مهارت آموزی

مهارت آموزی

مهارت آموزی دوره 10 زمستان 1400 شماره 2 (پیاپی 38) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

بررسی مهارت های کارآفرینی مورد نیاز مهارت آموخته های آموزش فنی و حرفه ای برای فعالیت در کارگاه در اقتصاد تحت رکود (مطالعه موردی: مرکز آموزش فنی و حرفه ای خواهران استان خراسان جنوبی، مرکز قاین)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: فعالیت در کارگاه مهارت کارآفرینی آموزش فنی وحرفه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 409 تعداد دانلود : 930
هدف کلی بررسی مهارت های کارآفرینی مورد نیاز مهارت آموخته های آموزش فنی و حرفه ای برای فعالیت در کارگاه در مرکز آموزش فنی وحرفه ای قاین طی سال های 1385-1401 می باشد. نوع تحقیق توصیفی و کاربردی است و ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه بود که پس از طراحی روایی صوری آن (بر اساس دیدگاه صاحب نظران) و پایایی آن (با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 71%) سنجیده شد. جامعه آماری تحقیق 67 کارآفرین که در دوره های آموزشی مرکز فنی حرفه ای قاین شرکت داشتند را شامل و نمونه آماری به روش نمونه گیری در دسترس تعیین گردید. پرسش نامه ساختاریافته شامل 21 گویه جهت مهارت های کارآفرینی تهیه، تکمیل و مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج می توان گفت که مهارت های کارآفرینی مورد نیاز مهارت آموخته های آموزش فنی و حرفه ای برای فعالیت در کارگاه در اقتصاد تحت رکود در مرکز قاین در سطح مطلوبی است.
۲.

طراحی الگوی ارزشیابی برنامه درسی کارآفرینی در دانشگاه ها و ارزیابی آن از دیدگاه متخصصان برنامه درسی(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: طراحی ارزشیابی برنامه درسی کارآفرینی رشته آموزش ابتدایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 512 تعداد دانلود : 30
ضرورت توجه به ارائه با کیفیت و کاربردی درس کارآفرینی برای دانشجویان رشته آموزش ابتدایی جهت انتقال و توسعه کارآفرینی در نسل بعدی بسیار حائز اهمیت است. هدف تحقیق حاضر طراحی الگوی ارزشیابی درس کارآفرینی در رشته آموزش ابتدایی و ارزیابی آن از دیدگاه متخصصان برنامه ریزی درسی و متخصصان کارآفرینی می باشد. طرح پژوهش حاضر از نوع آمیخته و کاربردی است که برای اجرای آن از روش زمینه ای استفاده شده است. جامعه آماری این مطالعه را اساتید و متخصصان برنامه ریزی درسی و کارآفرینی شاغل در دانشگاه های دولتی شهر تهران تشکیل می دهد که از میان آنها 182 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده اند. برای اجرای این پژوهش و تحلیل داده ها از روش های تحلیل متون، آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون خی دو) استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که تمامی معیارهای در نظر گرفته شده برای مؤلفه های دانش، نگرش و مهارت های الگوی ارزیابی برنامه درسی کارآفرینی بسیار مهم بوده و کارشناسان برنامه درسی و کارآفرینی بر اهمیت آن اتفاق نظر دارند.
۳.

شناسایی عوامل موثر بر توسعه پایدار اجتماعی مبتنی بر برنامه ریزی کارآفرینانه با رویکرد تحلیل کیفی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: توسعه پایدار اجتماعی برنامه ریزی کارآفرینانه الگوی تحلیل محتوا الگوی فراترکیب

