مدیریت دانش در ورزش

مدیریت دانش در ورزش

مدیریت دانش در ورزش دوره 2 تابستان 1401 شماره 2 (پیاپی 3) (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

مقالات

۱.

ارتباط اثربخشی مربیان با خلاقیت فردی ورزشکاران زورخانه ای و نقش میانجی تعهد ورزشی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: اثربخشی مربیان تعهد ورزشی خلاقیت فردی ورزش های زورخانه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 830 تعداد دانلود : 530
هدف تحقیق، ارتباط اثربخشی مربیان با خلاقیت فردی ورزشکاران زورخانه ای و نقش میانجی تعهد ورزشی بود. روش تحقیق توصیفی -همبستگی که با استفاده از معادلات ساختاری انجام گردید. ورزشکاران زورخانه ای به تعداد 396 نفر که در مسابقات سال1398شرکت نمودند پرسشنامه های مقیاس رهبری، اثربخشی مربیان، مقیاس تعهدورزشی و خلاقیت فردی را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی_استنباطی نظیر آزمون کشیدگی و چولگی، تحلیل عاملی تأییدی (روایی سازه) و تحلیل مسیر (مدل سازی معادلات ساختاری) با استفاده از نرم افزارهای Spss و Lisrel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد، اثربخشی مربیان بر تعهدورزشی تأثیرگذار و بالعکس بر خلاقیت تأثیری نداشت. همچنین تعهد ورزشی بر خلاقیت ورزشی ورزشکاران اثرگذار و ارتباط بین اثربخشی مربیان با خلاقیت را نیز میانجی می کند.  بر اساس نتایج تحقیق پیشنهاد می شود مربیان ورزش های زورخانه ای با اتحاذ شیوه تصمیم گیری مناسب به ارتقای اثربخشی، خلاقیت و تعهد ورزشی ورزشکاران بپردازند تا از این طریق و باتوجه به اینکه در ورزش های زورخانه ای فضایل اخلاقی جایگاه والایی دارند، بتوانند موفقیت های بیشتری را کسب نمایند.
۲.

ارائه الگوی عوامل مؤثر بر مدیریت شیوع چاقی در بین دانش آموزان(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: طرح کنترل وزن و چاقی (کوچ) مدل داوسون و بریچ سبک زندگی عوامل اجتماعی - مدرسه ای ویژگی های دانش آموز

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 856 تعداد دانلود : 809
هدف از این مطالعه طراحی مدلی از عوامل مؤثر بر مدیریت شیوع چاقی در بین دانش آموزان بود. روش پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی و ازنظر هدف، کاربردی بود که به روش میدانی انجام گرفت. جامعه آماری شامل معلمان تربیت بدنی استان گیلان (853) نفر بود که نمونه آماری به تعداد قابل کفایت برای مدل سازی (100 نفر) به شیوه تصادفی انتخاب شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته ای بر اساس مدل و بریچ با طیف 5 ارزشی لیکرت بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط 15 نفر از اساتید و صاحب نظران تربیت بدنی بررسی و تائید گردید. پایایی ابزار بر اساس مقدار ضریب آلفای کرونباخ (84/0=α) و اعتبار سازه (اکتشافی و تائیدی) بررسی و تأیید شدند. از روش مدل سازی معادلات ساختاری نرم افزار PLS3 برای تحلیل یافته ها استفاده شد. نتایج آزمون فریدمن نشان داد، به ترتیب عوامل اجتماعی-مدرسه (82/2)، سبک زندگی والدین (91/1) و ویژگی های دانش آموز (26/1) دارای بیشترین اولویت بودند. عوامل اجتماعی-مدرسه، ویژگی های دانش آموز و سبک زندگی والدین به ترتیب 43/0، 26/0 و 23/0 از تغییرات کنترل وزن و چاقی را تبیین می کنند؛ بنابراین وزارت آموزش وپرورش می تواند از طریق تغییر و دست کاری در عوامل اجتماعی-مدرسه، ویژگی های دانش آموز و تأثیرگذاری بر سبک زندگی والدین در جهت کنترل وزن و چاقی دانش آموزان، برنامه ریزی و تمهیداتی داشته باشد و در جهت توانمند ساختن نیروی انسانی با ایجاد گروه های اجتماعی جهت تعامل بهینه با والدین متناسب با ویژگی های منحصربه فرد دانش آموزان در اقلیم های گوناگون اهتمام بیشتری بورزد تا مدیریت موفق تری در شیوع چاقی در بین دانش آموزان داشته باشد.
۳.

