آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱

چکیده

با استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، مبتنی بر اصل چهارم قانون اساسی در راستای اسلامی کردن قوانین و لزوم توسعه دامنه مفهوم امنیت، قیام مسلحانه و گروهی علیه اساس نظام جمهوری اسلامی ایران، جرم انگاشته شده است. اما از آن جا که این شورش ماهیتی سیاسی دارد، و این قیام تحت عنوان «بغی» و در نوشتار بیشتر فقها،» مبارزه با آن ذیل «جهاد باغیان» مورد بررسی قرار گرفته است، در پژوهش پیش رو تلاش شده است دکترین مقابله با شورش «باغیان» و چاره اندیشی برای حلّ منازعات درون حکومتی در اسلام با رویکردی مسالمت آمیز و با تکیه بر برادری همه مسلمین، برای بازگشت به موازین شرع بر مبنای صلح و مدارا، بررسی و مضامین شریعت اسلامی با روش علمی تبیین و با تحولات حقوق کیفری ایران مقایسه شده است. بدین ترتیب معلوم شده است مبنای سیاست کیفری قانون گذار در قانون مجازات اسلامی با رویکرد شریعت اسلامی مطابقت کامل ندارد، و علی رغم تغییرات انجام شده در قانون مجازات اسلامی سال ۱۳۹۲ هم چنان مطابق روح سیاست کیفری اسلام نمی باشد. 

Crime of Bagh'i in Jurisprudence and Iranian Criminal Law

Some legal and jurisprudential issues, such as the ruling on Bagh'i and Moharebe h, have a long history in Islam. However, in the field of crimes against security and public welfare of Muslims, as well as in relation to the crime of Bagh' i and similar crimes, a complex fusion of rules and laws has led to different reactions. This type of conflict is often resolved in an environment where both parties to the conflict are Muslims. With the establishment of the Islamic Republic of Iran, in order to implement the fourth principle of the constitution to Islamize the laws, and the need to expand the scope of the concept of security, the rebellion of the “ Boghat ” has been considered an action against the Islamic government and righteous Imam. However, since this revolt has a political nature, this uprising under the title of “ Bagh’I ” has been studied more in the jurists' research under “ Jihad Baghian ”.In this research, the doctrine of countering the revolt and a solution to resolve internal conflicts in Islamic society with a peaceful approach and relying on the brotherhood of all Muslims is investigated, to return to the standards of Sharia based on peace and tolerance, and the themes of Islamic law are scientifically explained and compared with Iran's criminal laws. Thus, it turns out that the basis of the criminal policy of the Islamic Republic of Iran in this category is significantly different from the approach of Islamic law, and despite the efforts made in the Islamic Penal Code of 1392; it is still not completely in line with the spirit of Islamic penal policy.    

تبلیغات