مدیریت دانش در ورزش

مدیریت دانش در ورزش

مدیریت دانش در ورزش دوره 1 زمستان 1400 شماره 1 (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

مقالات

۱.

بررسی منابع طبیعی استان اردبیل با رویکرد شناسایی فرصت های مثبت توسعه ورزش های بومی محلی بر اساس فرهنگ و سنت های جامعه(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: توسعه ورزش فرهنگ محلی و بومی سنت های جامعه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 273 تعداد دانلود : 182
هدف از تحقیق حاضر بررسی منابع طبیعی استان اردبیل با رویکرد شناسایی فرصت های مثبت توسعه ورزش های بومی محلی بر اساس فرهنگ و سنت های جامعه بود، این تحقیق از نوع نیمه تجربی و مقطعی و ازنظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل اساتید و نخبگان و متخصصان دانشگاهی، دانشجویان تکمیلات تحصیلی، کارکنان اداره ورزش و جوانان استان اردبیل، هیئت های ورزشی بخصوص حیات ورزش همگانی، گردشگران ورزشی، لیدرها، کارکنان اداره گردشگری و صنایع دستی، کارکنان هتل ها و مسافرخانه ها بودند. نمونه آماری نیز از بین افراد جامعه به صورت تصادفی انتخاب شد برای گردآوری داده ها از پرسش نامه راهکارهای احیا، ترویج و ارتقا ورزش ها و بازی های سنتی و بومی و محلی هنرور و همکاران (1393) استفاده شده است، گویه های این پرسشنامه برابر با 31 گویه بود که با استفاده از روش آلفای کرونباخ میزان پایایی 93/0 به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که مدل ساختاری در حد مطلوبی برازش یافته است. میزانχ 2 مقدار پایین و مناسبی است. همچنین شاخص P-VALUE کمتر از مقدار 05/0، شاخص RMSEA برابر 071/0، شاخص GFI برابر 91/0 و شاخص AGFI نیز برابر 84/0 به دست آمد.
۲.

پیش بینی راهکارهای مناسب جهت پیاده سازی مدیریت زنجیره تأمین تجهیزات در سالن های ورزشی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: مدیریت زنجیره تأمین باشگاه های ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 154 تعداد دانلود : 473
هدف این پژوهش شناسایی راهکارهای مناسب جهت پیاده سازی مدیریت زنجیره تأمین تجهیزات در سالن های ورزشی بود. جهت دستیابی به این هدف از روش تحقیق اکتشافی نوع تحقیقات ترکیبی استفاده گردید. جامعه آماری در بخش کیفی تحقیق متخصصان مدیریت ورزشی که نمونه به حجم 15 نفر انتخاب گردید که حجم نمونه تا رسیدن به اشباع نظری بوده است و در بخش کمی تحقیق از روش نمونه گیری در دسترس نمونه ای به حجم 245 نفر از مشتریان سالن های ورزشی به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات در بخش کیفی پژوهش از روش مصاحبه استفاده گردید و در بخش کمی پژوهش نیز از پرسشنامه تدوین شده در بخش کیفی تحقیق استفاده شد که بر اساس نتایج آلفای کرونباخ میزان پایایی پرسشنامه برابر با 87/0 بود و روایی محتوایی پرسشنامه نیز توسط متخصصین مورد تائید قرار گرفت. برای تحلیل اطلاعات در بخش کیفی از تحلیل محتوا استفاده گردید و در بخش کمی از روش تحلیل عاملی تأییدی و آزمون فریدمن استفاده گردید. یافته ها در بخش کیفی پژوهش نشان داد که مدیریت زنجیره تأمین خدمات از مؤلفه های مدیریت منابع، هزینه مداری، ارزیابی عملکرد، نیازسنجی، تأمین خدمات، تعاملات، مدیریت تقاضا، ظرفیت انگاری، مدیریت اطلاعات تشکیل شده است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی با مقدار RMSEA05/0 مورد تائید قرار گرفت. نتایج آزمون فریدمن نیز نشان داد که طبق نتایج مدیریت تقاضا، نیازسنجی و مدیریت منابع به ترتیب با میانگین رتبه 75/6 و 06/6 و 01/6 بیشترین تأثیر را به عنوان راهکار مناسب دارند.
۳.

