کلید واژه ها: مدیریت دانش دانش کتابخانه عمومی

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۱۵ - ۲۳
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۸۸۵

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف :این پژوهش به منظور شناسایی عوامل اساسی موفقیت در پیاده سازی مدیریت دانش در کتابخانه های عمومی استان گیلان صورت گرفت. روش پژوهش : پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی واز نظر روش گرد آوری اطلاعات از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کتابداران کتابخانه های عمومی استان گیلان به  تعداد 189 نفر است که  بر اساس نمونه گیری تصادفی ساده  با استفاده از  جدول مورگان حجم آماری 123نفر برآوردشد .جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفت و پایایی آن از محاسبه آلفای کرونباخ از طریق نرم افزار اس . پی . اس . اس پایایی آن 95% تعیین گردید که بیانگر اعتبار بالای پرسشنامه است . برای تجزیه و تحلیل داده از نرم افزار اس پی اس اس  و جهت رتبه  بندی عوامل اساسی موفقیت مدیریت دانش  از آزمون فریدمن استفاده شده   است. یافته ها : نتایج به دست آمده حاکی از این بود که زیر ساخت های سیستم های اطلاعاتی با میانگین 15/4  بالاترین عامل جهت موفقیت و جهت گیری دانایی محور با میانگین 84/3 پایین ترین عامل در موفقیت پیاده سازی مدیریت دانش در کتابخانه های عمومی استان گیلان از نظر پاسخ دهندگان می باشند. نتیجه گیری :  مهمترین مولفه در پیاده سازی مدیریت دانش در کتابخانه های عمومی گیلان از نظر پاسخ دهندگان مولفه زیر ساخت سیستم های اطلاعاتی واهمیت دادن به قابلیت های فن آوری اطلاعات ، دسترسی کارکنان وکتابداران به پایگاه های داده، همکاری میان کتابخانه ها در قالب پروژه های پژوهشی ، فراهم نمودن سازوکارهای بحث گروهی مجازی و به وجود آمدن سیستم های الکترونیکی کاربر پسند است.

A Survey on Key Factors of Success in Implementation of Knowledge Management in Public Libraries of Guilan Province

Objective : This study was conducted to identify the key success factors in implementing knowledge management in public libraries of Guilan province. Method: The present research is applied in terms of purpose and survey in terms of data collection method and data analysis. The statistical population of the study includes all librarians of public libraries in Gilan province, 189 people, which based on simple random sampling using Morgan table, the statistical volume was 123 people. Data collection was done through a researcher-made questionnaire. To evaluate the reliability of the questionnaire by calculating Cronbach's alpha through S software SPSS. Its reliability was determined to be 95, which indicates the high validity of the questionnaire. Results: The results showed that information systems infrastructure with an average of 4.15 is the highest factor for success and knowledge-based orientation with an average of 3.84 is the lowest factor in the success of knowledge management implementation in public libraries. Guilan province in terms of respondents. Conclusion : The most important component in the implementation of knowledge management in Guilan public libraries from the respondents' point of view is the component of information systems infrastructure, giving importance to information technology capabilities, access of staff and librarians to databases, cooperation between libraries in the form of research projects. Establishing virtual group discussion mechanisms and creating user-friendly electronic systems.

تبلیغات