شناسایی عوامل موثر بر ارزیابی عملکرد فدراسیون بولینگ، بیلیارد و بولس(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: ارزیابی عملکرد ورزش قهرمانی اولویت بندی فدراسیون ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 225 تعداد دانلود : 130
هدف از مطالعه حاضر، شناسایی عوامل موثر بر ارزبابی عملکرد فدراسیون بولینگ، بیلیارد و بولس جمهوری اسلامی ایران بود. این پژوهش از نوع آمیخته بوده و به صورت میدانی انجام شده است. مشارکت کنندگان در پژوهش شامل خبرگان و صاحب نظران رشته مرتبط با این فدراسیون نشکیل می دادند و به روش نمونه گیری قضاوتی، تعداد 11 نفر از بین بخش های مدیریت، کمیته داوران و کارشناسان برای مصاحبه نیمه ساختاریافته انتخاب شدند. داده های به وسیله آزمون تحلیل عامل تاییدی و نرم افزار اس.پی.اس.اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد 5 بخش و 10 زیر مجموعه شناسایی شد، همچنین شرایط موجود در عوامل مرتبط با بخش ورزش قهرمانی بسیار مناسب است و طبق معیارها، اعزام به مسابقات بین المللی در رتبه اول و دسترسی به نتایج بین المللی در آخرین رتبه می باشد. از سوی دیگر، بررسی شرایط در بخش بقای مالی، نشان دهنده وضعیت ضعیف آن بود. همچنین نتایج نشان داد بین اکثر بخش های ارزیابی عملکرد در این فدراسیون همبستگی مثبتی وجود دارد. با توجه به یافته ها عدم رضایت مشتریان و کارکنان از موانع ارزبایی عملکرد دقیق ارزیابی عملکرد بود. بنابراین به مدیران این فدارسیون پیشنهاد می شود برای برطرف کردن این مشکل، سیستم اعتراض را فعال کرده و با ایجاد ساختار راهنما و سیستم ارزیابی رضایتمندی مراجعان این امر را تسهیل نمایند.
۴.

اثربخشی رفتار های حمایتی و غیر حمایتی مربیان بر خود کارآمدی و رفاه ذهنی ورزشکاران رشته ووشو(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: رفاه ذهنی عواطف مثبت عواطف منفی عملکرد ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 923 تعداد دانلود : 393
هدف از مطالعه حاضر بررسی میزان اثربخشی رفتارهای حمایتی و غیر حمایتی مربیان بر خودکارآمدی و رفاه ذهنی ورزشکاران رشته ووشو بود. لذا روش تحقیق از نوع توصیفی – همبستگی بود که داده های آن به شیوه میدانی و با استفاده از پرسشنامه جمع آوری گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی ورزشکاران رشته ووشو بر اساس آمار ارائه شده توسط هیئت ووشو استان کردستان در سال 99 که در لیگ استان شرکت کردند و تعداد آن ها 110 نفر است. نمونه آماری این تحقیق بر اساس جدول مورگان و کرجسی برابر با تعداد 86 نفر می باشد که به شیوه تصادفی ساده انتخاب گردیده اند. برای جمع آوری داده ها از سه پرسشنامه استفاده شد. روایی پرسشنامه ها مورد تأیید اساتید بوده و پایایی پرسشنامه ها و خرده مقیاس های آن ها در آزمون ضریب آلفای کرونباخ در سطح مطلوب بوده است. شاخص های آماری نظیر فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار در تحلیل توصیفی داده ها استفاده شد. جهت آزمون فرضیه های تحقیق در بخش آمار استنباطی از آزمون های کلموگروف اسمیرنف و آزمون تحلیل واریانس ANOVA با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 22 انجام شده است. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که: 2/47 درصد نمونه آماری دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم، 8/34 درصد در دامنه سنی 26 تا 30 سال سن قرار داشتند. نتایج آمار استنباطی نشان داد که رفتارحمایتی مربیان (05/0P≤، 96/2=F) و رفتار غیرحمایتی مربیان (05/0P≤، 59/4=F) بر خودکارآمدی ورزشکاران تأثیر دارند. همچنین رفتار حمایتی مربیان (05/0P≤، 58/3=F) و رفتار غیرحمایتی مربیان (05/0P≤، 34/10=F) بر رفاه ذهنی ورزشکاران تأثیر دارند.
۵.

مطالعه توانمندسازی و تمایل به ترک خدمت از طریق هوش سازمانی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: توانمندسازی هوش سازمانی تمایل به ترک خدمت کارکنان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 896 تعداد دانلود : 982
هدف از انجام این پژوهش، مطالعه توانمندسازی و تمایل به ترک خدمت از طریق هوش سازمانی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس بود. این تحقیق بر حسب هدف، کاربردی و همچنین از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع همبستگی و از لحاظ زمانی، مقطعی بود. جامعه آماری در این پژوهش، کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس بود و و از این تعداد 260 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه های استاندارد پرسشنامه توانمندسازی اسپریتزر (1995)، هوش سازمانی کارل آلبرخت (2003) و تمایل به ترک خدمت کیم و همکاران (2007) استفاده شد. به منظور آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد توانمندسازی و هوش سازمانی با تمایل به ترک خدمت آزمودنی ها رابطه معناداری داشته است. همچنین، بین متغیر توانمندسازی و هوش سازمانی رابطه معناداری وجود داشت و در نهایت؛ نتایج الگوسازی معادلات ساختاری نشان داد که هوش سازمانی در رابطه توانمندسازی و تمایل به ترک خدمت آزمودنی ها، نقش واسطه ای داشته است.
۶.

پولشویی در ورزش گواهی بر وجود فساد پنهان ؛ ضرورت ارائه راهکارهایی جهت پیشگیری از آن(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: فساد مالی پول‎شویی سازمان های ورزشی جرم شفافیت مالی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 624 تعداد دانلود : 504
از مهم ترین مصادیق فساد؛ پدیده مجرمانه پولشویی است. ورزش به دلیل تمایل افراد به ایفای نقش ، محبوبیت ، اقبال عمومی و سرمایه گذاری در آن؛ بستری مناسب برای گسترش این فساد پنهان(پولشویی) است. بنابراین یکی از چالش های اساسی فراروی مبارزه و کنترل با پدیده پولشویی در ورزش ایران، عدم راهکارهایی مناسب جهت جلوگیری و کنترل این پدیده مجرمانه است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- همبستگی که به روش میدانی اجرا شد بود. داده ها با استفاده از 2 نسخه پرسشنامه محقق ساخته که اعتبار صوری و محتوای آن طبق نظر متخصصان و پایایی آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ تعیین شده جمع آوری شد. جامعه آماری پژوهش را کارشناسان رسمی دادگستری در حوزه ورزش و اعضای انجمن حقوق ورزش کشور تشکیل دادند . تعداد 160 نمونه به روش در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت پردازش و تجزیه و تحلیل داده ها از بسته های نرم افزاری(SPSS) و (Excel) استفاده گردید. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین کلیه مولفه های مستقل و وابسته ارتباط معنی دار وجود دارد. همچنین با استفاده از آزمون رتبه بندی فریدمن بعد (گزارش معاملات مشکوک مشتریان) با رتبه(4.85) و میانگین (19.98) و بعد (آموزش کارکنان سازمان های ورزشی) با رتبه(1.23 ) و میانگین (6.413 ) به ترتیب بیشترین و کمترین اثرگذاری(اهمیت) را در جلوگیری از جرم پولشویی داشته است. بنابراین به نظر می رسد جهت جلوگیری از جرم پولشویی در سازمان های ورزشی ترکیبی از کلیه متغیرهای مورد استفاد مناسب باشد.
۷.

