مطالعات مدیریت بهبود و تحول (مطالعات مدیریت سابق)

مطالعات مدیریت بهبود و تحول (مطالعات مدیریت سابق)

مطالعات مدیریت بهبود و تحول بهار 1400 شماره 99 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

تاثیر تعارض رابطه بر تجربه سایش اجتماعی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تعارض رابطه سایش اجتماعی تجربه سایش اجتماعی رفتار سایشی جنسیت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 475 تعداد دانلود : 943
هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر تعارض رابطه بر تجربه سایش اجتماعی از نگاه کسی که به این رفتار سایشی اقدام نموده و کسی که با وی این گونه رفتار می شود، به همراه نقش تعدیل گری متغیر جمعیت شناختی جنسیت بر این تأثیر می باشد. جامعه آماری این پژوهش 243 نفر از کارمندان شعب منتخب بیمه البرز در شهر تهران بود. برای تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی- مورگان استفاده شد. پایایی پرسش نامه مورد تأیید قرار گرفت. یافته های این پژوهش نشان داد که تعارض رابطه تأثیر مستقیم و معناداری بر تجربه سایش اجتماعی و رفتار سایشی دارد و هم چنین با میانجی گری رفتار سایشی به طور غیر مستقیم نیز بر تجربه سایش اجتماعی تأثیرگذار است؛ یعنی تعارض رابطه باعث می شود که کارکنان برای کاهش اثر شرایط نامساعد به رفتارهای سایشی اقدام نموده و این اقدام به نوبه خود تأثیری منفی بر مخاطب این رفتار دارد و باعث تجربه سایش اجتماعی توسط او می شود؛ اما متغیر جمعیت شناختی جنسیت به عنوان تعدیل گر بر تأثیر مستقیم تعارض رابطه بر تجربه سایش اجتماعی و رفتار سایشی و هم چنین تأثیر مستقیم رفتار سایشی بر تجربه سایش اجتماعی، اثرگذار نبود.  
۲.

واکاوی نقش شخصیت سازمانی در بهبود عملکرد ایمنی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: شخصیت سازمانی رضایت شغلی رعایت ایمنی مشارکت ایمنی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 983 تعداد دانلود : 763
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر شخصیت سازمانی بر عملکرد ایمنی با تبیین نقش میانجی رضایت شغلی است. جامعه آماری در این پژوهش کارکنان شرکت قطار شهری تهران و حومه بود. برای به دست آوردن حجم نمونه فرمول کوکران مورد استفاده قرار گرفت و از روش نمونه گیری خوشه ای و تصادفی نیز برای توزیع پرسشنامه در میان نمونه برآورد شده، استفاده شد. برای جمع آوری داده ها نیز پرسشنامه استاندارد (شخصیت سازمانی، عملکرد ایمنی و رضایت شغلی) مورد استفاده قرار گرفت که روایی آن از طریق روایی صوری و سازه و پایایی آن نیز با آلفای کرونباخ بررسی شد. برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از پرسشنامه و نمونه آماری از مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS استفاده شده است.یافته ها نشان می دهد که شخصیت سازمانی و رضایت شغلی بر ابعاد عملکرد ایمنی (رعایت ایمنی و مشارکت ایمنی) تأثیر مثبت معناداری دارد. همچنین رضایت شغلی بر شخصیت سازمانی تأثیر مثبت  معناداری دارد. علاوه بر این، یافته ها موید این است که شخصیت سازمانی از طریق رضایت شغلی به بهبود عملکرد ایمنی در شرکت قطار شهری تهران و حومه می انجامد.  
۳.

تاثیر تساوی گرایی و مشارکت بر عملکرد نوآوری(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تساوی گرایی ظرفیت جذب دانش عملکرد نوآوری مشارکت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 149 تعداد دانلود : 24
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر میانجی گری ظرفیت جذب دانش در رابطه سیاست های سازمانی تقویت کننده منابع انسانی در حوزه سرمایه اجتماعی (تساوی گرایی و مشارکت) و عملکرد نوآوری است. این مطالعه از لحاظ هدف کاربردی و  روش آن توصیفی - پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات،  پرسشنامه است. جامعه آماری مورد مطالعه شرکت های فعال در حوزه صنایع غذایی شهرک صنعتی توس مشهد است. ازاین جامعه آماری،102شرکت به روش تصادفی ساده برای نمونه آماری انتخاب شدند. برای تجزیه وتحلیل داده ها و فرضیه های این تحقیق، از روش مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) و  نرم افزار smart PLS استفاده شده است. یافته ها نشان می دهد که اجرای سیاست های تساوی گرایی و مشارکت بر عملکرد نوآوری سازمان تاثیر مستقیم و معنادار داشته و ظرفیت جذب دانش سازمانی نیز در رابطه بین تساوی گرایی و مشارکت نقش میانجی را ایفا می کند.
۴.

