مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش

مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش

مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش دوره هفتم زمستان 1399 شماره 4 (پیاپی 28) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

طراحی مدل حکمرانی مشارکتی مدیریت بحران ویروس کرونا در کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: حکمرانی مشارکتی کسب و کارهای ورزشی مدیریت بحران ویروس کرونا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 642 تعداد دانلود : 209
در شرایط بحران برنامه اقدام مشخص برای ارتقاء ورزش مقاوم تر و پایدار می تواند مدلی برای حاکمیت مشارکتی مدیریت بحران تلقی گردد. هدف این پژوهش بررسی حکمرانی مشارکتی مدیریت بحران ویروس کرونا در کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی است. روش پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) می باشد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اعضای هیات علمی و مدرسین دانشگاه ها، مدیران و کارشناسان حوزه ورزش بودند و در بخش کمی شامل اعضای هیات علمی و مدیران ورزشی بودند. در بخش کیفی تعداد 15 نفر و در بخش کمی برای هر سوال بین 5 تا 10 آزمودنی نیاز بود، بنابراین تعداد 320 نفر نمونه آماری را تشکیل دادند. ابزار جمع آوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختارمند بود که نتایج برگرفته از مصاحبه ها در قالب پرسشنامه ای با 7 عامل اصلی طراحی شد. برای روایی محتوایی از نظر خبرگان و اعتبار سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی) و از شاخص های پایایی ترکیبی، آلفای کرونباخ، روایی واگرا و همگرا و مدل سازی معادلات ساختاری از نرم افزارهای اس.پی.اس نسخه 23 و پی.ال.اس نسخه 2 استفاده شد. شاخص برازش مدل 47/0GOF= گزارش شد و نتایج 7 عامل اصلی رویکرد سیستمی، راهبرد جبرانی، دولت الکترونیک، سازمان های مردم نهاد، سیاست گذاری مقابله با بحران، حکمرانی بحران و حمایت رسانه ای را مورد تایید قرار داد. تشکیل ستاد بازگشت به ورزش تحت حاکمیت مشارکتی مدیریت بحران و استفاده از پژوهشگران و مدیران باتجربه و افراد خبره و کارشناسان آگاه از پیشنهادات کاربردی پژوهش می باشد که می تواند به تاب آوری کسب و کارهای ورزشی و کاهش آثار بحران موجود بر آنها کمک نماید.
۲.

تأثیرات شیوع کروناویروس جدید 2019 (کووید-19) بر میزان فعالیت های ورزشی و خلق و خوی بازیکنان غیرحرفه ای فوتبال در ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: کووید-19 فوتبال فاصله گذاری اجتماعی فعالیت ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 796 تعداد دانلود : 646
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیرات شیوع کروناویروس 2019 بر میزان فعالیت های ورزشی و خلق و خوی بازیکنان غیرحرفه ای فوتبال در ایران انجام شد. این پژوهش توصیفی- تحلیلی و از نوع میدانی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه فوتبالیست های غیرحرفه ای زن و مرد در ایران قبل از شیوع بیماری کووید-19 می باشد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد گروه بین المللی پژوهشگران کووید-19 و ورزش استفاده شد که پایایی این پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ (82/0 ) تعیین و روایی نیز پس از بررسی توسط تعدادی از اساتید متخصص در این زمینه مورد تأیید قرار گرفت. پرسشنامه مربوطه با کمک هیأت های فوتبال به صورت الکترونیکی و آنلاین منتشر و تعداد 686 پرسشنامه از کل کشور به روش کاملاً تصادفی و طبقه ای تکمیل و جمع آوری گردید و به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. نتایج پژوهش حاکی از این است که در زمان قرنطینه 84 درصد اماکن سرپوشیده و 6/66 درصد اماکن روباز تعطیل هستند و 7/28 درصد افراد شغل خود را به دلیل شیوع کووید-19 از دست داده اند. همچنین نتایج نشان داد که بین تعداد جلسات، مدت و شدت تمرینات قبل از دوره کرونا و حین دوره کرونا تفاوت معناداری در فوتبالیست ها وجود دارد؛ ولی بین نتایج تست کووید-19 و میزان پایبندی به قوانین و پروتکل های بهداشتی تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجه گیری اینکه فعالیت های ورزشی و به پیروی از آن خلق و خوی به شدت تحت تأثیر کووید-19 قرار گرفته و کاهش یافته اند.
۳.

