نویسندگان: اعظم نجفقلی نژاد

کلید واژه ها: خدمات اطلاع رسانی میزهای خدمت کتابخانه ملی ایران خدمات کتابخانه

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۱۰۳ - ۱۱۷
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۷۲۴

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف : هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر خدمات اطلاع رسانی در کتابخانه ها است. روش پژوهش : روش این پژوهش کیفی است و از طوفان فکری و تصمیم گیری گروهی برای جمع آوری داد ه ها استفاده شد. 21 نفر از کتابداران شاغل در میزهای خدمت رسانی کتابخانه ملی ایران (بدون نمونه گیری) جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. برای افزایش اعتبار و دقت داده ها، یادداشت برداری ها و ضبط شنیداری جمع بندی و برای تعدیل و  تایید به کتابداران بازگردانده شد.  نرم افزار مکس کیودا[1] برای تحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها : عوامل موثر بر خدمات رسانی واحد اطلاع رسانی کتابخانه ملی ایران از دیدگاه کتابداران در 4 درون مایه می گنجد (کتابدار اطلاع رسانی، مراجعه کننده، خدمات و میز خدمت). تحلیل کیفی داده ها منجر به استخراج 301 کد اولیه شد که به گزارش عوامل خدمات رسانی پرداخته بودند. بازبینی متعدد و ادغام کدها بر اساس تشابه در طی چندین مرحله، در نهایت 15 زیر درون مایه حاصل گردید. نتیجه گیری : نتایج نشان داد در درون مایه کتابدار اطلاع رسانی، سه زیر درون مایه سواد اطلاعاتی، ارتباط با مراجعه کننده و اخلاق حرفه ای کتابدار؛ در درون مایه مراجعه کننده، سه درون مایه آموزش مراجعه کننده، استقلال و عضویت او؛ در درون مایه میزهای خدمت، 5 زیردرون مایه دسترس پذیری، محل میز، فیزیک میز، نام میز خدمت و ایمن سازی؛ و در درون مایه خدمات، 4 زیر درون مایه بازاریابی، ارائه ارزش افزوده به مراجعه کننده، اولویت بندی امور و نگاه تخصصی به بخش ها و خدمات از عوامل موثر بر خدمات رسانی است. <br clear="all" /> [1] Maxqda

Recognition of Information Services in Libraries: A Model for National Libraries

Objective : identification of factors affecting information services in national libraries. Methods : The method of this study was qualitative and used brainstorming and group decision making to collect data. The study population consisted of 21 librarians working at the National Library Service desks of Iran. To increase the validity and accuracy of the data, recordings and audio recordings were collected and returned to librarians for modification and approval. Maxqda software was used for data analysis. Results : Factors affecting the Information services of National Library of Iran from the perspective of librarians are included in 4 themes (Information Librarian, user, Services and Service Desk). The qualitative analysis of the data resulted in the extraction of 301 primary codes that reported service factors. Multiple revisions and code integration based on similarity over several steps eventually yielded 15 sub-themes. Conclusion : The results showed that within the theme of information librarian, three sub-themes of information literacy, client relationship and professional ethics of librarian; in client, three sub-themes of client education, user Independence and user membership; within the themes of service desks, 5 sub themes of accessibility, desk location, desk physics, service desks and safety; and within the service theme, 4 sub-themes of marketing, providing value added to the customer, prioritizing matters, and providing a specialized view to departments and services are factors influencing services.

تبلیغات