آرشیو

چکیده

سبک رئالیسم جادویی غربی با تصوّف و متون عرفانی فارسی، پیوندی ناگسستنی دارد. اذعان برخی از بزرگان این سبک، به مطالعه ی آثار ادب فارسی چون هزار و یک شب و نوشته های عرفانی فارسی چون منطق الطّیر، و آشنایی با شخصیت های برجسته ی عرفانی چون عطّار نیشابوری، پیشینه ی این سبک ادبی را به تصوّف و عرفان می رساند. از نظر محتوایی نیز نوشته های عرفانی با آثاری که به سبک رئالیسم جادویی نوشته شده اند، مشابهت زیادی دارد. اساسی ترین مشخصه ی آثار رئالیسم جادویی، درهم آمیختن واقعیت و فراواقعیت است که در نوشته های عرفانی، به ویژه کرامات و معجزاتی که از عرفا نقل می شود، به وفور قابل مشاهده است. هدف این پژوهش، بررسی کتاب اسرار التوحید و کشف تشابهات و تمایزات مؤلفه های سبک رئالیسم جادویی با حکایات این اثر برجسته ی عرفانی است. نویسندگان این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی نشان می دهند که با وجود اختلاف موضوع و محتوای این اثر با منابع داستانی سبک رئالیسم جادویی، بسیاری از مؤلفه های این سبک غربی در حکایات کتاب مورد مطالعه مشاهده می شود. هر چند اختلافاتی نیز در شیوه ی ارائه ی آن با این سبک وجود دارد. این بررسی نشان می دهد که چرخش زمان روایت و پیچیدگی پیرنگ که از مؤلفه های سبک رئالیسم جادویی است در اسرارالتوحید دیده نمی شود،. در حالی که دیگر مؤلفه های این سبک را می توان در اثر مورد بررسی ردیابی نمود، البته متناسب با ویژگی های فرهنگی و اجتماعی جامعه ی نویسنده و اساطیر بومی سرزمین وی.

Explaining the stages of knowledge of the essence of God based on the verses of Sha'baniya Litanys

According to the texts of God's knowledge, the purpose of creation is general and necessary, and its path is clearly explained. Some people are satisfied with knowing only the attributes and state reasons such as human limitations and helplessness. Others consider knowledge of the essence to be possible but also necessary, and have affirmed and proved the knowledge of perishing knowledge because it is the knowledge of God with God. Mysticism has in essence stages that Sha'baniyah Litanys are a solid text for its design. These stages are respectively the knowledge of the soul, the attributes of truth, meeting God, annihilation, knowing God with God and sincerity, which is the end of the path and the fourth journey of Sadra, and in fact annihilation of annihilation and survival of God. The research method was descriptive-analytical. According to the findings of the research, the verses of Surah Safat in signing the description of the sincere from God are a prominent sign and a blessed chapter to prove the knowledge of the dying essence. This perception is not above knowledge but above description for non-people.

تبلیغات