آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۱

چکیده

یکی از اهداف گردشگری اجتماع محور، ایجاد منافع برای جامعه محلّی است. با وجود این درکشورهای در حال توسعه، تحقق آن با مشکلاتی همراه بوده است. در این راستا، مطالعه حاضر با هدف تحلیل مؤلفه های توسعه گردشگری روستایی با رویکرد اجتماع محور انجام شد. جامعه آماری این تحقیق، روستائیان بالای 15 سال روستاهای هدف گردشگری شهرستان های مریوان و سروآباد استان کردستان بود. به منظور تحلیل داده ها از آماره های توصیفی و استنباطی از جمله مقایسه میانگین و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. یافته های تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد به ترتیب مؤلفه های «شمول گرایی و شبکه سازی افقی»، «توانمندسازی و تقویت زیرساخت ها»، «نوآوری باز و تقاضامحوری»، «حفظ اصالت محلی» و «انتفاع و مشارکت عادلانه» از مهمترین مؤلفه های توسعه گردشگری اجتماع محور در نواحی روستایی به شمار می رود. این مطالعه می تواند نقش عمده ای در ارائه بینش صحیح، در زمینه چگونگی ارتقاء مشارکت جوامع محلّی در صنعت گردشگری و انتفاع آنها داشته باشد.

Analyzing components of community-based tourism development in rural areas; case of Marivan and Sarvabad counties

One of the goals of community-based tourism is to create benefits for the local communities. However, in developing countries, its realization has been faced with problems. Thus, this study was conducted to analyze the components of community-based rural tourism development. The statistical population was the villagers over 15 years old in the villages with high potential for tourism in Marivan and Sarvabad Counties of Kurdistan province. To analyze the data, descriptive and inferential statistics including test of mean difference and exploratory factor analysis were used. The findings of exploratory factor analysis showed that "inclusiveness and horizontal networking", "empowerment and strengthening of infrastructures", "open and demand-oriented innovation", "preservation of local authenticity" and "fair participation and benefit" are among the most important components of rural community-based tourism development. This study can have a major role in providing right insights for promoting the contribution of local communities in the tourism industry.

تبلیغات