طراحی مدل ارتباطی مسئولیت اجتماعی و یادگیری سازمانی بر توسعه مشتریان (اعضاء و مخاطبان) فدراسیون ورزش سه گانه(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مسئولیت اجتماعی یادگیری سازمانی توسعه مشتریان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 496 تعداد دانلود : 107
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل ارتباطی مسئولیت اجتماعی و یادگیری سازمانی بر توسعه مشتریان (اعضاء و مخاطبان) فدراسیون ورزش سه گانه بود. روش تحقیق حاضر توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان فدراسیون ورزش سه گانه و هیات های استانی این فدراسیون بود (200=N) که نمونه گیری به روش تمام شمار انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه های استاندارد مسئولیت اجتماعی، یادگیری سازمانی و توسعه مشتریان بود که برای تایید روایی صوری و محتوایی پرسشنامه از نظر 8 نفر از اساتید مدیریت ورزشی استفاده و برای تایید پایایی نیز با انجام مطالعه ای مقدماتی بر روی 30 نفر از جامعه، ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب مسئولیت اجتماعی 81/0، یادگیری سازمانی 88/0 و توسعه مشتری 85/0 محاسبه و تائید شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون های چولگی و کشیدگی، همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری با استفاده از SPSS 23 و Smart PLS3 استفاده شد. یافته ها نشان داد که مسئولیت اجتماعی و یادگیری سازمانی اثر مثبت و معنی داری بر توسعه مشتریان فدراسیون سه گانه دارند و یادگیری سازمانی علاوه بر اثر مثبت و مستقیم بر توسعه مشتریان، از طریق مسئولیت اجتماعی نیز تاثیر غیرمستقیم و معناداری بر توسعه مشتریان دارد. درنهایت الگوی مسئولیت اجتماعی و یادگیری سازمانی بر توسعه مشتریان فدراسیون ورزش سه گانه طراحی و برازش آن نیز مورد تائید قرارگرفت.
۴.

بررسی عوامل تاثیرگذار بر اشتباهات داوران لیگ یک و لیگ برتر فوتبال ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اشتباهات ایران داوران لیگ فوتبال

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 118 تعداد دانلود : 122
هدف از پژوهش حاضر بررسی عومل تاثیرگذار بر اشتباهات داوران لیگ یک و لیگ برتر فوتبال ایران بود. روش تحقیق این پژوهش پیمایشی و به لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی داوران فوتبال لیگ یک و لیگ برتر ایران در سال 99-1398 تشکیل دادند (165=N)، که نمونه پژوهش بصورت تمام شمار انتخاب شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته ای بود که روایی آن با تحلیل عاملی اکتشافی و پایایی آن با آلفای کرونباخ (93/0= α) محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون پارامتریک تی تک نمونه ای و آنالیز واریانس مکرر با استفاده از نرم افزار spss استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که به جز عامل محیطی بقیه عوامل شامل: فردی، آموزشی، مدیریتی و اقتصادی، تأثیر معناداری بر اشتباهات داوران گذاشته و همچنین این مولفه ها با یکدیگر اختلاف معنی داری داشته اند. بر اساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که با کنترل بیشتر وضعیت جسمی و روحی داوران، برگزاری کلاسهای آموزشی بیشتر در طول فصل، متناسب کردن حقوق داوران با کل دنیا و پرداخت به موقع آن و استفاده از مدیران ورزشی و کارآزموده در حوزه داوری فوتبال ایران می توان شرایطی ایجاد کرد تا هر چه کمتر شاهد اشتباهات داوری بوده و داوران روز به روز به سطح مطلوب تری نزدیک شوند.
۵.

