آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف: هدف پژوهش تعیین متغیر های جمعیت شناختی کتابداران کتابخانه های دانشگاهی واحدهای جامع دانشگاه آزاد اسلامی ، رابطه و تاثیرآن ها بر ویژگی های روانشناختی کارآفرینی از دیدگاه مکتب انسان گرایانه است. روش پژوهش:  نوع تحقیق، توصیفی و روش آن پیمایشی- تحلیلی است. روش کار برمبنای مکتب انسان گرایانه با 26 ویژگی روانشناختی کارآفرینی است. کل جامعه آماری 109 نفر از کتابداران کتابخانه های دانشگاهی در 15 واحد جامع بودند که به صورت سرشماری و با استفاده از پرسشنامه خودسنجی مورد سنجش قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو سطح  آمار توصیفی و استنباطی با نرم افزار  SPSS صورت گرفته است. یافته ها: ویژگی های روانشناختی کارآفرینی در کتابداران به طور معناداری از حد متوسط بیشتر بود و رابطه معناداری بین مدرک تحصیلی کتابداری و سطح تحصیلات کتابداران با ویژگی های روان شناختی آنان وجودداشت. هم چنین بین برخی از ویژگی های روان شناختی کتابداران با متغیرهای مدرک تحصیلی و سطح تحصیلات دارای ضریب مثبت و مستقیم بوده که با افزایش نمرات مقیاس این متغیرها، ویژگی های روان شناختی کارآفرینی کتابداران افزایش می یافت. در بین ویژگی های روان شناختی کارآفرینی، آینده نگری کمترین میزان تأثیر و نوآوری بیشترین میزان تأثیر را از متغیرهای جمعیت شناختی می پذیرد. نتیجه گیری: با وجود متخصصان و صاحب نظران اندک در حوزه کارآفرینی کتابداران، یافته های این پژوهش، به منزله رویکردی نو در مطالعه ویژگی های روانشناختی کارآفرینی کتابداران است. انتظار می رود کتابداران بتوانند به شناسایی بسترهایی برای فعالیت های کارآفرینانه در کتابخانه ها بپردازند. کتابخانه ها با توجه به ماهیت علمی شان، مکان های ایده آلی برای به کارگیری خلاقیت در مسائل اقتصادی هستند. با توجه به وضعیت اقتصادی جهان و کمبود بودجه در سازمان های تجاری بزرگ، کتابخانه ها هنوز کالای بسیار با ارزش و قابل فروشی را در اختیار دارند، این کالای با ارزش، اطلاعات است. اطلاعات محرک اولیه و پول رایج در اقتصاد جدید است و بهره گیری واستفاده ازآن مرهون  جذب و به کارگیری کتابدارانی با ویژگی های کارآفرینانه خواهد بود.

Studying the Entrepreneurship Psychological Characteristics of Librarians In University Libraries from the Viewpoint of Humanistic School A Case study: Comprehensive Islamic Azad Universities

Purpose: The aim of research is to determine demographic variables of librarians of comprehensive units of university libraries of Islamic Azad University, their relation and  influence on entrepreneurship psychological characteristics from the viewpoint of humanistic school.       Methodology: Research method is a survey and descriptive analytic survey. The research was based on the humanistic school with 26 entrepreneurship psychological characteristics. Total of statistical society were 109 librarians and questionnaire of self testing was used as a tool. The analysis of   information was done by descriptive and analytic statistics by SPSS software.       Findings: Entrepreneurship psychological characteristics in librarians was more than average point meaningfully and there was meaningful relationship between educational degree of library science and education level of librarians with their psychological characteristics. Also, among some of the psychological characteristics of librarians with educational degree variable and the level of educations had appositive and direct coefficient with increase of scores of scale of these variables, the entrepreneurship psychological characteristic of librarians increase. Among characteristics of librarians' entrepreneurship psychological, foresight characteristic receives the least influence and innovating characteristic receives the most influence from the demographic variables.      Conclusion: With the existence of a few experts and knowledgeable in the field of entrepreneurship of librarians the findings of this research, is as a new approach in the study of characteristics of librarians entrepreneurship psychological. It is expected librarians could designate backgrounds for entrepreneurship activities in the libraries. Due to economical situation of the world and shortage of budget in the big trading centers, libraries still have a very valuable good and something that they can sell. This valuable good is information. Information is the primary exploitation and usage of information owe to absorption and use of librarians with entrepreneurship characteristics.

تبلیغات