مهارت آموزی

مهارت آموزی

مهارت آموزی دوره 10 تابستان 1401 شماره 4 (پیاپی 40) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

ارائه الگوی توسعه رفتار کارآفرینانه در سازمان های دولتی: یک پژوهش راهبردی (مورد مطالعه: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی)(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 67 تعداد دانلود : 518
بحران های اقتصادی اخیر بیش از پیش، نقش کارآفرینی در سازمان ها را به عنوان پیشرانی جهت توسعه و مانایی سازمان ها اثبات نموده است، لذا توسعه رفتار کارآفرینانه در سازمان ها به ویژه سازمان های دولتی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در پژوهش حاضر که با روش کیفی و تحلیل محتوا انجام شده است، الگوی توسعه رفتار کارآفرینانه در سازمان های دولتی ارائه گردیده است. جامعه آماری این پژوهش که با استفاده از روش هدفمند و گلوله برفی انتخاب شده اند، خبرگان و مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می باشند. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختار یافته بوده که تا رسیدن به حد اشباع نظری ادامه یافته است و این مهم در مصاحبه پانزدهم حاصل شده است. تحلیل داده ها بواسطه سه مرحله کد گذاری (باز، محوری و گزینشی) با نرم افزار MAXQDA2020 انجام شده است. بر اساس نتایج تحقیق؛ «مکانیزم های نهادی و قانونی، مکانیزم های سازمانی، مکانیزم های محیطی، مکانیزم های گروهی و تیم کاری، مکانیزم های فردی و شخصیتی» بر توسعه رفتار کارآفرینانه در سازمان های دولتی تأثیرگذار بوده اند. به علاوه در این پژوهش «موانع و چالش های پیش رو، پیشایندهای توسعه رفتار کارآفرینانه در سازمان های دولتی، سازو کارهای توسعه رفتار کارآفرینانه، پیشران های توسعه رفتار کارآفرینانه (عوامل تسهیل کننده) در سازمان های دولتی» شناسایی و در نهایت پیامدهای توسعه رفتار کارآفرینانه در سازمان های دولتی مشتمل بر «محصول/خدمت جدید، بهبود عملکرد سازمان، پاسخگویی و مسئولیت اجتماعی سازمان، ارزش اجتماعی و ارزش اقتصادی» مشخص گردیدند. بر اساس نتایج تحقیق، پیشنهادات راهبردی نیز ارائه شد.
۲.

تجربه زیسته خبرگان آموزش های غیر رسمی از ناهمخوانی آموزش های سازمان آموزش فنی و حرفه ای با ماهیت آموزش های مهارتی(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 618 تعداد دانلود : 725
این پژوهش با هدف بررسی تجربه زیسته فعالان بخش آموزش غیر رسمی از عدم انطباق آموزش های فنی و حرفه ای کشور با ماهیت آموزش های غیر رسمی است به انجام رسیده است. روش استفاده شده در این پژوهش، کیفی و به شیوه پدیدارشناسانه است و با بهره گیری از نمونه گیری هدفمند تعداد 12 نفر از فعالان آموزش غیر رسمی در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور انتخاب و مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. برای اطمینان از روایی یا اعتبار اطلاعات به دست آمده، از اعتبار پاسخگو بهره گرفته شد و برای اطمینان از اعتمادپذیری اطلاعات، از یک پژوهشگر دوم در نقش داور و ناظر استفاده شد تا بر مراحل دقیق مطالعه، اهداف و سوال های پژوهش تمرکز یابد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش ون مانن (1990) استفاده شده است. با تجزیه و تحلیل مصاحبه ها، تعداد 131 مفاهیم اولیه توصیفی، 14 مقوله اساسی تفسیری و 2 مقوله تبیینی به دست آمد تجربه زیسته خبرگان آموزش های غیر رسمی در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور نشان داد که رویه و ساختار آموزشی سازمان فنی و حرفه ای کشور تا حد زیادی با ماهیت آموزش غیر رسمی منطبق نیست و آموزش های سازمان مذکور کارایی اندکی از نظر تجهیز نیروی انسانی ماهر و متخصص برای بازار کار غیر قابل پیش بینی را دارند.
۳.

