آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف:  پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاه کتابداران کتابخانه های عمومی استان مازندران نسبت به موانع ساختاری و رفتاری مدیریت مشارکتی در کتابخانه های عمومی استان انجام شده است. روش شناسی :  در این پژوهش برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری تمامی کتابداران  شاغل در کتابخانه های عمومی استان مازندران می باشند. از آزمون u من ویتنی و کروسکال والیس برای تأیید یا رد فرضیات و از آزمون فریدمن برای پاسخگویی به سوأل پژوهش استفاده شد. یافته ها :  یافته ها ی این تحلیل نشان می دهد بین دیدگاه کتابداران کتابخانه های عمومی استان مازندران  نسبت به موانع مدیریت مشارکتی در کتابخانه های عمومی این استان، با توجه به جنسیت، تجربه کاری،  سمت سازمانی، سطح تحصیلات، رشته تحصیلی تفاوت معنی داری وجود ندارد. همچنین نتایج آزمون فریدمن نشان داد  نبود سلسله مراتب اداری مناسب با میانگین رتبه 92/4  در اولویت اول و به عنوان یکی از مهمترین موانع ساختاری در اجرای مدیریت مشارکتی در کتابخانه های عمومی استان می باشد و استفاده از رویه ها،  روشها، و دستورالعمل های نادرست شخصی  با میانگین رتبه 82/4  در اولویت اول  و به عنوان یکی از مهمترین موانع رفتاری در  اجرای مدیریت مشارکتی  می باشد.  نتیجه گیری :  پژوهش حاضر می تواند به عنوان یک جنبه پژوهشی نوین تلقی شود، که بصورت مشخص کتابداران کتابخانه عمومی را مورد توجه قرار داده است و نتایج حاصل از نظرسنجی می تواند مدیران و کتابداران را در اجرای موفقیت آمیز مدیریت مشارکتی و رهایی از موانع یاری رساند.  

Structural and behavioral barriers of participative management in public libraries of Mazandaran Province

Abstract Objective: The present study was performed to determine the attitudes of Mazandaran Province public librarians towards the structural and behavior barriers of participative management. Methodology: In this study, the data was collected by questionnaire. The society was all of the Mazandaran province public librarians. Kruskal–Wallis test and Mann–Whitney U test were used for of the hypothesis and Wallis and Friedman tests was used for answering the questions. Findings: The present study indicates that there is significant relationship between the attitudes of the public librarians towards the participative management, considering the sex, experiences, organizational position level of education and study field. Also Friedman test showed that lack of official ranking in accordance with the mean level of 4.92 as the first priority and as a main structural barrier in executing the participative management in the public libraries, and use of wrong procedures and wrong individual instructions with mean level of 4.82 as the first priority and as one of the main behavior barrier in performing the participative management. Conclusion: The present study considers special attention to the public librarians and the results of the survey could help the managers, and library administrators and the librarians in successful performing of the participative management and releasing the barriers.

تبلیغات