آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۲

چکیده

امروزه سازمان های پیش رو دریافته اند که برای بقا در دنیای پرشتاب اطلاعاتی و تغیرات مستمر محیطی، حرکت به سمت دانش محور شدن از طریق پیده سازی مدیریت دانش در سازمان امری ضروری است. هدف از این تحقیق طراحی و پیاده سازی مدل سنجش آمادگی سازمانی برای تبدیل شدن به سازمان دانش محور می باشد. منظور از آمادگی در مدیریت دانش توانایی یک سازمان، بخش یا گروه کاری برای پذیرش، استفاده و سود بردن موفقیت آمیز از مدیریت دانش است. این تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی بوده و مدلی برای سنجش میزان آمادگی سازمانی در مدیریت دانش ارائه می نماید. این مدل پس از تایید خبرگان و انجام اصلاحات لازم مشتمل بر 21 معیار فرعی و 5 معیار اصلی رهبری، کارکنان، فرهنگ، فرایند و فناوری گردید. پایایی مدل به دو روش آلفای کرنباخ و روش دو نیمه کردن مورد سنجش و تایید قرار گرفت. در روش دو نیمه کردن ضریب پایایی کل آزمون 0.931 و در روش آلفای کرونباخ 0.877 گردید. بر این اساس پرسش نامه ای مشتمل بر 53 پرسش طراحی و در جامعه آماری یک مرکز تحقیقاتی و پژوهشی توزیع گردید . پاسخ های دریافتی مورد آزمون علامت قرار گرفته و با کمک نمودار های توصیفی و نمودار رادار وضعیت مرکز در هر یک از معیارها مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که مرکز در معیارهای «سودمندی» و «تناسب در اهداف» وضعیت مطلوبی دارد و در سایر عوامل از وضعیت مناسبی برخوردار نمی باشد. در نهایت بر اساس نتایج حاصل شده پیشنهاداتی ارائه گردیده است.

Designing and implementing a model of organizational readiness assessment to become a knowledge-based organization: Case study an Iranian research center

Today, leading organizations have realized that in order to survive in the fast-paced world of information and continuous environmental change, it is essential to become knowledge-based through the implementation of knowledge management in the organization. The purpose of this study is to design and implement a model of organizational readiness assessment to become a knowledge-based organization. Being prepared for knowledge management means the ability of an organization, department, or work group to accept, use, and benefit from it successfully. This research is a descriptive survey and provides a model for measuring organizational readiness in knowledge management. This model, after the approval of experts and the necessary reforms, consisted of 21 sub-criteria and 5 main criteria of leadership, staff, culture, process and technology. The reliability of the model was measured and confirmed by Cronbach's alpha and the two-half methods. In the two-way method, the overall reliability coefficient of the test was 0.931 and in the Cronbach's alpha method was 0.877. Based on this, a questionnaire consisted of 53 design questions and were distributed in the statistical population of a research center. The received responses were tested and analyzed with the help of descriptive and radar diagrams of the center's status in each of the criteria. The results of the research show that the center is in a good position in the criteria of "usefulness" and "fit in goals" and is not in a good position in other factors. Finally, suggestions have been made based on the results obtained.

تبلیغات