آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۲

چکیده

هدف اصلی از انجام این مطالعه بررسی تاثیر تکنولوژی دیجیتال بر محیط و قابلیت های بازاریابی است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است و در زمره پژوهش های توصیفی از نوع همبستگی قرار می گیرد. این پژوهش از نظر فلسفه، قیاسی است که بر مبنای پارادایم اثبات گرایی اجرا شده است. از نظر شاخص زمانی نیز مقطعی محسوب می شود. برای سنجش متغیرهای پژوهش، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. داده های پژوهش با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل تحلیل شده است. جامعه آماری مورد مطالعه مدیران و کارشناسان در شرکت های کوچک و متوسط در تهران است که تعداد آنها 950 نفر بوده است و با توجه به جدول مورگان، حجم نمونه 274 نفر تعیین شده است. در این راستا ضمن مرور بر ادبیات موضوع و استفاده از منابع کتابخانه ای، محقق از پرسشنامه ای برای جمع آوری اطلاعات استفاده کرده است. روایی محتوایی با استفاده از فرمول لاوشه و پایایی با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ سنجیده شده است. فرضیات این پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار لیزرل مورد آزمون قرار گرفت. نتایج در پایان حاکی از تاثیر مثبت تکنولوژی دیجیتال بر قابلیت های بازاریابی و محیط بازاریابی است.هدف اصلی از انجام این مطالعه بررسی تاثیر تکنولوژی دیجیتال بر محیط و قابلیت های بازاریابی است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است و در زمره پژوهش های توصیفی از نوع همبستگی قرار می گیرد. این پژوهش از نظر فلسفه، قیاسی است که بر مبنای پارادایم اثبات گرایی اجرا شده است. از نظر شاخص زمانی نیز مقطعی محسوب می شود. برای سنجش متغیرهای پژوهش، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. داده های پژوهش با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل تحلیل شده است. جامعه آماری مورد مطالعه مدیران و کارشناسان در شرکت های کوچک و متوسط در تهران است که تعداد آنها 950 نفر بوده است و با توجه به جدول مورگان، حجم نمونه 274 نفر تعیین شده است. در این راستا ضمن مرور بر ادبیات موضوع و استفاده از منابع کتابخانه ای، محقق از پرسشنامه ای برای جمع آوری اطلاعات استفاده کرده است. روایی محتوایی با استفاده از فرمول لاوشه و پایایی با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ سنجیده شده است. فرضیات این پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار لیزرل مورد آزمون قرار گرفت. نتایج در پایان حاکی از تاثیر مثبت تکنولوژی دیجیتال بر قابلیت های بازاریابی و محیط بازاریابی است.

Investigating the impact of digital technology on the environment and marketing capabilities of small and medium enterprises

Investigating the Impact of Digital Technology on the Environment and Marketing Capabilities of Small and Medium Enterprises Abstract The main purpose of this study is to investigate the impact of digital technology on the environment and marketing capabilities. The present study is applied in terms of purpose and is in the category of descriptive correlational research. From a philosophical point of view, this research is an analogy based on the positivist paradigm. In terms of time index, it is also considered cross-sectional. A researcher-made questionnaire was used to assess the research variables. Research data were analyzed using structural equation modeling and LISREL software. The statistical population studied is managers and experts in small and medium companies in Tehran, whose number was 950 people and according to Morgan table, the sample size is 274 people. In this regard, while reviewing the literature on the subject and using library resources, the researcher has used a questionnaire to collect information. Validity was measured using the Lawshe formula and reliability was measured using the Cronbach's alpha formula. The hypotheses of this study were tested using structural equation modeling and LISREL software. The results indicate the positive impact of digital technology on marketing capabilities and marketing environment. Keywords: digital technology, marketing environment, marketing capability.

تبلیغات