هویت و شخصیت تیمی در تیم های منتخب لیگ برتر فوتبال بانوان ایران از دیدگاه بازیکنان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ابعاد شخصیت تیم هویت تیمی لیگ برتر فوتبال بانوان مدیریت ورزشی معادلات ساختاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 470 تعداد دانلود : 804
هدف از انجام این تحقیق سنجش وضعیت هویت و شخصیت تیم های لیگ برتر فوتبال بانوان ایران از دیدگاه بازیکنان آن ها بود. این تحقیق کاربردی به روش توصیفی- همبستگی انجام شد. جامعه آماری بازیکنان تیم های فوتبال بانوان بود که در لیگ برتر حضور داشتند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه 52 سؤالی محقق ساخته استفاده شد که دارای شش عامل بود. 94 پرسشنامه مورد تحلیل و بررسی آماری قرار گرفت. از آمار توصیفی، جهت توصیف فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد و از آمار استنباطی جهت آزمون های کلموگروف-اسمیرنوف و شاپیرو ویلک، ضریب آلفای کرونباخ، تی تک نمونه ای، رگرسیون چند متغیره و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. جهت عملیات آماری از نرم افزار اس.پی.اس.اس نسخه 26 و نرم افزار اسمارت پی.ال.اس نسخه 3 استفاده گردید. پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ معادل 871/0 برآورد شد. بر اساس نتایج تحقیق ابعاد استعداد، موفقیت، سرگرمی، تعهد، تحسین و مراقبت تبیین کننده مدل شخصیت تیم های لیگ برتر فوتبال بانوان می باشد که از مجموع خرده مقیاس های موفقیت و استعداد، عامل عملکرد و از مجموع خرده مقیاس های تحسین و مراقبت، عامل منش استخراج شد. مدل کلی معادلات ساختاری پژوهش با استفاده از معیار نیکویی برازش 563/0 بدست آمد، که برازش بسیار مناسب مدل کلی تحقیق تایید شد. با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش مدیران ورزشی و مربیان باشگاه ها می توانند با به کارگیری ابعاد و متغیرهای تبیین کننده هر بعد، در ارتقاء سطح عملکرد بازیکنان و همچنین بهبود تصویر هویت و شخصیت تیمی و باشگاه خود در جهت جلب و جذب حامی و هوادار گامی مؤثر بردارند.
۶.

ارائه مدل اثر سبک رهبری تحول آفرین بر انطباق پذیری سازمانی با نقش میانجی مهارت های ارتباطی و سازگاری شغلی در فدراسیون های ورزشی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رهبری تحول آفرین انطباق پذیری سازمانی مهارت های ارتباطی سازگاری شغلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 794 تعداد دانلود : 640
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل اثر سبک رهبری تحول آفرین بر انطباق پذیری سازمانی با نقش میانجی مهارت های ارتباطی و سازگاری شغلی در فدراسیون های ورزشی ایران انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش را فدراسیون های ورزشی و هیئت های ورزشی زیرمجموعه آن تشکیل دادند که 386 نفر از کارکنان و مدیران آنها از طریق پرسشنامه حضوری و آنلاین به عنوان نمونه آماری انتخاب و نتایج آن با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری توسط نرم افزار ایموس محاسبه و مدل نهایی ارایه گردید. پایایی کل پرسشنامه ها با استفاده از روش آلفای کرونباخ 93 درصد محاسبه و تایید شد. نتایج حاکی از برازش مناسب مدل مبنی بر تاثیر تمامی مسیرهای مدل پیشنهادی پژوهش بود. نتایج نشان داد که رهبری تحول آفرین از طریق مهارت های ارتباطی و سازگاری شغلی، اثر مثبت و معناداری بر ارتقای انطباق پذیری سازمانی می گذارد. در این میان بیشترین اثر مربوط به نقش رهبری تحول آفرین بر مهارت های ارتباطی با میزان اثر 69 درصد می باشد. از این رو به مدیران فدراسیون ها و هیئت های ورزشی توصیه می گردد با تغییر رویه در سبک رهبری خود و استفاده از سبک رهبری تحول آفرین که منجر به بهبود مهارت های ارتباطی و سازگاری شغلی کارکنان خواهد شد، انطباق پذیری را در شرایط متغیر کنونی تسهیل بخشند.
۷.

