تعاون و کشاورزی (تعاون)

تعاون و کشاورزی (تعاون)

تعاون و کشاورزی سال ششم زمستان 1396 شماره 24 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

تحلیل رابطۀ میان هزینۀ تولید، سودآوری و ورشکستگی در تعاونی های مرغداری گوشتی استان سیستان و بلوچستان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: صنعت مرغداری هزینه تولید سودآوری ورشکستگی سیستان و بلوچستان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 233 تعداد دانلود : 473
هدف از انجام این پژوهش، مدل سازی سوددهی و شبیه سازی رابطۀ بین قیمت مرغ زنده و احتمال ورشکستگی در تعاونی های مرغداری گوشتی استان سیستان و بلوچستان بود. به این منظور، از تابع سود ناخالص برای مدل سازی و از روش دلتا و تابع احتمال پروبیت برای شبیه سازی ورشکستگی استفاده شد. داده های مربوط به متوسط مقدار مصرف نهاده ها در یک مرغداری 30000 قطعه ای و میزان تولید، از طریق تشکیل پانل تخصصی در گروه مرغداران جمع بندی شد و قیمت مرغ زنده، کنجالۀ سویا، ذرت و جوجه یک روزه نیز از وبگاه شبکه اطلاع رسانی شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور به صورت روزانه استخراج گردید. وضعیت سود و زیان واحدهای مرغداری، ترکیب هزینۀ تولید و هزینۀ تمام شدۀ هر کیلوگرم مرغ زنده برای سه دسته مرغداری، با توجه به ساختار مالی مرغداری های کشور، محاسبه و رابطۀ بین قیمت مرغ زنده و احتمال ورشکستگی در سه نوع مرغداری در دامنۀ قیمتی 35000 ریال تا 60000 ریال شبیه سازی شد. نتایج نشان داد که در متوسط قیمت مرغ زنده (50164 ریال)، در دورۀ مورد بررسی، احتمال ورشکستگی مرغداری های فاقد سرمایه در گردش و دارای اقساط تسهیلات بانکی 73 درصد، مرغداری های دارای سرمایه در گردش و پرداخت کنندۀ تسهیلات بانکی 32 درصد، و مرغداری های بدون بدهی بانکی و دارای منابع مالی کافی حدود 5 درصد است. تأمین سرمایۀ در گردش برای مرغداری ها و کشتارگاه های مرغ، حذف واسطه ها و دلال ها و فروش مستقیم مرغ به کشتارگاه ها از طریق اتحادیۀ مرغداران، نظارت بر قیمت نهاده های اصلی و تنظیم بازار دو نهادۀ ذرت و سویا، نقش مهمی در کاهش خطر ورشکستگی تعاونی های مرغداری استان سیستان و بلوچستان خواهند داشت.
۲.

تأثیر کارآفرینی و بازارگرایی در عملکرد صادراتی تعاونی تولیدکنندگان محصولات گلخانه ای استان تهران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: کارآفرینی بازارگرایی عملکرد صادراتی محصولات گلخانه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 140 تعداد دانلود : 184
هدف تحقیق حاضر تعیین تأثیر کارآفرینی و بازارگرایی در عملکرد صادراتی تعاونی تولید محصولات گلخانه ای استان تهران بود.   بدین منظور 119 نفر از فعالان در زمینه محصولات گلخانه ای، که عضو تعاونی تولید در استان تهران بودند، به روش نمونه گیری کاملا تصادفی ساده انتخاب شدند و داده های لازم از طریق پرسش نامه از آنها گردآوری شد. روایی این پرسش نامه به تأیید خبرگان رسید و پایایی آن به کمک آزمون آلفای کرونباخ(89/0) مورد تأیید قرار گرفت. داده های به دست آمده به کمک رگرسیون تحلیل شدند و نتایج نشان داد که کارآفرینی و بازارگرایی در عملکرد صادراتی تعاونی تولیدکنندگان محصولات گلخانه ای استان تهران نقش داشته و شاخص های شدت رقابتی و سرمایۀ مالی میزان تأثیر کارآفرینی بر عملکرد صادراتی محصولات گلخانه ای را تعدیل کرده اند.
۳.