تبیین نقش نوآوری سازمانی و سرمایه اجتماعی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مسئولیت اجتماعی شرکتی عملکرد شرکت نوآوری سرمایه اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 336 تعداد دانلود : 56
در سال های اخیر، اجرای مسئولیت اجتماعی به چالشی برای بسیاری از کسب وکارها تبدیل شده است. یکی از مهم ترین سوالات درباره مسئولیت پذیری اجتماعی، تاثیر آن بر عملکرد شرکت است. اگرچه برخی پژوهش ها به بررسی این رابطه پرداخته اند، تاکنون توافقی بر سر نحوه و نوع اثرگذاری آن به دست نیامده است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر مسئولیت پذیری اجتماعی بر عملکرد از طریق متغیرهای میانجی نوآوری و سرمایه اجتماعی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش از نوع همبستگی و به طور مشخص مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری، تمامی شرکت های تأمین سرمایه عضو «کانون نهادهای سرمایه گذاری» در تهران است. ابزار اندازه گیری پرسشنامه ای استاندارد با 44 پرسش است که 62 شرکت به آن پاسخ داده اند و برای بررسی روایی آن از روایی همگرا و واگرا و برای بررسی پایایی آن از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شده است. تحلیل داده ها با نرم افزار اسمارت پی ال اس 3 انجام شده است. اگرچه تاثیر مسئولیت پذیری اجتماعی بر نوآوری پذیرفته نشده اما نتایج نشان می دهد مسئولیت پذیری اجتماعی هم به صورت مستقیم و هم از طریق متغیر میانجی سرمایه اجتماعی بر عملکرد شرکت اثرگذار است. بنابراین پیشنهاد می شود این شرکت ها جهت ارتقای عملکرد، علاوه بر تدوین و پیاده سازی برنامه های تقویت کننده مسئولیت اجتماعی به تقویت سرمایه اجتماعی خود هم بپردازند.  
۵.

اولویت بندی و بررسی سیستمی روابط بین ابعاد ریسک عملیاتی منابع انسانی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مدیریت ریسک منابع انسانی ریسک عملیاتی تفکر سیستمی شهرداری مشهد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 511 تعداد دانلود : 393
یکی از مهم ترین وظایف مدیران سازمان ها، شناسایی و مدیریت ریسک های منابع انسانی است به ویژه ریسک عملیاتی است. هدف از انجام این پژوهش، اولویت بندی و بررسی سیستمی روابط بین ابعاد ریسک عملیاتی منابع انسانی در شهرداری مشهد است. بدین منظور ابتدا جهت شناسایی مولفه ها و شاخص های ریسک عملیاتی منابع انسانی از ادبیات نظری و مصاحبه های نیمه ساختاریافته با خبرگان منابع انسانی شهرداری مشهد استفاده گردید. داده های حاصل از مصاحبه ها با استفاده از روش فضای نتیجه تحلیل شد که شامل 4 افق بیرونی، 15 عنصر ثابت افق درونی و 41 عنصر متغیر افق درونی؛ که با توجه به تفکر سیستمی ارتباطات بین مولفه ها و ابعاد ریسک عملیاتی ترسیم شد. سپس جهت سنجش و اولویت بندی ریسک های شناسایی شده با توجه به احتمال وقوع و شدت تاثیر، با توجه به گام قبل پرسشنامه ای تدوین و بین 37 نفر از روسای واحد ادارات شهرداری توزیع گردید. جهت بررسی فرضیات از آزمون فریدمن، روش های معادلات ساختاری، کلموگروف اسمیرنوف و هدو جامعه وابسته استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق حاکی از آن می باشد که به لحاظ احتمال وقوع، به ترتیب ریسک های ارزیابی عملکرد، جبران خدمات، جذب واستخدام و آموزش به لحاظ شدت تاثیر به ترتیب ریسک های جبران خدمات، جذب واستخدام، ارزیابی عملکرد و آموزش قرار دارد. با توجه به روابط علی و معلولی، ریسک های جذب و استخدام منابع انسانی جزء تاثیرگذارترین ابعاد بشمار می رود.در نهایت با توجه به اولویت و میزان تاثیرگذاری هر کدام از ابعاد ریسک عملیاتی منابع انسانی پیشنهاداتی به عنوان مواجهه با ریسک و بهینه سازی آن ارائه گردید.
۶.

تعیین تأثیر ارزش های شخصی بر فرسودگی شغلی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارزش های شخصی فرسودگی شغلی مسخ شخصیت خستگی عاطفی توانمندسازی روانشناختی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 223 تعداد دانلود : 448
هدف از این پژوهش تعیین تأثیر ارزش های شخصی بر فرسودگی شغلی با اثر میانجی توانمندسازی روانشناختی، با حمایت شرکت گاز استان اصفهان است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش؛ کارکنان و مدیران شرکت گاز استان اصفهان بوده که از بین آن ها تعداد 214 نفر حجم نمونه را تشکیل دادند. داده ها به وسیله پرسشنامه جمع آوری گردید. روایی محتوایی پرسشنامه ها مورد تأیید صاحب نظران قرار گرفت. پایایی پرسشنامه ها مورد محاسبه قرار گرفت و میزان پایایی کل مطلوب و 0.77 بود. در این پژوهش از آزمون-های آماری توصیفی، استنباطی استفاده، و برای تجزیه و تحلیل این آزمون ها از نرم افزار استفاده شد. بر اساس یافته های پژوهش؛ ارزش های شخصی بر فرسودگی شغلی، خستگی عاطفی، مسخ شخصیت و کاهش عملکرد فردی تأثیر منفی و بر توانمندسازی روانشناختی تأثیر مثبت دارد. همچنین توانمندسازی بر فرسودگی شغلی تأثیر منفی دارد. نقش میانجی توانمندسازی در تأثیر بین ارزش های شخصی بر فرسودگی شغلی نیز تأیید شد. با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش، شرکت گاز استان اصفهان می تواند با افزایش شور و اشتیاق و در نتیجه رضایت خاطر کارکنان، به بهبود عملکرد سازمانی سرعت ببخشد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۹