کلید واژه ها: دانش نامه ها کودکان و نوجوانان منابع مرجع کتاب های مرجع

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۷۵ - ۸۶
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۴۴۳

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی وضعیت انتشار دانش نامه های [1] فارسی کودکان و نوجوانان منتشره بین سال های 1385 - 1390 صورت گرفته است. روش پژوهش: پژوهش حاضر، از نوع پژوهش های کاربردی است که با استفاده از روش تحلیل محتوا و با بکارگیری سیاهه وارسی محقق ساخته صورت گرفته است. از آنجا که برای مقایسه متغیرهای ترتیبی نمی توان از آزمون های پارامتریک استفاده کرد، برای این منظور از آزمون میانه و یا آزمون کروسکال والیس استفاده شد. جامعه پژوهش را 150 عنوان دانش نامه منتشر شده بین سال های مذکور تشکیل می دهند که از پایگاه خانه کتاب شناسایی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته ها نشان داد که از150عنوان منتشره، 45 اثر (30 درصد) دانش نامه عمومی و 105 اثر (70 درصد) دانش نامه تخصصی است. سال 1388 با 34 عنوان بیشترین آثار منتشره را در خود جای داده است. 86 درصد آثار در تهران و ۱۴ درصد در دیگر استان ها منتشر شده بودند. نتیجه گیری: بررسی نوع آثار منتشر شده  نشان داد که دانش نامه های ترجمه ای در مقایسه با آثار تألیفی از درصد بیشتری برخوردار بودند و از نظرگروه های سنی نیز بیشترین آثار جهت استفاده گروه سنی «د» منتشر شده است. از لحاظ وضعیت ویراستاری، دایره المعارف های تألیفی در مقایسه با کتاب های ترجمه ای از وضعیت مناسبی برخوردار نبودند و قیمت آثار منتشره در طول سا ل های مورد بررسی رو به افزایش بوده است. <br clear="all" /> [1]. در هر قسمت از مقاله منظور از دانش نامه، همان دایره المعارف است.

A study about the status of publishing children and young adults' encyclopedia during 2006-2011

Purpose : An attempt is made to evaluate Farsi encyclopedias published in the area of children and young adult during 2006-2011. Methodology: The study is an applied one which employs a content analysis procedure through the instrumentation of a checklist developed by the researcher. 150 encyclopedias were selected and focused on, all of which were published during the above time period and were available in the database of Iran Book Institution, one of the most authoritative databases in Iran for published books. Findings: Results showed that out of the 150 published encyclopedias, 45 or 30% were general encyclopedias, and 105 or 70% were specialized encyclopedias. The year 2009 was the most productive year with 34 volumes. Of all the books, 86% were published in Tehran, and the other 14% were published in other cities. Conclusion : Regarding the kind of encyclopedias, it was found that translation-based ones were more abundant than authored ones; also, most of the encyclopedias addressed age group D. In terms of editing the publications, authored encyclopedias were not in a much better condition that translated ones. Finally, the prices of the publications were steadily ascending during the period under investigation.   

تبلیغات