آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف:هدف پژوهش سنجش هوش سازمانی در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران است. روش پژوهش: پژوهش به روش پیمایشی تحلیلی بین جامعه ای مشتمل بر 150 نفر انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه ای بر اساس هفت مهارت کارل آلبرشت است. کارل آلبرشت برای هوش سازمانی مدلی را ارائه می نماید که دارای هفت بعد است: چشم انداز استراتژیک، سرنوشت مشترک، میل به تغییر، اتحاد و توافق، روحیه، کاربرد دانش و فشار عملکرد. یافته ها: براساس یافته های پژوهش هوش سازمانی جامعه مورد مطالعه با میانگین 2/3 از میانگین نظری 3 یعنی از حد متوسط بالاتر است. بالاترین میانگین بدست آمده مربوط به مؤلفه کاربرد دانش(76/3) و کمترین میانگین مربوط به مؤلفه میل به تغییر (66/2) است. نتیجه گیری: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران هر چند که در بیشتر ابعاد هوش سازمانی نمره ای بالاتر از متوسط کسب کرده است، لازم است جهت ارتقاء هر چه بیشتر هوش سازمانی، تمامی ابعاد و مؤلفه های آن مورد بازبینی قرار گرفته، نسبت به تقویت هوش سازمانی اقدام شود.

Evaluation of Organizational Intelligence of Iranian Research Institute for Information Science and Technology

Puropse: The purpose of this study is to assess the organizational intelligence of Iran Research Institute for Information Science & Technology. Methodology: The research method is analytical survey, and the population consisted of 150 employee of Iran Research Institute for Information Science & Technology. A questionnaire used based on Karl Albrecht’s Seven Skills. Karl Albrecht presents a model for organizational intelligence that has seven dimensions: strategic vision, shared faith, appetite to change, sprit, alignment and congruence, knowledge deployment and performance pressure. Findings: According to the results, the organizational intelligence mean (3.2) is higher than average. The highest and lowest obtained means relate to knowledge application and change indexes 3.76 and 2.66 respectively. Conclusion: Although the organizational intelligence in Iran Research Institute for Information Science & Technology is higher than average, it still needs augmentation by taking all dimensions of Organizational intelligence into consideration.  

تبلیغات