شناسایی عوامل مؤثر بر پیشبرد کسب و کارهای کشاورزی به سمت بازارهای آنلاین با استفاده از تکنیک نقشه های شناختی فازی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: کسب و کار های کشاورزی بازارهای آنلاین نقشه شناختی فازی فروش محصولات کشاورزی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 886 تعداد دانلود : 359
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر پیشبرد کسب و کارهای کشاورزی به سمت بازارهای آنلاین از روش نقشه های شناختی فازی، که یکی از مهم ترین تکنیک های نگاشت عوامل اثرگذار بر پدیده هاست، انجام گرفت. برای تشکیل تیم خبره، از صاحبان کسب و کارهای کشاورزی و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی مشهد استفاده شد. در ابتدا، بیست عامل مهم از پیشبردها و موانع موجود در جهت حرکت کسب و کارهای کشاورزی به سمت بازارهای آنلاین شناسایی شد، سپس با غربالگری توسط تیم خبره، از میان این عوامل ده عامل نهایی انتخاب و در فاز بعدی، این ده عامل وارد فرایند نقشۀ شناختی فازی شدند. بر اساس نتایج به دست آمده از این تکنیک، مهم ترین عوامل اثرگذار بر پیشبرد کسب و کارهای کشاورزی به سمت بازارهای اینترنتی   عبارت بودند از: نبود شبکه های استاندارد اینترنت، سیاست های تشویقی دولت، نداشتن نام تجاری مناسب و کمبود فناوری. در صورت تأمین و بهبود این عوامل، اعتماد مشتریان به خرید الکترونیکی، جذب سرمایه گذار و جهانی شدن   در کسب و کارهای کشاورزی میسر می شوند.
۴.

مقایسۀ تشکل های آب بران استان خوزستان بر اساس مدل EFQM(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تشکل آب بران مدیریت کیفیت EFQM مدل تعالی سازمانی تعاونی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 696 تعداد دانلود : 392
بی شک عملکرد بهره برداران در قالب نظام های آبیاری مدیریت شده توسط کشاورزان و اجتماعات محلی مصرف کننده نقش بسزایی در رفع مشکلات طرح های آبیاری و زهکشی و کارایی و اثربخشی آبیاری دارد. لذا پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و مقایسۀ وضعیت تشکل های آب بران استان خوزستان بر اساس بعد توانمندسازی مدل EFQM انجام گرفت. رویکرد حاکم بر پژوهش کمی و از نوع توصیفی پیمایشی بود. واحد مورد مطالعه دو تشکل نصر و کشتگران در ساحل چپ شهرستان رامشیر و تشکل نوین دز در محدوده شهرستان دزفول و تشکل شهید نصوحی در محدوده شهرستان شوشتر را در برگرفت. جامعۀ مورد مطالعه را بهره برداران تشکل های ذکرشده تشکیل دادند که از هر تشکل به طور تصادفی تعداد 45 بهره بردار به عنوان نمونه شناسایی شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامۀ محقق ساخته ای بر مبنای بعد توانمندسازی مدل EFQM   بود که پایایی آن با محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ و روایی آن با توجه به نظر تعدادی از کارشناسان حیطۀ مطالعه بررسی و تأیید شد. از نرم افزارهای SPSS و Excell به منظور تجزیه وتحلیل داده ها بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که درمجموع در بین تشکل ها، به ترتیب معیارهای توانمندسازی مدل EFQM شامل شراکت ها و منابع؛ فرایندها، محصولات و خدمات؛ منابع انسانی در بالاترین سطح قرار گرفتند. همچنین در بین تمامی زیرمعیارها و معیارهای مدل EFQM ، به تفکیک تشکل ها، تفاوت آماری معنی داری وجود دارد.
۵.

نقش تعاونی های صیادی استان بوشهر در ترویج روحیۀ کارآفرینی میان اعضا(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تعاونی صیادی روحیه کارآفرینی ماهیگیری استان بوشهر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 52 تعداد دانلود : 477
هدف کلی در این تحقیق، بررسی نقش تعاونی های صیادی در ترویج روحیۀ کارآفرینی اعضاست. جامعۀ آماری پژوهش را اعضای سه شرکت تعاونی صیادی استان بوشهر به تعداد 1820 نفر تشکیل دادند. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، حجم نمونه 320 نفر تعیین شد. سپس برای انتخاب نمونه ها در هر تعاونی از روش نمونه گیری طبقه بندی شده یا لایه بندی استفاده گردید. برای تعیین روایی پرسش نامه از روش اعتبار محتوا و به این منظور از نظرات استادان و متخصصان (پس از چند مرحله اصلاح و بازنگری) استفاده شد. برای تعیین پایایی پرسش نامه، پیش آزمونی (30 پرسش نامه) در خارج از محدودۀ تحقیق انجام پذیرفت و نواقص پرسش نامه برطرف گردید. نتایج تحقیق نشان داد که میزان موفقیت تعاونی های صیادی استان بوشهر در ترویج روحیۀ کارآفرینی بین اعضا از نظر 1/34 درصد از اعضا در حد متوسط به پایین و از دید 2/52   درصد از اعضا در حد خوب و عالی است. نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که به ترتیب شرکت در دوره های آموزشی، مشارکت افراد در تعاونی، ویژگی های کارآفرینانه در اعضای تعاونی، شکل گیری بسترهای مالی و اقتصادی توسعۀ کارآفرینی و رضایت از فعالیت های انجام شده نقش مثبتی در متغیر وابستۀ ترویج کارآفرینی دارند.
۶.

