مطالعات مدیریت گردشگری

مطالعات مدیریت گردشگری

مطالعات مدیریت گردشگری سال 17 زمستان 1401 شماره 60 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

نقش گردشگری ورزشی در ترویج رفتارهای سبز گردشگران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: گردشگری ورزشی رفتار سبز مسائل زیست محیطی استان اردبیل مطالعه ترکیبی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 112 تعداد دانلود : 698
هدف تحقیق حاضر، بررسی نقش گردشگری ورزشی در ترویج رفتارهای سبز گردشگران با محوریت استان اردبیل است. روش تحقیق پژوهش حاضر، آمیخته یا ترکیبی است که با استفاده از رویکرد متوالی اکتشافی در دو فاز کیفی-کمّی انجام شد. روش های بکاررفته در این تحقیق، به ترتیب "تحلیل مضمون و پیمایش" است. مطابق با یافته های تحقیق در فاز اول، مضامین استخراج شده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته در قالب 36 مضمون پایه، 15 مضمون سازمان دهنده و 3 مضمون فراگیر دسته بندی شدند. مطابق با یافته های فاز دوم تحقیق، تمامی مضامین مورد تایید خبرگان واقع شدند و همگی به عنوان عواملی هستند که تعیین کننده نقش گردشگری ورزشی در ترویج رفتارهای سبز گردشگران می باشند. نتیجه می شود گردشگری ورزشی ضمن ایجاد مزایای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی عظیم برای ساکنان و بازدیدکنندگان، سهم قابل توجهی در بروز رفتارهای سبز در گردشگران را دارد و این مقوله ضمن حفاظت از محیط زیست، بر توسعه گردشگری ورزشی نیز تأثیر دارد.
۲.

پویایی عقاید ذینفعان گردشگری ایران در مواجهه با گردشگران چینی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مدیریت گردشگری شبکه های باور بیزی پویایی عقیده فازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 73 تعداد دانلود : 306
باور حاکم بر ذینفعانی که ارائه دهنده خدمات گردشگری در مقصد هستند نقش مهمی در پایداری مقاصد دارد. مقادیر متغیرهای تاثیرگذار بر این باورها همیشه مبهم بوده و روابط علّی بین آنها نامطمئن است. اگر بخواهیم واقعیت پویایی موجود در عقاید آنها را نیز در نظر بگیریم، پیچیدگی موضوع افزایش خواهد یافت. برای این منظور از منطق فازی، شبکه های باور بیزی و مدل های پویایی عقیده استفاده کردیم. که بر روی داده های مربوط به ذینفعان ایرانی با هدف جذب گردشگران چینی پیاده سازی شده است. داده ها در طی سال های 2019، 2020 و 2021 توسط پرسشننامه جمع آوری شده و مربوط به 540 ذینفع است. درنهایت نه تنها یک شبیه سازی مبتنی بر عامل برای بصری سازی روندها و نحوه تکامل یا هم تکاملی آنها ارائه شده بلکه امکان پیش بینی روندهای معیوب و مطلوب به ترتیب برای جلوگیری یا تقویت آنها مهیا گردیده است.
۳.

گردشگری و هویت ملی-قومی: تحلیل کتاب سنجی(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: تحلیل کتاب سنجی گردشگری هویت ملی هویت قومی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 947 تعداد دانلود : 469
گردشگری از یک سو، می تواند سبب تقویت و از سوی دیگر، منجر به کمرنگ شدن هویت های ملی-قومی گردد. بعلاوه، هویت ملی-قومی از جمله موانع در مقابل روند سریع همگون شدن فرهنگ ها تحت تاثیر جهانی شدن است. با توجه به بیش از پنج دهه مطالعه پیرامون گردشگری و هویت ملی-قومی، و فقدان مرور جامع پژوهش های پیشین، هدف از مطالعه حاضر مرور کمی این پژوهش ها با استفاده از تحلیل کتاب سنجی بوده است. برای این منظور، تحلیل عملکرد و ترسیم نقشه علم 383 سند نمایه شده در پایگاه اسکوپوس با استفاده از نرم افزارVOSviewer_1.6.18 به منظور شناخت ساختار اجتماعی و مفهومی پژوهش ها انجام شد. یافته ها نشان داد که گردشگری میراث بویژه در میان مهاجران، بازنمایی هویت ملی-قومی در میان گردشگران خروجی و بازنمایی هویت ملی-قومی مقصد از طریق گردشگری از جمله موضوع های پژوهشهای دهه اخیر بوده اند که می توانند در مطالعات آتی نیز مورد توجه قرار بگیرند.
۴.

