آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

  سبک زندگی، از جمله موضوعاتی است که در دهه های اخیر مورد توجه صاحب نظران و نظریه پردازان علوم انسانی و اجتماعی قرار گرفته است. زیرا توجه به این مسئله، برخاسته از تحولات اجتماعی و فرهنگی عمیقی است که؛ سهم زنان و مردان را در زمینه های گوناگون فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در دنیای مدرن آشکار ساخته است. در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی سبک زندگی جوانان کافی شاپ شهر دهدشت انجام شد. چارچوب نظری پژوهش مستخرج از نظریه های وبر، بوردیو، گیدنز و برمن است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل 205 نفر از جوانانی بود که در کافی شاپی های شهر دهدشت حضور داشتند. از آن میان بر اساس جدول مورگان، نمونه ای به حجم 100 نفر به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه و سنجش اعتبار متغیرها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 86/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با کمک نرم افزار spss نسخه 19 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین درجه جهان وطنی جوانان کافی شاپ شهر دهدشت و سبک زندگی آنان رابطه معناداری وجود دارد (p<0/000). در حالی که دو متغیر میزان دین داری و تعلقات قومی و قبیله ای رابطه معناداری نداشتند. در آخر، بر اساس نتایج پژوهش پیشنهادهایی ارائه شد. 

A sociological investigation into coffee shop youth lifestyle in Dehdasht City

Lifestyle is one of the topics that has been considered by experts and theorists of humanities and social sciences in recent decades. Attention to this issue arises from profound social and cultural changes that has revealed the contribution of men and women in various cultural, social and political fields in the modern world. In this regard, this study was conducted to investigate coffee shop youth lifestyle in Dehdasht City. The theoretical framework is derived from the theories of Weber, Bourdieu, Giddens and Berman. The descriptive research method was of the correlational type and the statistical population included 205 young people who were present in the coffee shops of Dehdasht city. Among them, based on Morgan's table, a sample of 100 people was selected using the available sampling method. Data collection tools, questionnaires and variables reliability were calculated usingCronbach's alpha coefficient of 0.86. To analyze the data, Pearson correlation and multiple regression statistical methods were used with the help of SPSS software. The results showed that there is a significant relationship between the degree of cosmopolitanism of the youth of coffee shop and their lifestyle(p<0.000). But the two variables of religiosity and ethnic and tribal affiliations had no significant relationship. Finally, based on the research results, some suggestions were presented.

تبلیغات