طراحی مدل ارتباطی استراتژی های مدیریت تعارض با رضایتمندی ورزشکاران تیم های ملی ناشنوایان ایران(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: سبک های مدیریت تعارض رضایتمندی ورزشکار ناشنوایان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 610 تعداد دانلود : 314
هدف کلی پژوهش حاضرطراحی مدل ارتباطی استراتژی های مدیریت تعارض با رضایتمندی ورزشکاران تیم های ملی فدراسیون ورزش های ناشنوایان ایران بود . جامعه آماری پژوهش حاضررا کلیه ورزشکاران تیم های ملی ناشنوایان ایران تشکیل داده است که تعداد آن ها 220 ورزشکارمی باشدو نمونه آماری تحقیق را ورزشکاران منتخب تیم های ملی به تعداد 150 نفر تشکیل داده اند. دراین تحقیق از پرسش نامه های مدیریت تعارض رابینز (1998) و رضایتمندی ورزشکاران ریمروچلادورای (1998) استفاده شد . برای تجزیه وتحلیل داده ها و اولویت بندی وتعیین سبک غالب مدیریت تعارض ازآزمون فریدمن وبرای تعیین ارتباط بین متغیرها و میزان تاثیرگذاری متغیرها ضمن استفاده از ضریب همبستگی پیرسون از روش مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شده است همچنین از نرم افزارهای (اس پی اس اس و اسمارت پی ال اس) جهت انجام محاسبات وطراحی مدل استفاده شد.نتایج نشان می دهد که مربیان تیم های ملی ناشنوایان بیشترازاستراتژی عدم مقابله استفاده می کنند وسبک کنترل کمترین استفاده رادارد. از میان ابعاد رضایتمندی ورزشکاران ،بعد رضایت ازعملکردفردی دارای بالاترین میانگین وبعد رضایت ازعملکرد تیمی دارای کمترین میانگین می باشد . همچنین نتایج مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد ضمن ارتباط سبک های مدیریت تعارض(2.81=t ، 0.68=f)بارضایتمندی ورزشکاران، استراتژی راه حل گرایی (2.64=t ، 0.46=f)واستراتژی عدم مقابله (2.78=t ، 0.32=f) با رضایتمندی ورزشکاران ارتباط مثبت و معناداردارند وبه ترتیب 46و32درصد بر رضایتمندی ورزشکاران تاثیرگذار هستند. براساس نتایج تحقیق زمانی که مربیان تیم های ملی ناشنوایان از استراتژی های راه حل گرایی وعدم مفابله استفاده می کننددر مدیریت تعارضات وایجاد رضایت مندی ورزشکاران موفق تر هستند.
۴.

حکمرانی در ورزش ایران: مرور مفهومی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: حکمرانی ورزشی حکمرانی خوب در ورزش مرور مفهمومی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 300 تعداد دانلود : 344
با توجه به چالش های موجود در صنعت ورزش، این صنعت نیاز یه مدیریت بهینه و مطلوب دارد. رویکرد جدیدی که می تواند به این امر کمک نماید حکمرانی است. بنابراین، هدف از مقاله حاضر بررسی وضعیت فعلی پژوهش های حوزه حکمرانی در ورزش ایران است. این مقاله مطابق با چارچوب آرکسی و اومالی ، به صورت توصیفی و کتابخانه ای و مبتنی بر تحلیل و مطالعه اسناد و منابع به جستجوی جامع همه پژوهش های منتشر شده در قالب مقالات و پایان نامه ها و رساله ها به مرور مفهومی این موضوع می پردازد. در این جستجوها 24 پژوهش(20 مقاله و 4 پایان نامه) تا شهریور 1400 شناسایی شد که موضوعات مربوط به حکمرانی ورزشی را مورد بررسی قرار داده بودند. تجزیه وتحلیل داده ها بر اساس تکرار و آنالیز تم بود. نتایج نشان داد؛ پژوهش در حوزه حکمرانی در ورزش از سال 1395 به دغدغه پژوهشگران مدیریت ورزشی تبدیل شده است که عمده این تحقیقات شامل مطالعات پیمایشی و کمی است و به بخش دولتی توجه داشته اند. همچنین یافته ها نشان داد؛ از میان سه شکل حکمرانی (سازمانی، سیستمی و سیاسی) بیشتر پژوهش ها به حکمرانی سازمانی اختصاص پیدا کردند. به نظر می رسد با توجه به چالش های پیش روی سازمان های ورزشی داخل کشور مانند بحث تحریم و تعلیق فدراسیون ها به پژوهش در دو حوزه حکمرانی سیاسی و حکمرانی نظام مند نیاز است.
۵.