نقش انگیزه ها و ریسک های ادراک شده در دلبستگی به مقاصد گردشگری ورزشی ماجراجویانه(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: گردشگری ورزشی گردشگری ماجراجویانه ریسک منفی هم نوایی با مقصد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 532 تعداد دانلود : 14
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش انگیزه ها و ریسک های ادراک شده گردشگران در دلبستگی به مقاصد گردشگری ورزشی ماجراجویانه انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل پاراگلایدرسوارانی است که در سال 1400 به سایت های پروازی استان گلستان سفر کرده بودند که 103 از آنان با استفاده از نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود و تحلیل داده ها با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که چهار انگیزه لذت، هیجان، معاشرت و رهایی تأثیر مثبت و معناداری بر دلبستگی به مقاصد ماجراجویانه ورزشی دارند. همچنین، میزان ریسک ادراک شده تأثیر منفی و معناداری بر دلبستگی گردشگران به مقاصد ماجراجویانه ورزشی دارد. بر اساس یافته ها، پیشنهادات عملیاتی برای مقاصد گردشگری ماجراجویانه ورزشی ارائه شده است.
۵.

فراترکیب رابطه بین اقتصاد چرخشی و اکوتوریسم کارآفرینانه(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اقتصاد چرخشی اکوسیستم گردشگری اکوتوریسم کارآفرینی فراترکیب

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 164 تعداد دانلود : 744
نیاز به تغییر سیستم اقتصادی برای اطمینان از تجاوز نکردن آن از محدودیت های زیست محیطی، تلاش های زیادی را برای رسیدگی به مسائل پایداری ایجاد می کند. در این زمینه، مدل اقتصاد چرخشی در سطوح سیاسی، تجاری و دانشگاهی در حال گسترش است. از این رو، هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل مطالعات پیشین انجام شده درزمینه اقتصاد چرخشی و ارتباط آن با صنعت گردشگری است، در همین راستا؛ 152 مقاله از پایگاه معتبر گوگل اسکالر شناسایی و پس از اعمال فیلترهای مختلف، 14 مقاله که ازنظر عنوان، چکیده، روش شناسی و متن اصلی بیشترین ارتباط را با پدیده داشتند برگزیده و با استفاده از رویکرد فراترکیب مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. تعداد 62 کدباز و در سطح بالاتر 7 کد محوری احصاء شد. طبقه های مستخرج در سه مرحله پیشاگردش(توانمندسازی و ارزش آفرینی)، حین گردش(فن گرایی و زیست محوری) و پساگردش(بازیافت محوری و تداوم بخشی) ارائه شدند.
۶.

رابطه پرخاشگری مشتری و تمایل به ترک شغل کارکنان هتل ها، نقش میانجیگری خستگی عاطفی و تعدیل کنندگی عدالت توزیعی و غرور سازمانی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: پرخاشگری مشتری غرور سازمانی خستگی عاطفی عدالت توزیعی تمایل به ترک شغل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 781 تعداد دانلود : 238
این پژوهش باهدف بررسی نقش میانجی خستگی عاطفی و تعدیل کنندگی عدالت توزیعی و غرور سازمانی در رابطه بین پرخاشگری مشتری و تمایل به ترک شغل انجام شد. جامعه آماری پژوهش کارکنان هتل های پنج ستاره مشهد در سال 1400 بود. باتوجه به حجم جامعه، با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی ساده 110 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه پرخاشگری مشتری بارون و نیمون (1996)، غرور سازمانی گودرزی و همکاران (2011)، خستگی عاطفی، تمایل به ترک شغل و رضایت شغلی پودار و مادوپالی (2012)، و عدالت توزیعی تانک و بلد وین (1996)، استفاده شد. نتایج نشان دادبین پرخاشگری مشتری و تمایل به ترک شغل رابطه معناداری وجود دارد، از سویی نتایج نشان داد خستگی عاطفی رابطه بین پرخاشگری مشتری و رضایت شغلی را میانجیگری می نماید .

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۱