بررسی نقش سرمایۀ اجتماعی در مشارکت کشاورزان در تعاونی های تولیدی کشاورزی چهاردانگه ساری(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سرمایه اجتماعی اعتماد اجتماعی انسجام اجتماعی روابط اجتماعی و مشارکت کشاورزان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 59 تعداد دانلود : 476
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سرمایۀ اجتماعی در مشارکت کشاورزان در تعاونی های تولیدی کشاورزی انجام گرفت. روش گردآوری داده ها پیمایش بود. جامعۀ آماری را 7000 نفر از کشاورزان منطقه چهاردانگه ساری تشکیل دادند که براساس جدول نمونه گیری استاندارد کرجسی و مورگان، 364 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای دسترسی به نمونه در این تحقیق، از روش نمونه گیری سیستماتیک استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه بود که روایی آن با کسب نظر کارشناسان و پایایی آن از طریق محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ   برای پرسش نامۀ سرمایۀ اجتماعی برابر با 84/0 و برای پرسش نامۀ مشارکت اجتماعی معادل 81/0 به دست آمد و تأیید شد. به منظور آزمون فرضیات تحقیق از آزمون های پیرسون   و رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین سرمایۀ اجتماعی و ابعاد آن (اعتماد اجتماعی، انسجام اجتماعی، روابط اجتماعی) و مشارکت کشاورزان در تعاونی های تولیدی رابطۀ معنادار وجود دارد؛ یعنی کسانی که در   تعاونی های کشاورزی مشارکت داشتند بیشتر از کشاورزانی که مشارکت نداشتند دارای سرمایۀ اجتماعی بودند . همچنین براساس نتایج رگرسیون چندمتغیره، اعتماد اجتماعی دارای بیشترین تأثیر   بر مشارکت کشاورزان بود.
۷.

بررسی چالش های پیش روی تعاونی های تأمین نیاز مشاغل(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تعاون تعاونی توزیعی تعاونی تأمین نیاز مشاغل چالش تکنیک دلفای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 709 تعداد دانلود : 511
مطالعۀ حاضر با هدف تعیین چالش های پیش روی تعاونی های تأمین نیاز مشاغل به منظور ارائه راهکارهای مناسب توسعه و تقویت این تعاونی ها با استفاده   از تکنیک دلفای انجام گرفت. جامعۀ آماری تحقیق مدیران عامل تعاونی های تأمین نیاز مشاغل موفق به تعداد 34 نفر و کارشناسان متخصص این تعاونی ها به تعداد 54 نفر بودند که به روش نمونه گیری هدفمند از استان های مختلف کشور انتخاب شدند. طی سه مرحله، در نهایت، تعداد 38 چالش از دیدگاه مدیران عامل موفق و کارشناسان استخراج شدند. این چالش ها در قالب عناوین "همکاری و هماهنگی"، "حمایت های دولتی"، "سیاست گذاری"، "قوانین و مقررات"، "رقابت"، "مشارکت"، "ارزیابی عملکرد و پاداش"، "فناوری"، "فرهنگ سازی"، "بازاریابی"، "توانایی گروه مدیریت" و "تحقیق و توسعه" و راهکارها در قالب "قوانین و مقررات"، "حمایت های دولتی"، "حذف موازی کاری"، "تعامل و همکاری"، "حرفه ای گرایی"، "ارزیابی عملکرد"، "کنترل و نظارت"، "رسمیت تعاونی"، "تحقیق و توسعه"، "استانداردسازی فعالیت ها"، "توان مدیریتی"، "توزیع و بازاریابی"، "فرهنگ سازی" و "شراکت و سرمایۀ اجتماعی" مقوله بندی شدند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳۶