان، 2018) و بدگمانی سازمانی (کالاگان و همکاران، ۲۰۰۹) مورد مطالعه قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS21 و Smart PLS  استفاده شد. یافته های ضریب همبستگی نشان داد که بین سکته سازمانی، شایعه سازمانی و بدگمانی سازمانی معلمان رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد که اثر مستقیم سکته سازمانی بر بدگمانی سازمانی معلمان مثبت و معنا دار است؛ همچنین اثر غیر مستقیم سکته سازمانی بر بدگمانی سازمانی معلمان با میانجی گری شایعه سازمانی مثبت و معنا دار است. بنابراین می توان نتیجه گیری کرد که سکته سازمانی نه تنها به صورت مستقیم موجب افزایش بدگمانی سازمانی معلمان می شود بلکه با گسترش شایعات سازمانی نیز می تواند بر افزایش بدگمانی سازمانی معلمان اثرگذار باشد.
۲.

تأثیر منابع انسانی و مالی بر فرایند برنامه ریزی عملیاتی در بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: منابع انسانی و مالی برنامه ریزی عملیاتی بیمارستان های آموزشی برنامه ریزی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 564 تعداد دانلود : 242
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر عامل "منابع انسانی و مالی" بر فرایند برنامه ریزی عملیاتی در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است. در این پژوهش کاربردی که برای انجام آن از روش های مروری، تطبیقی و کمی استفاده شد، تعداد ۱۷۶ نفر از صاحب نظران برنامه ریزی شرکت کردند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه پژوهشگر ساخته استفاده شد که بر اساس مطالعات مروری و تطبیقی الگوهای مختلف برنامه ریزی عملیاتی طراحی شده بود، روایی آن با نظرخواهی از صاحب نظران و پایایی آن با انجام مطالعات پایلوت و محاسبه آلفای کرونباخ به میزان 96/0 تأیید گردید. پس از جمع آوری داده ها تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی با استفاده از نرم افزارهای Spss22 و Amos22 انجام شد. در نتایج حاصل از نظر خواهی از صاحب نظران متغیر "تأمین نیروی انسانی متخصص برای تدوین و اجرای برنامه ها" با میانگین ۴.۳۵ بیشترین امتیاز و در تحلیل به روش چرخش واریماکس متغیر "محاسبه دقیق هزینه برنامه ها" با بار عاملی 772/0 بیشترین اهمیت را داشته است، همچنین تأثیر عامل "منابع انسانی و مالی" در برنامه ریزی عملیاتی در بیمارستان های آموزشی بر اساس محاسبه ضریب رگرسیونی تحلیل عاملی مقدار 829/0 برآورد شد؛ بنابراین تأمین "منابع مالی و انسانی" بر کیفیت خدمات درمانی و آموزشی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی مشهد تأثیر دارد و استفاده بهینه از این منابع می تواند منجر به بهبود عملکرد برنامه ریزی عملیاتی در بیمارستان ها گردد.
۳.

ارائه مدل ساختاری از عملکرد شغلی بر اساس مهارتهای ارتباطی با میانجی گری درگیری شغلی در معلمان مدارس ابتدایی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: عملکرد شغلی مهارتهای ارتباطی درگیری شغلی معلمان مدارس

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 876 تعداد دانلود : 680
مطالعه حاضر با هدف آزمون مدل علّی عملکرد شغلی بر اساس مهارتهای ارتباطی با میانجی گری درگیری شغلی در معلمان انجام شد. بر این اساس روش تحقیق توصیفی بوده که به روش پیمایشی اجرا شد. جامعه آماری معلمان مدارس ابتدایی شهر لاهیجان در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 295 نفر بودند. تعداد 167 نفر بر اساس فرمول کوکران و به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های استاندارد درگیری شغلی لاداهل وکنجر (1965)، عملکرد شغلی پاترسون (1963) و مهارتهای ارتباطی کوئین دام (2004) بودند. روایی پرسشنامه ها براساس روایی محتوایی با استفاده از نظر صاحب نظران، صوری بر مبنای دیدگاه تعدادی از جامعه آماری و سازه با روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفته و تأیید شد. پایایی پرسشنامه ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای عملکرد شغلی 88/0، مهارت های ارتباطی 80/0 و درگیری شغلی 78/0 برآورد شد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی مشتمل بر الگوسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج نشان داد میان مهارتهای ارتباطی با درگیری شغلی با ضریب تأثیر 67/0، میان مهارتهای ارتباطی با عملکرد شغلی با ضریب تأثیر 79/0، میان درگیری شغلی با عملکرد شغلی با ضریب تأثیر 76/0 رابطه وجود دارد. از طرفی مهارتهای ارتباطی به طور غیر مستقیم با ضریب تأثیر 50/0 با عملکرد شغلی رابطه داشته است. به عبارتی درگیری شغلی در رابطه میان مهارتهای ارتباطی با عملکرد شغلی نقش میانجی داشته است.
۴.

ارزیابی کیفیت خدمات خوابگاهی با ترکیب مدل های سروکوال و IPA (مطالعه موردی: دانشگاه اردکان)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارزیابی کیفیت مدل سروکوال مدل تحلیل اهمیت - عملکرد خوابگاه دانشگاه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 209 تعداد دانلود : 449
نظام آموزشی زمانی از عهده وظایف خود بر می آید که علاوه بر کمیت، از نظر کیفیت نیز در وضع مطلوبی باشد. از طرفی، با توجه به رقابت ملی و جهانی دانشگاه ها و رشد کمی آن ها در سال های گذشته، این مؤسسات برای باقی ماندن در فضای رقابت و تبدیل شدن به اولویت انتخاب دانشجویان و جامعه، ناچار به افزایش کیفیت خدمات خود هستند. یکی از خدمات مهم دانشگاه ها برای دانشجویان اسکان آن ها در خوابگاه ، به عنوان خانه دوم و جایگزین موقت محیط خانواده است. کیفیت مناسب و رضایت دانشجویان از خوابگاه می تواند به پیشرفت تحصیلی و سلامت جسمانی و روانی آن ها کمک کند. در این مقاله به منظور ارزیابی کیفیت خدمات خوابگاهی دانشگاه اردکان از دید دانشجویان ساکن در آن، از مدل سروکوال و برای تحلیل از مدل IPA استفاده شده است. بدین منظور داده های 145 نفر از دانشجویان خوابگاهی که به روش نمونه گیری متوالی انتخاب شدند با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شد. بررسی انتظارات و ادراکات دانشجویان از خدمات ارائه شده و شکاف میان آن ها با استفاده از پرسشنامه طراحی شده، نشان دهنده شکاف منفی در همه ابعاد کیفیت خدمات خوابگاهی است که بیشترین شکاف مربوط به بعد ملموسات و کمترین مربوط به بعد تضمین بوده است. ارزیابی ابعاد و گویه های بررسی شده در این تحقیق با کمک ماتریس IPA نقاط ضعف، قوت و اولویت های بهبود را نشان می دهد. از نتایج این تحقیق می توان در ارزیابی و عارضه یابی خدمات خوابگاهی دیگر دانشگاه ها و همچنین مهمانسراهای ایرانگردی و جهانگردی نیز استفاده نمود.
۵.

نقش میانجی جهت گیری هدف و هویت تحصیلی در رابطه میان خوش بینی تحصیلی با درگیری تحصیلی دانش آموزان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: خوش بینی تحصیلی درگیری تحصیلی جهت گیری هدف هویت تحصیلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 507 تعداد دانلود : 757
هدف اصلی تحقیق حاضر تعیین رابطه خوش بینی تحصیلی و درگیری تحصیلی با نقش میانجی جهت گیری هدف و هویت تحصیلی دانش آموزان مدارس دخترانه متوسطه شهرستان عباس آباد بود. این پژوهش از نظر هدف در حیطه تحقیقات کاربردی و از نظر روش تحقیق، همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری دانش آموزان مدارس دخترانه متوسطه شهرستان عباس آباد در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 2023 نفر بوده که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای تعداد 201 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، شامل پرسشنامه های جهت گیری هدف الیوت و مک گریگور (2001)، خوش بینی تحصیلی اسچنمنوران (2013)، درگیری تحصیلی زرنگ (1391) و هویت تحصیلی واز و ایزاکسون (2008) بود. از تحلیل عاملی تائیدی، ساختار کلی پرسشنامه های تحقیق مورد روائی سازه قرار گرفته است و روایی پرسشنامه ها خوب ارزیابی و تأیید شده استداده ها با استفاده از معادلات ساختاری و با نرم افزار لیزرل تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین خوش بینی تحصیلی با جهت گیری هدف، هویت تحصیلی و درگیری تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین جهت گیری هدف و هویت تحصیلی با درگیری تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که جهت گیری هدف و هویت تحصیلی در رابطه میان خوش بینی تحصیلی با درگیری تحصیلی دانش آموزان نقش میانجی داشته اند.
۶.