توسعه آموزش های فنی و حرفه ای متناسب با نیاز بازار کار (مدل دیکوم در حرفه سفال گری)(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 747 تعداد دانلود : 33
توسعه کمی و کیفی آموزش های مهارت، طراحی و تدوین مدل ها و روش های انعطاف پذیر در آموزش های مهارت تقاضا محور از ملزومات توسعه کشور و بخش سفال است وحرفه آموزی به افراد علاقه مند به سفال گری در ارتباط با نیازمندی های بازار کار و همچنین ارتقاء سطح مهارت های موجود برای پاسخگویی به نیازهای مشاغل سفال بخصوص برای استان همان که قطب تولید سفال به شمار می رود، ضرورتی اجتناب ناپذیر است. لذا در همین راستا پژوهش حاضر به بررسی نیازهای آموزشی بر اساس فرآیند تحلیل شغل در حرفه سفال پرداخته است. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از نظر رویکرد کیفی و از لحاظ روش شناختی پژوهش مشارکتی از نوع کیفی و نه کمی محسوب می گردد. جامعه آماری در این تحقیق شامل شاغلین و خبرگان حرفه سفال بودند که در طی جلسات و گارگاه های مربوطه متعدد از نظرات آنها استفاده و بهره برداری گردید. در بخش نمونه گیری از جامعه خبرگان صنعت سفال به دلیل استفاده از روش دیکوم ابتدا پنج نفر از خبرگان حوزه نامبرده براساس ویژگی های تخصص، تجربه و علاقه مندی برای شرکت در کارگاه به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب و در کارگاه شرکت نمودند. نتایج پژوهش منجر به شناسایی مسیر توسعه حرفه ای صنعت سفال گردید و سه حرفه اصلی شناسایی گردید که مشتمل بر 29 حرفه فرعی بود. همچنین یافته های پژوهش، مستقیما برای برنامه های استاندارد سازی آموزش برای حرفه سفال کاربرد دارد.
۴.

چالش های آموزش استاندارد های رشته مهارتی شاخه کاردانش در قالب طرح برونسپاری از نقطه نظر مدیران هنرستانهای کاردانش و کارشناسان آموزش مطالعه موردی استان چهارمحال و بختیاری(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 350 تعداد دانلود : 91
هدف از این پژوهش بررسی چالش های آموزش استانداردهای رشته مهارتی شاخه کاردانش به شیوه برونسپاری در هنرستانهای استان چهارمحال و بختیاری از نقطه نظر مدیران و کارشناسان فنی،حرفه ای و کاردانش ادارات مناطق 17 گانه آموزش و پرورش استان می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها، جزء پژوهش های توصیفی ، پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه مدیران هنرستانهای کاردانش و کارشناسان آموزش فنی،حرفه ای و کاردانش ادارات آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری است و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی 54 نفر از آنان انتخاب و مورد سوال قرار گرفته است. برای گرد آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته شامل 40 سوال بسته پاسخ استفاده شده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شده استپس از جمع آوری به منظور تحلیل و تفسیر سوال های پژوهش از آمار توصیفی و آمار استباطی استفاده شده است. نتایج نشان داد که از نقطه نظر کارشناسان و مدیران هنرستان های کاردانش مناطق 17 گانه استان، کیفیت خدمات و آموزش استاندارد های مهارتی در سطح مطلوبی است. همچنین مدیران و کارشناسان آموزش، دیدگاه مثبتی در مورد برونسپاری استانداردهای مهارتی دارند و بین دیدگاه افراد نمونه نسبت به برونسپاری، بر حسب متغیرهای دموگرافیک تفاوت معنی داری وجود نداردمهمترین نقاط قوت طرح برونسپاری به ترتیب توسعه منابع و امکانات، بهبود عملکرد،کاهش هزینه ها و تمرکز بر اهداف و فرآیند های اصلی و مهمترین نقاط ضعف برونسپاری،نداشتن اطلاعات کافی در خصوص موسسات ارائه دهندهاز دست رفتن مزایای رقابتی
۵.

