آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸

چکیده

زمینه و هدف: در شرایط بسیار پویای کسب و کارهای امروزین توسعه قابلیت های یادگیری سازمانی ضرورتی است که به وجود آمادگی های خاص در منابع انسانی نیاز دارد. بر این اساس، این مطالعه به بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی و شادی در محل کار بر توسعه قابلیت های یادگیری سازمانی می پردازد. روش شناسی: این پژوهش کاربردی، توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان بانک صادرات در استان تهران است که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای 361 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها به روش مدل یابی معادلات ساختاری انجام شده است. یافته ها: سرمایه اجتماعی بر قابلیت یادگیری سازمانی و ابعاد آن شامل آزمایش پذیری، ریسک پذیری، گفتگو و تصمیم گیری مشارکتی تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین سرمایه اجتماعی از طریق شادی در محل کار به بهبود قابلیت های یادگیری سازمانی یاری می رساند. نتیجه گیری: توسعه تعاملات درون سازمانی و برون سازمانی کارکنان و ارتقای شادی و نشاط در میان کارکنان این بانک می تواند به ارتقای قابلیت یادگیری سازمانی و نتایج حاصل از آن یاری رساند.

Developing Organizational Learning Capabilities in the Light of Social Capital and Workplace Happiness (Case Study: Bank Saderat Iran)

Background and Objective: In the very dynamic conditions of modern businesses, it is necessary to develop organizational learning capabilities. This requires special preparations in human resources. Accordingly, this study analyzes the effects of social capital and workplace happiness on organizational learning capabilities. Methodology: This is an applied-descriptive survey, in which the statistical population included employees working at Bank Saderat Iran in Tehran Province. The multistage cluster sampling method was employed to select 361 employees as the statistical sample; the structural equation modeling (SEM) technique was used for data analysis. Findings: Social capital had positive, significant effects on the organizational learning capability and its dimensions including testability, risk-taking ability, conversation, and collaborative decision-making. Moreover, social capital helped improve organizational learning capabilities through workplace happiness. Conclusion: Developing intra-organizational and extra-organizational interactions of Bank Saderat employees and improving their happiness and liveliness can help improve organizational learning capabilities and the relevant outcomes.

تبلیغات