مدل یابی تاثیر رهبری فراگیر بر یادگیری از خطاها در کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان غرب ایران: نقش میانجی امنیت روانی و تعدیل گر فاصله قدرت(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رهبری فراگیر یادگیری از خطاها امنیت روانی فاصله قدرت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 947 تعداد دانلود : 151
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر رهبری فراگیر بر یادگیری از خطاها در کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان غرب کشور با نقش میانجی امنیت روانی و تعدیل گر فاصله قدرت بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود که با استفاده از روش معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان ادرات کل ورزش و جوانان غرب کشور بود که با استفاده از روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند 203 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه های رهبری فراگیر کارملی و همکاران (2010)، یادگیری از خطاها ریبوویکا (1999)، امنیت روانی کارملی و همکاران (2010) و فاصله قدرت دورفمن و هاول (1998) استفاده گردید. که روایی و پایایی آن ها مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده-ها از مدل معادلات ساختاری توسط نرم افزار پی.ال.اس نسخه 3 استفاده شد. نتایج نشان داد که رهبری فراگیر هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم از طریق امنیت روانی بر یادگیری کارکنان از خطاها تأثیر گذار بوده است. همچنین فاصله قدرت رابطه بین رهبری فراگیر با امنیت روانی و یادگیری کارکنان از خطاها را تعدیل می کند. لذا به مدیران ادارات کل ورزش و جوانان پیشنهاد می شود که به منظور توسعه یادگیری کارکنان از خطاها هنگام بکارگیری سبک رهبری فراگیر تفاوت فردی کارکنان در فاصله قدرت را در نظر گرفته و همچنین زمینه توسعه امنیت روانی کارکنان را در سازمان فراهم سازند.
۸.

بررسی نقش سلامت سازمانی و سرمایه روان شناختی بر ارتقاء بهزیستی کارکنان سازمان های ورزشی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سلامت سازمانی سرمایه روانشناختی ارتقاء بهزیستی کارکنان سازمان ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 629 تعداد دانلود : 91
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش سلامت سازمانی و سرمایه روانشناختی بر ارتقاء بهزیستی کارکنان در سازمان های ورزشی استان کرمان بود. این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه کارکنان سازمان های ورزشی استان کرمان تشکیل دادند (245=N) که از بین آنها 150 نفر به روش تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها پس از تأیید روایی و پایایی از پرسش نامه های بهزیستی ریف (1989) ، پرسشنامه استاندارد 24 سوالی سرمایه روانشناختی لوتانز (2007) و پرسشنامه 44 سوالی استاندارد سلامت سازمانی هوی و فیدمن (1987) استفاده گردید. داده ها به کمک روش حداقل مربعات جزئی تحلیل شد. نتایج نشان داد که سلامت سازمانی و سرمایه روانشناختی بر ارتقاء بهزیستی کارکنان در سازمان های ورزشی تأثیر مستقیم و معنادار دارد. با توجه به یافته های پژوهش حاضر به مسئولان سازمان های ورزشی توصیه می شود که بسترهای لازم را برای پیاده سازی سلامت سازمانی و افزایش سرمایه روانشناختی جهت توسعه نیروی انسانی در این سازمان ها فراهم آورند.
۹.

