آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۲

چکیده

نوآوری اجتماعی به عنوان راهی جدید برای پرداختن به نیازهای پیچیده اجتماعی مطرح است. علاقه به نوآوری اجتماعی تا حدی شدت گرفته است که از آن، به عنوان یک جذابیت جهانی نام برده می شود. اندازه گیری نوآوری اجتماعی و تاثیرات آن، به عنوان یکی از جنبه های کلیدی برای پیشروی نوآوری اجتماعی در سطح منطقه ای و سازمانی برجسته و حائز اهمیت است، در واقع اندازه گیری نوآوری اجتماعی یک اولویت برای سیاست گذاری است، زیرا اگر اندازه گیری و ارزیابی نگردد، توانایی دستیابی به آن وجود نخواهد داشت. محقق در این تحقیق با مطرح کردن دو سوال به دنبال این است تا با استفاده از روش مرور چندآوایی ادبیات والگوی 5 مرحله ای مارکهام، به تعریف نوآوری اجتماعی و ارزیابی آن و ارائه چارچوب ارزیابی بپردازد . در این راستا با بررسی 1480 پژوهش جمع اوری شده، 112 پژوهش مورد بررسی عمیق قرار گرفته تا سوالات پژوهش پاسخ داده شوند. در نهایت پس از تعریف محقق از نوآوری اجتماعی، عناصر ارزیابی نوآوری اجتماعی در سه سطح اجتماعی، محیطی و مالی ارائه گردید . چارچوب ارزشیابی ارائه شده دارای 3 بعد و 16 مضمون و 63 شاخص است که از بررسی ادبیات موضوعی و خبره سنجی توسط خبرگان مسلط به حوزه بدست آمده است که شاخص کاپای 721/0k= بدست آمده کیفیت آن را تایید می نماید.

investigating the Social Innovation Evaluation and providing a framework through exploration of multi-vocal literature

Social innovation is set forth as a new way to deal with complicated social needs. Interest in social innovation has taken an upward trend to the extent that it has been named a global attraction. Assessment of social innovations and their effects as one of the other key aspects of advancement of social innovation at regional and organizational level is of importance. In fact, assessment of social innovation is considered as a priority for policy making; because, if not assessed and evaluated, it cannot be achieved. Lack of a general overview on existing patterns of social innovation and the knowledge about its evaluation is indicative of a research gap and challenge created in performing future studies. The researcher has set two questions so that through related multi-vocal literature, social innovation would be defined and evaluated. In this respect and through study of 1480 collected researches, in-depth study has been performed on 112 researches so that research questions would be answered. Finally, after social innovation being defined by the author, elements of social innovation evaluation have been provided in three social, environmental, and financial levels. Provided framework has 3 categories and 17 concepts, as well as 63 codes obtained through review of thematic literature and views provided by experts dominating the field. Kappa coefficient being 0.721 confirms quality of the framework provided

تبلیغات