ارائه مدل حکمرانی هوشمند با تمرکز بر توسعه و آموزش منابع انسانی در بخش دولتی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: حکمرانی هوشمند دولت هوشمند هوشمند سازی آموزش منابع انسانی عملکرد هوشمند سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 733 تعداد دانلود : 63
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل حکمرانی هوشمند با تمرکز بر توسعه و آموزش منابع انسانی در بخش دولتی می باشد. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی و برحسب نوع داده ها آمیخته (کیفی- کمی) است. جامعه آماری در بخشی کیفی پژوهش شامل 15 نفر از خبرگان دانشگاهی و کارشناسان متخصص در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات در وزارت کشور و مدیران استانداری خراسان جنوبی آشنا با موضوع بود که به صورت غیر احتمالی و قضاوتی انتخاب و با روش تحلیل مضمون اطلاعات مورد نیاز از ایشان جمع آوری شد.جامعه آماری در بخش کمی پژوهش شامل مدیران و کارشناسان شاغل در بخش مدیریت و برنامه ریزی اتوماسیون اداری برنامه ریزی به تعداد 246 نفر که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 150 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. در ادامه در راستای اعتباریابی مدل پژوهش پرسشنامه پژوهش طراحی و در بین 150 نفر از مدیران و کارشناسان شاغل در بخش مدیریت و برنامه ریزی اتوماسیون اداری برنامه ریزی که به روش تصادفی طبقه ای توزیع گردید. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار  Smart PLS 2 استفاده شد. نتایج نشان داد که تمامی مولفه های حکمرانی هوشمند در بخش دولتی شناسایی واز بعد معناداری در پژوهش مورد تایید قرار گرفتند و با بررسی مضامین، مفاهیم و تحقیقات کمی و کیفی الگوی حکمرانی هوشمند با تمرکز بر توسعه و آموزش منابع انسانی در بخش دولتی تبیین گردید. 
۷.

طراحی الگوی کیفی تکیه گاه سازی آموزشی برای دانش آموزان مقطع متوسطه(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: الگوی برنامه درسی تکیه گاه سازی آموزشی دانش آموزان مقطع متوسطه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 936 تعداد دانلود : 11
هدف از پژوهش حاضر، طراحی الگوی کیفی تکیه گاه سازی آموزشی برای دانش آموزان مقطع متوسطه می باشد. روش تحقیق کیفی و از حیث هدف از نوع تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری شامل خبرگان و متخصصان حوزه یادگیری - یاددهی، روش های تدریس و تکیه گاه سازی و اسناد مکتوب مرتبط با موضوع می باشد و با روش نمونه گیری گلوله برفی برای خبرگان و نمونه گیری هدفمند برای اسناد، 13 خبره و 18 سند (متن) مناسب با اهداف تحقیق، تعیین شد. برای تحلیل داده ها، روش گرندد تئوری با کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. نتایج حاکی از آن بوده که الگوی کیفی تکیه گاه سازی آموزشی برای دانش آموزان مقطع متوسطه شامل 10 بعد (توسعه منابع انسانی و غیرانسانی، بهسازی و توسعه سیستم آموزشی، شیوه های یاددهی – یادگیری، فرهنگ سازی و ارتباطات، قوانین و رفتارهای حمایتی، نظارت بر عملکرد، راهبردهای مبتنی بر شناخت و فراشناخت، راهبردهای مبتنی بر انگیزش، پیشرفت ذهنی و پیشرفت علمی)، 21 مؤلفه (توسعه منابع انسانی، توانمندسازی دانش آموزان، توسعه امکانات سخت افزاری و نرم افزاری، تدریس مشارکتی و تعاملی، ساده سازی تکلیف، یادگیری مجازی، یاددهی مبتنی بر تئوری های علمی، فرهنگ سازی بین والدین و معلمان، ارتباطات مؤثر، رفتارهای حمایتی، راهبردها و دستورالعمل های درون و برون سازمانی، راهبردهای فراشناختی، راهبردهای شناختی، راهبردهای شناختی و فراشناختی، راهبردهای انگیزشی، بهزیستی روانی، به فعلیت رسیدن استعدادهای بالقوه، بهبود روند یادگیری و پیشرفت تحصیلی) و 134 شاخص است که در قالب شرایط علی، زمینه ای، مداخله ای، راهبردها و پیامد در الگوی پارادایمی پژوهش جای گرفتند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