آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف: هدف از انجام این پژوهش شناسایی نقش سطح سواد دیجیتال مدیران در میزان به کارگیری الگوی مدیریت سایبرنتیک در مرکز اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران می باشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش انجام پژوهش پیمایشی- تحلیلی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل 97 نفر از مدیران و سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران می باشد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته شده مدیریت سایبرنتیک و پرسشنامه 32 گویه ای سواد دیجیتال استفاده شد. میزان ضرایب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه سواد دیجیتال 819/0 و برای پرسشنامه مدیریت سایبرنتیک 808/0 محاسبه شده است. برای بررسی و آزمون فرضیه ها و بررسی روابط علّی متغیرهای موجود در پژوهش از مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار PLS استفاده شده است. یافته ها: بررسی و آزمون مدل مفهومی پژوهش حاکی از قوت مدل مفهومی در پیش بینی متغییرها دارد. همچنین بین سطح سواد دیجیتال و مؤلفه های آن با میزان به کارگیری الگوی مدیریت سایبرنتیک رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد کهرابطه تنگاتنگ بین سطح سواد دیجیتال و پیاده سازی الگوی مدیریت سایبرنتیک در سازمان ها به عنوان پیش زمینه ای جهت ایجاد سازمانی سالم به لحاظ دوام، بقا، سازگاری و کنش در مقابل تغییرات و تهدیدات محیطی و خارجی وجود دارد.

Evaluation of Relationship between DigitalLiteracy and the Quantitative Use of Cybernetic Management Patternin the NationalLibrary and Archives ofthe Islamic Republic of Iran

 Objective: The aimof thisstudy was to investigatethe role ofdigitalliteracyin thequantitative use ofcyberneticmanagement patternintheNational Library and Archivesof the Islamic Republicof Iran. Methods: This study is practical in terms of objective, andcorrelational survey-descriptive type in terms of methodology. The study population consisted of 97 administrators and officers at the National Library and Archives of the Islamic Republic of Iran. Structural equation modeling using PLS software was employed in order to examine the hypothesis and investigate the causal relations of variables in the study. Results: Reviewandtest ofthe study’s conceptual modelshowedthe strength ofthe modelto predictvariables. In addition, there is a positivesignificant relationship between the level ofdigitalliteracyand its componentswiththe quantitative useofcyberneticmanagement. Conclusion : Survivalanddevelopment oflibrariesina complex, dynamicandevolvingenvironment of todayrequiresnew patterns ofmanagementsuch ascyberneticmanagement pattern. However, human resourcesfamiliar withsuchdigital literacyin an age ofrapid technological changesis importantin application of suchmanagementpattern tocreatemanagerswho are familiar with cyberneticmanagementpattern.

تبلیغات