آینده پژوهی بازار کسب و کار بیمه ای در شرایط ورود خودرو های هوشمند در ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 977 تعداد دانلود : 735
در دنیای معاصرصنعت همواره در حال پیشرفت خودرو تاثیرات و تغییرات زیادی در کسب و کار های مرتبط با خودرو ایجاد کرده و این تغییرات و جریان های درآمدی حاصل از آن همواره در حال توسعه و تبدیل شدن به الگوهای کسب و کار جدیدی در جامعه هستند. این تغییرات، تاثیرات گسترده ای بر خدمات مرتبط با خودرو از جمله صنعت بیمه برجای خواهد گذاشت. از این رو پیش بینی وضعیت بازار کسب و کار بیمه ای بعد از ظهور خودروهای هوشمند در ایران اهمیت ویژه ای پیدا می کند. این پژوهش با نگاهی به آینده در جهت شناسایی ابعاد، مولفه ها و شاخص های اثر گذار بر صنعت بیمه بعد از ظهور خودروهای هوشمند بوده تا با روشنگری نسبت به محیط آینده صنعت بیمه، در صدد رویارویی بهتر با نیازهای جدید مشریان و محیط های رقابتی برآیند، از این رو با استفاده از روش دلفی نظرات ۱2 نفر از خبرگان صنعت بیمه (کارشناسان بیمه در خراسان رضوی) اخذ شد و نتایج نشان داد که بیشترین تغییرات صنعت بیمه، بعدازظهور خودروهای هوشمند از نگاه صاحب نظران عبارتست از: 1- ایجاد تغییرات در اکوسیستم جابجایی 2- در اکوسیستم کسب و کار 3- در سرنوشت شغل بیمه گری 4- کنترل و حفظ شغل بیمه گری 5- شرایط بیمه شخص ثالث 6- نوع یا کلوز های بیمه ای و 7- خدمات خودرویی.
۶.

واکاوی ابعاد و مولفه های کیفیت داده در نظام آموزش مهارت با تاکید بر سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:
تعداد بازدید : 139 تعداد دانلود : 955
با توجه به اهمیت آمار در سیاست گذاری و برنامه ریزی ها، همواره موضوع کیفیت آمارهای ارائه شده، دغدغه ی اصلی استفاده کنندگان و تولیدکنندگان آمار بوده است. بنابراین لازم است درجه ی اعتماد، دقت، صحت و سایر ویژگی های داده ها و به عبارتی «کیفیت» این داده ها تضمین شود. بی شک سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به عنوان یکی از ارکان مهم آموزش های مهارتی، نیازمند یک نظام داده های عملکردی با کیفیت و استاندارد است. شناخت این نظام راهگشای بازطراحی این نظام بر پایه ابعاد کیفیت و حکمرانی داده است. در این راستا در این تحقیق به بررسی و استخراج این ابعاد و مولفه ها پرداخته شده است. در این مطالعه از روش تحقیق آمیخته به منظور واکاوی و تبیین ابعاد و مولفه های کیفیت داده در سازمان آموزش فنی و حرفه ای بهره برده شده است. یافته های تحقیق نشان داد که به جزء در بُعد قابلیت بازنمایی داده ها، در سایر ابعاد کیفیت داده (کیفیت ذاتی داده ها، کیفیت زمینه ای، قابلیت دسترسی و قابلیت نمایش) در سطح اطمینان 95 درصد، بین وضعیت مطلوب و وضعیت موجود کیفیت داده در سازمان مذکور، تفاوت معنی داری وجود دارد (مقدار آماره t بیشتر از 96/1 و میزان معنی داری کمتر از 01/0 است). در نتیجه می توان گفت که وضعیت موجود نظام کیفیت داده سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در حد مطلوب نبوده و لازم است مبتنی بر چارچوب های بین المللی مدیریت و تضمین کیفیت داده، نسبت به ارتقاء سطح کیفی نظام داده های عملکردی خود اهتمام ورزد.
۷.