تأثیر مدیریت تنوع بر بهره وری کارکنان ادارات تربیت بدنی دانشگاه پیام نور با تأکید بر نقش میانجی عدالت سازمانی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بهره وری کارکنان عدالت سازمانی مدیریت تنوع ادارات تربیت بدنی دانشگاه پیام نور

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 863 تعداد دانلود : 111
تنوع روزافزون کارکنان در سازمان های ورزشی، از نظر اجتماعی، فرهنگی و مهارتی باعث شده است تا تمرکز بر جنبه های بین فرهنگی و مدیریت تنوع کارکنان بیشتر مورد توجه قرار گیرد. لذا هدف این پژوهش تحلیل تأثیر مدیریت تنوع بر بهره وری کارکنان تربیت بدنی دانشگاه پیام نور با نقش میانجی عدالت سازمانی بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، براساس گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل مدیران، معاونین، کارکنان و مربیان ادارات تربیت بدنی دانشگاه پیام نور کشور (264 نفر) بود و بااستفاده از فرمول کوکران 157 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها سه پرسشنامه استاندارد (فینک و همکاران، 2003 و نیهوف و همکاران، 1993 و بوری، 2015 ) بود. روایی و پایایی پرسشنامه با استفاده از شاخص های مناسب تأیید شد. همچنین جهت تحلیل داده ها از مدل یابی معادلات ساختاری در PLS استفاده شد. نتایج یافته ها نشان داد مدیریت تنوع و عدالت سازمانی به صورت مثبت و معنی داری بر بهره وری کارکنان تأثیر می گذارند و 40 درصد از واریانس بهره وری را تبیین می کنند. همچنین اثر مستقیم، غیر مستقیم (با در نظرگرفتن عدالت سازمانی) و اثر کل و شمول واریانس (587/0) مدیریت تنوع بر بهره وری کارکنان مثبت و معنی دار بود، لذا نقش میانجی عدالت سازمانی تأیید گردید. یعنی اینکه 587/0 از تأثیر مدیریت تنوع بر روی بهره وری از طریق عدالت سازمانی انتقال داده می شود.
۱۰.

طراحی الگوی ساختاری تفسیری پیشایندهای رهبری توانمندساز در سازمان های ورزشی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رهبری رهبری توانمندساز مدل یابی ساختاری تفسیری سازمان های ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 104 تعداد دانلود : 325
رهبری توانمندساز سبکی از رهبری است که در آن ، رهبران می توانند توزیع و اعمال قدرت را همراه با زیردستان به منظور توسعه استقلال وخودکنترلی آنها تنظیم و هماهنگ کنند . رهبران توانمندساز افراد را برمی انگیزانند تا ذهنیت های منفعل را درهم شکسته، مسئولیت پذیری خود را افزایش دهند و در قبال پیامدهای کاری توان پاسخگویی بیشتری داشته باشند . هدف این پژوهش، طراحی مدل ساختاری تفسیری پیشایندهای رهبری توانمندساز در سازمان های ورزشی است. در این پژوهش پس از مطالعه ادبیات پژوهش و شناسایی پیشایندهای رهبری توانمندساز و گنجاندن آنها در پرسشنامه نیمه بسته ای مبتنی بر طیف لیکرت، پرسشنامه میان 18 نفر از مدیران و خبرگان سازمان های ورزشی استان کرمان توزیع گردید که با استفاده از نمونه گیری های مفهوم و گلوله برفی شناسایی شدند. طبق نتایج به دست آمده از تحلیل داده های سنجه اخیر، درمجموع 12متغیر در5سطح، سطح اول(اعتماد رهبر به کارکنان ، رابطه رهبر عضو ، خودکارآمدی ، ریسک پذیری و عزت نفس) ، سطح دوم ( جو سازمانی)، سطح سوم ( ساختارسازمانی ، فاصله قدرت و اجتناب از عدم اطمینان) ، سطح چهارم (شخصیت رهبر و تمایل به کنترل) و سطح پنجم ( جنسیت ) به عنوان پیشایندهای رهبری توانمندساز شناسایی شدند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۹