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 511 تعداد دانلود : 849
هدف از تحقیق حاضر شناسایی عوامل موثر بر توسعه پایدار اجتماعی مبتنی بر برنامه ریزی کارآفرینانه با رویکرد تحلیل کیفی می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف بنیادی و رویکرد کاربردی دارد و روش تحقیق کیفی است. جامعه آماری شامل کارشناسان و اساتید دانشگاه در حوزه کارآفرینی و مدیریت در استان گلستان می باشند و روش نمونه گیری از نوع زنجیره ای می باشد که تعداد آن 11 نفر می باشند. روش و ابزار گردآوری اطلاعات بصورت مصاحبه نیمه ساختار می باشد. برای شناسایی شاخص های توسعه پایدار اجتماعی از الگوی تحلیل محتوا (کیفی) و برای برنامه ریزی کارآفرینی از الگوی فراترکیب استفاده شد، در گام بعدی برای رتبه بندی شاخص های توسعه پایدار اجتماعی و برنامه ریزی کارآفرینی از تکنیک دلفی استفاده شد ودر نهایت سطح بندی متغییرهای تاثیرگذار بر توسعه پایدار اجتماعی با رویکردساختاری-تفسیر(ISM)بدست آمد. نتایج تحقیق نشان می دهد که با استفاده از تحلیل محتوا در مجموع 5 مقوله اصلی و 21 مقوله فرعی برای توسعه پایدار اجتماعی در این تحقیق استخراج و برچسب گذاری شدند و با استفاده از روش فراترکیب، مقوله های اصلی و فرعی پژوهش که شامل 5 مقوله اصلی و 23 مقوله فرعی می باشد. برای طراحی الگوی توسعه پایدار اجتماعی مبتنی برنامه ریزی کارآفرینانه از روش مدلسازی ساختاری-تفسیری استفاده شده است. سازه های مورد بررسی جهت ارائه مدل اولیه توسعه پایدار اجتماعی؛اعتماداجتماعی،مشارکت وهمبستگی اجتماعی،پایداری زیست محیطی،پایداری اقتصادی،مسئولیت پذیری اجتماعی می باشند و سازه های مورد بررسی جهت ارائه مدل اولیه برنامه ریزی کارآفرینانه؛استراتژیک کارآفرینانه،فرصت ها و قابلیت های کارآفرینانه،فرهنگ کارآفرینانه،مدیریت کارآفرینانه و پشتیبانی حاکمیت می باشند.
۴.

اعتبار سنجی مدل تجزیه و تحلیل خط مشی های آموزشی و پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی گرگان (با تکیه بر دوره های آموزشی و پژوهشی سازمان فنی حرفه ای)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تجزیه و تحلیل خط مشی تجزیه و تحلیل خط مشی های آموزشی خط مشی های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 83 تعداد دانلود : 619
هدف از انجام پژوهش حاضر، اعتبارسنجی مدل تجزیه و تحلیل خط مشی های آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشگی گرگان می باشد. پژوهش از حیث ماهیت استقرایی و از حیث روش، کیفی می باشد. جامعه آماری پژوهش خبرگان و خط مشی گذاران دانشگاه علوم پزشکی و اساتید دانشگاهی می باشند که به روش نمونه گیری هدفمند با استفاده از تکنیک گلوله برفی، تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت بدین ترتیب تعداد 20 نفر مورد پرسش قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ساختارنایافته ای می باشد. رویکرد مورد استفاده در پژوهش حاضر رویکردی آمیخته کیفی-کمی می باشد. در بخش کیفی از تکنیک داده بنیاد استفاده شده است، که پس از انجام مراحل سه گانه کد گذاری باز، محوری و گزینشی مدل اولیه ارائه گردید و در ادامه با استفاده از تکنیک دلفی و کسب نظر از خبرگان، مدل نهایی پژوهش ارائه داده شد و در بخش کیفی از مدلسازی معادلات ساختاری با روکیرد حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس3 به سنجش تاثیر هر یک از متغیرها و گویه در قالب مدل طراحی شده پرداخته شد. در این بخش نیز پرسشنامه نیمه ساختار یافته ای با طیف لیکرت ابزار جمع آوری داده ها قرار گرفت. در نهایت مدل بدست آمده در 6 بعد عوامل علی، مقوله محوری، راهبرد، عوامل بسترساز، عوامل مداخله گر و پیامدها بدست آمد.
۵.