شناسایی مولفه های اخلاق گرایانه موثر بر توسعه مهارت آموزی و قصد کارآفرینانه در مراکز آموزش فنی و حرفه (مطالعه موردی: اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان خوزستان)(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 637 تعداد دانلود : 858
مهارت آموزی و کارآفرینی در زمینه آموزش علاوه بر تشویق کارآموزان به راه اندازی کسب وکار، افراد را خلاق ، فرصت گرا، فعال و نوآور می سازد. آموزش کارآفرینی به دنبال آموزش توانایی ها و تمایل برای ایجاد ارزش برای دیگران است. سازمان های متولی مهارت آموزی برای توسعه رسالت آموزشی خود از شیوه های نوین در آموزش استفاده می کنند. سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به دلیل آموزش مهارت های کاربردی مورد استقبال کارآموزان قرار گرفته است. در این پژوهش سعی شد تا مولفه های اخلاقی موثر بر توسعه مهارت آموزی و قصد کارآفرینانه در مراکز آموزش فنی و حرفه ای مورد بررسی قرار گیرد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و به روش کیفی و کمی انجام شده است. در بخش کیفی نمونه آماری شامل اساتید عضو هیات علمی دانشگاه شامل 20 نفر به شیوه هدفمند و تکنیک گلوله برفی انتخاب شده اند. و در بخش کمی جامعه آماری شامل 384 نفر به صورت کاملا تصادفی انتخاب شده اند. ابزار گرد آوری داده ها شامل پرسشنامه محقق ساخته است و برای تحلیل داده ها از معادلات ساختاری در محیط نرم افزار spss و لیزرل استفاده شد. یافته ها نشان داد که ابعاد انگیزش، دانش افزایی، نوآوری، حکمرانی و قانون مداری، حفظ حریم شخصی و کرامت انسانی با توسعه مهارت آموزی و قصد کارآفرینانه در مراکز آموزش فنی و حرفه ای در سطح 05/0 مثبت و معنا دار است.
۸.

تحلیل نقش آموزش کارآفرینی بر ذهنیت کارآفرینانه با تأکید بر میانجی نگرش کارآفرینی و خود اثربخشی کارآفرینی (مطالعه موردی: آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه)(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 273 تعداد دانلود : 92
هدف از این پژوهش، تحلیل نقش آموزش کارآفرینی بر ذهنیت کارآفرینانه با تأکید بر میانجی نگرش کارآفرینی و خود اثربخشی کارآفرینی می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را تعداد 1267 نفر از کارآموزان اداره آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه را شامل می شود. که با استفاده از فرمول کوکران 295 نفر به عنوان نمونه برای نیمه اول سال 1401 انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه بود که از روایی و پایایی خوبی نیز برخوردار بودند. نتایج فرضیات حاکی از آن بود که آموزش کارآفرینی بر خود اثربخشی کارآفرینی تأثیر متوسط، مستقیم و معنی دار و بر نگرش کارآفرینی و ذهنیت کارآفرینانه تأثیر متوسط و ضعیف، مستقیم و غیرمستقیم، و معنی دار دارد، خود اثربخشی کارآفرینی بر نگرش کارآفرینی تأثیر قوی، مستقیم و معنی دار و بر ذهنیت کارآفرینانه تأثیر متوسط، مستقیم و غیرمستقیم و معنی دار و همچنین نگرش کارآفرینی بر ذهنیت کارآفرینانه تأثیر متوسط، مستقیم و معنی دار در نهایت خود اثربخشی کارآفرینی و تگرش کارآفرینی می توانند نقش میانجی گری را ایفا کنند. با وجود مدل طراحی می توان انتظار داشت که آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه بتواند به منظور افزایش ذهنیت کارآفرینانه کاراموزانش به افزایش سطح آموزش کارآفرینی بپردازد و اگر بخواهد تأثیرگزاری بیشتری بر ذهنیت کارآفرینانه داشته باشد بایستی بتواند به متغیرهای نگرش کارآفرینی و خود اثربخشی کارآفرینی که نقش متغیرهای میانجی گر را دارند، توجه زیادی شود.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