شناسایی و رتبه بندی انگیزه های دنبال کردن تیم های ورزشی در اینستاگرام بر اساس نظریه لذت و استفاده (نمونه مورد مطالعه: تیم پرسپولیس تهران)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: انگیزه هواداران شبکه اجتماعی اینستاگرام تیم های ورزشی فوتبال نظریه لذت و استفاده

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 787 تعداد دانلود : 152
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و رتبه بندی انگیزه های دنبال کردن تیم های ورزشی در اینستاگرام بر اساس نظریه لذت و استفاده (نمونه مورد مطالعه: تیم پرسپولیس تهران) بود. تحقیق حاضر توصیفی- پیمایشی بوده و کلیه دانشجویان هوادار تیم فوتبال پرسپولیس در دانشگاه کردستان که صفحه رسمی باشگاه پرسپولیس را در اینستاگرام را دنبال می کردند به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند که از این تعداد 400 نفر بصورت در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه 18 سوالی انگیزه های دنبال کنندگان صفحات شبکه های اجتماعی سازمان های ورزشی بود. به منظور بررسی روایی صوری پرسشنامه از نظرات اساتید مدیریت ورزشی و برای بررسی روایی محتوایی از مدل لاوشه و همسانی درونی آنها از طریق آلفای کرونباخ تأیید شد. از نرم افزار آماری SPSS و از روش های آمار توصیفی و استنباطی (آزمون رتبه بندی فریدمن، یو من ویتنی) به منظور تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد انگیزه های اطلاعات، حمایت تیم، سرگرمی، دانش فنی، گذر زمان و فرار از زندگی به ترتیب برای دنبال کنندگان تیم های ورزشی در اینستاگرام اولویت دارند. مدیران و مسئولین محتوای اینستاگرام تیم ها می بایست با آگاهی از نیازها، انگیزه ها و دلایل دنبال کنندگان در شبکه های اجتماعی، اقدام به تولید محتوای متناسب نموده تا موجبات برآورده شدن نیازهای دنبال کنندگان شده و درک لذت و تجربه بیشتری را برای آنان فراهم کرده و رضایتمندی آنان را کسب نمایند.
۶.

بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش با کیفیت زندگی کاری معلمان تربیت بدنی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: فرهنگ سازمانی مدیریت دانش کیفیت زندگی کاری معلمان تربیت بدنی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 187 تعداد دانلود : 366
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش با کیفیت زندگی کاری معلمان تربیت بدنی می باشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه معلمان تربیت بدنی شهرستان ممسنی به تعداد 80 نفر بود که به صورت کل شمار در تحقیق وارد شدند و از این تعداد 66 نفر با پژوهشگران همکاری کردند. برای جمع آوری داده ها از نمونه مورد مطالعه از پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون(2000 ) ، پرسشنامه مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی( 1995) و پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون (1973) استفاده شد. داده های به دست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان داد که بین تمام ابعاد فرهنگ سازمانی با کیفیت زندگی کاری کارکنان رابطه معناداری وجود دارد (001/0p≤). همچنین از بین ابعاد فرهنگ سازمانی ابعاد مشارکتی و یکپارچگی و انعطاف پذیری و مأموریتی از قدرت پیش بینی معناداری برای کیفیت زندگی کاری کارکنان برخوردار هستند. نتایج پژوهش نشان داد که بین تمام ابعاد مدیریت دانش با کیفیت زندگی کارکنان رابطه معناداری وجود دارد (001/0p≤). همچنین از بین ابعاد مدیریت دانش ابعاد برونی سازی و ترکیب و درونی سازی و سازگاری اجتماعی از قدرت پیش بینی معناداری برای کیفیت زندگی کاری کارکنان برخوردار هستند.