عوامل موثر بر رضایت از کیفیت اماکن تفریحی-ورزشی شهری و رابطه آن با نشاط اجتماعی (مطالعه موردی: شهر تهران)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: رضایتمندی کیفیت نشاط اجتماعی اماکن تفریحی - ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 832 تعداد دانلود : 644
هدف پژوهش بررسی عوامل موثر بر رضایت از کیفیت اماکن تفریحی-ورزشی و ارتباط آن با نشاط اجتماعی بود. روش انجام تحقیق پیمایشی (توصیفی، تحلیلی) بود. از پرسشنامه محقق ساخته رضایتمندی از کیفیت اماکن تفریحی-ورزشی با پایایی (80/0=r) و پرسشنامه استاندارد نشاط و شادکامی آکسفوردبا پایایی (91/0=r) استفاده شد. همچنین برای تعیین روایی، پرسشنامه ها مورد تایید 10 نفر از متخصصین این رشته قرار گرفت. ﺟﺎﻣﻌه آﻣﺎری ﺗﺤﻘیﻖ را کﻠیه مراجعه کنندگان به مراکز تفریحی و ورزشی در مناطق 22 گانه شهر تهران تشکیل داده بودند، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان برای جامعه نامعلوم تعداد 384 نفر به عنوان نمونه تحقیق به روش نمونه گیری دردسترس  در 5 منطقه شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران انتخاب شدند . جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری  تی تک نمونه ای و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که عوامل (خدمات رفاهی، دسترسی، پرسنل، طراحی کالبدی، فضای فیزیکی و عامل نگهداری) در رضایتمندی از کیفیت اماکن تفریحی-ورزشی دخیل هستند، از طرف دیگر بین رضایتمندی از کیفیت اماکن تفریحی-ورزشی و نشاط اجتماعی رابطه (907/0r=) وجود دارد، بر اساس نتایج، 3/81 درصد از واریانس متغیر وابسته (نشاط اجتماعی) بوسیله متغیر مستقل (رضایتمندی از کیفیت اماکن تفریحی-ورزشی) پیش بینی می شود. لذا برای حفظ و توسعه رضایتمندی از کیفیت اماکن تفریحی-ورزشی و پررنگ کردن نقش این مراکز در افزایش فعالیت بدنی سلامت و نشاط افراد جامعه مسئولین امر جهت بهبود علل شناسایی شده برنامه ریزی و اقدام نمایند.
۸.

مشارکت سالمندان درفعالیت های بین نسلی فراغتی- ورزشی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: فعالیت بین نسلی فراغت سالمندان ورزش سالمندان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 916 تعداد دانلود : 688
زندگی مدرن همراه با تحول دیجیتال موجب ایجاد شکاف عمیقی بین نسل ها خصوصا گروه سنی سالمندان شده است. انزوا و کناره گیری س المندان در فعالیت های ورزشی-فراغتی پدیده ای، نگران کننده است. هدف از انجام این تح قیق، ارزیابی مشارکت سالمندان در فعالیت های فراغتی فعال و بین نسلی بود. این مطالعه از نوع مطالعات ثانویه و روش اجرای آن، مرور بهترین شواهد بود. منابع ش امل، مقالات و درگاه های اینترنتی معتبر بود. به منظور مطالعه دقیق، منابع در بازه زمانی سال 1393 تا 1401 مورد بررسی قرار گرفت. فعالیت های بین نسلی برای سالمندان فواید زیادی دارند از جمله بهبود شرایط فیزیکی، ذهنی، اجتماعی و شناختی در گروه سنی هدف. فناوری اطلاعات و شاخص های محیطی نیز جز عواملی هستند که موجب مشارکت بیشتر افراد سالمند در این فعالیت ها می گردند. پیشنهاد می گردد با بهره گیری از فعالیت های بین نسلی در فراغت فعال سالمندان، محیطی برای بهبود شرایط این گروه سنی ایجاد گردد.