فراتحلیل مطالعات انجام شده در حوزه آسیب شناسی آموزش های فنی و حرفه ای در کشور(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: فراتحلیل آسیب شناسی آموزش فنی و حرفه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 448 تعداد دانلود : 104
یکی از مهم ترین بخش های نظام آموزشی هر کشور، نظام آموزش فنی و حرفه ای است و توجه به آن از جمله خط مشی های اساسی کشورها برای تربیت نیروی انسانی کارآمد به شمار می آید. آسیب شناسی سازمانی، اغلب به عنوان حساس ترین جزء استقرار یک طرح بهبود سازمان تلقی می شود. یکی از مهم ترین کارهایی که سازمان های موفق برای ارتقای اثربخشی خود انجام می دهند، آسیب شناسی صحیح و به موقع است که این امکان را به مدیران می دهد که همواره از مشکلات و مسائل جاری سازمان خود مطلع باشند و از بحرانی شدن آن جلوگیری نمایند. پژوهش حاضر، با هدف فراتحلیل مطالعات انجام شده در حوزه آسیب شناسی آموزش های فنی و حرفه ای کشور، به بررسی نقاط ضعف و نقاط قوت این آموزش پرداخته و نتیجه پژوهش های پیشین را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد. جامعه آماری شامل کلیه پژوهش های انجام شده در حوزه آسیب شناسی آموزش های فنی و حرفه ای کشور، و نمونه مورد مطالعه ۸ پژوهش انجام شده در حوزه فوق است. به منظور گردآوری داده ها از روش کتابخانه ای، استفاده شد. نتایج نشان داد که: شرح لازم برای توسعه کیفی و کمی آموزش های فنی و حرفه ای در کشور، ایجاد زیرساخت های لازم برای آموزش فنی و حرفه ایاست. از آسیب های جدی، طولانی بودن برخی از آموزش های مورد نیاز بازار کار و همین طور کمبود آموزش های متناسب با بازار کار است. نقاط ضعف سیاست گذاری و برنامه ریزی نیز، می تواند تهدیدی برای سازمان باشد.
۶.

شناسایی چارچوب عناصر برنامه درسی آموزش کارآفرینی برای مدارس دوره متوسطه و آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای با استفاده از روش فراترکیب(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: فراترکیب برنامه درسی کارآفرینی آموزش کارآفرینی مدارس دوره متوسطه و آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 941 تعداد دانلود : 845
امروزه آموزش کارآفرینی به یکی از مهمترین و گسترده ترین سیاست های نظام آموزشی در تمام کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تبدیل شده و برای تحقق اهداف و سیاست های مورد نظر، مراکز و موسسات آموزشی زیادی راه اندازی شده است. هدف اصلی این مطالعه بررسی عناصرچهارگانه برنامه درسی آموزش کارآفرینی (اهداف، محتوا، راهبردهای تدریس و روش های ارزشیابی) برای مدارس و آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای بوده است. رویکرد این مطالعه کیفی و از نوع مقالات مروری و حوزه بررسی منابع ثبت شده در پایگاه های اطلاع رسانی و ابزار جمع آوری اطلاعات فیش برداری از کلیه منابع مکتوب و دیجیتال (از 2000 تا 2020) بوده است. محقق با استفاده از روش فراترکیب، تلاش نموده است تا یافته های پژوهش های کمی و کیفی مرتبط داخلی و خارجی در هر یک از عناصر کنار هم گرد آورده و با انسجام بخشی به مطالب و ارائه یک چهارچوب منسجم، زمینه بهره گیری بهینه از آن را فراهم نماید. در این راستا، 273 سند در حوزه آموزش کارآفرینی ارزیابی و در پایان 67 سند انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از بررسی ها نشان داد که اکثر مطالعات در چهار عنصر برنامه درسی بصورت پراکنده و غالبا" در سطح دانشگاه ها انجام شده و تعداد اندکی در حوزه مدارس و آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای صورت گرفته است. همچنین نتایج این بررسی نشان داد که بیشترین توجه به اهداف و محتوا و کمترین تاکید بر روش های ارزشیابی شده است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